fbpx

 

Gratis weggevers: Het stappenplan en 12 voorbeelden

Gratis weggevers maken die iedere ondernemer kan toepassen. Je ontdekt het stappenplan waarmee je je weggever verandert in een heuse klantmagneet. Lees de 12 inspirerende ideeën die je als voorbeeld kan gebruiken voor je eigen freebie en krijg je een gratis download zodat je er zelf snel mee aan de slag kan. 

Waarom een gratis weggever?

Een gratis weggever gebruik je voor het aantrekken en vasthouden van een potentiële klant. Het is een strategie die je toepast om iemand die je weggever aanvraagt in een lead te veranderen en vervolgens in een klant.

Het is de eerste stap om een ​​relatie op te bouwen met een toekomstige klant. Zo kom je in contact met iemand die nu nog een wildvreemde voor je is. Deze onbekende kan in de toekomst misschien wel een hele goede klant van je gaan worden.

De weggever wordt ook wel klantmagneet genoemd, klantentrekker, freebie of leadmagnet.

Met de leadmagnet ga je iets dat van waarde is voor je klant gratis weggeven.

1.Het is een uitstekende en snelle manier om je e-maillijst op te bouwen.

2.Om je expertise te tonen en

3.Je toekomstige klanten laten zien hoe jij ze kan helpen.

 

essentieel onderdeel

Waarom zijn deze klantmagneten essentieel?

Als je geen gratis weggever gebruikt of wanneer de klantmagneet niet helemaal klopt, krijg je nooit leads en zonder leads geen nieuwe klanten. Dus een goede weggever levert je heel veel voordeel op.

Voor wie zijn weggevers een goed idee?

Je kan het gebruiken in ieder soort bedrijf. Het maakt niet uit of je diensten of producten verkoopt. Een online bedrijf hebt of een buurtwinkel. Of je nu ZZP-er bent of een bedrijf hebt met 20 man personeel. Je hebt altijd een klantmagneet nodig.

De weggever is de eerste stap in je marketing funnel en daarmee het belangrijkste onderdeel van je marketing. Je kan niet van een lead een klant maken wanneer hij niet de eerste stap in je marketingfunnel heeft gezet.

Door het aanbieden van dit gratis geschenk krijg je contactgegevens van potentiële klanten die je op een e-maillijst zet. Deze leads kan je nu regelmatig berichten en aanbiedingen sturen.

Wat is een weggever nu eigenlijk?

Een klantmagneet is precies hoe het klinkt. Het is lokaas.

Een klantentrekker die wordt gebruikt om de contactgegevens te krijgen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en in hetgeen jij hen te bieden hebt.

Weggevers kunnen diensten zijn, producten of digitale producten die gratis worden gedeeld in ruil voor het e-mailadres van een potentiele klant.

Wat zijn de goedkoopste weggevers?

Digitale producten zijn de goedkoopste en gemakkelijkste weggevers die je kan maken.

Je bent waarschijnlijk zelf ook al tientallen leadmagneten tegengekomen op het internet.

Denk maar eens bijvoorbeeld aan een webshop die je bezoekt. Binnen een paar seconden verschijnt er vaak een formulier waarin je wordt gevraagd of je de wekelijkse nieuwsbrief wil ontvangen.

Vervolgens vul je je naam in en je e-mailadres op het inschrijfformulier. Vaak krijg je dan ook nog een waardebon van 5 euro als dank voor je inschrijving.

Dit is waarschijnlijk de meest gangbare weggever die vandaag de dag wordt gebruikt en is er één die je heel veel leads kan opleveren.

Hoe maak je een klantmagneet waarmee je inschrijvingen krijgt voor je emaillijst en je nieuwe klanten aantrekt?

De meest effectieve klantmagneet is er één die in korte tijd een probleem of een frustratie van een potentiële klant oplost.

Een weggever die helemaal is afgestemd op jouw ideale klant, en je zult versteld staan ​​hoe snel je e-maillijst begint te groeien!

 

Het stappenplan voor de gratis weggever:

blauwdruk klantmagneetformule

De 5 stappen die je nodig hebt voor een succesvolle weggever.

STAP 1

Je weggever moet bestaan uit 1 probleem. 1 probleem dat je voor je klant gaat oplossen. Ben je personal trainer dan kan dat zijn: voeding, fitness en bewegen.  Ben je een webdesigner dan kan het zijn, verkeer, ontwerp of SEO maakt niet uit. Het gaat er om dat ene probleem helemaal op te lossen voor je klant.

 

STAP 2

De 2de stap gaat over de positionering van jou en je bedrijf: Je moet jezelf positioneren als een leider, een expert, een kleine beroemdheid in je omgeving en vaak is dit de enige mogelijkheid die je hebt dit goed te doen.

 

STAP 3

Je klantmagneet moet tijdvriendelijk zijn. Je moet het probleem helemaal oplossen en dat in korte tijd. Het moet binnen 5 tot 10 minuten zijn te consumeren voor je nieuwe lead.

 

STAP 4

Is de incomplete puzzel. Wat ik hier mee bedoel is dat je hen niet gaat overladen met een berg informatie waar ze verder toch niets mee doen, maar je geeft hen een stukje van de complete puzzel en van dit stukje ga de complete oplossing geven. Het moet een deel zijn van de grote oplossing die jij hebt voor het probleem dat je klant heeft.

Wat je doet is dat je de weg vrijmaakt naar een oplossing. Je lead moet meer weten willen ze hun doel kunnen bereiken. Ze hebben meer puzzelstukjes nodig om hun probleem op te lossen, Het probleem wat je nu hebt opgelost is 1 stap op de weg van het punt waar ze nu staan naar het doel dat ze willen bereiken.

 

STAP 5

In al je advertenties en je berichten heb je een sterke call-to-action nodig.

Vertel je lead wat de volgende stap is.

‘Kom naar mijn winkel.”

“Schrijf je in voor de het webinar”

“Stuur mij het E-book”

 

tools voor het maken van een weggever

Welke tools heb je nodig voor je digitale weggever?

Om je weggever te kunnen afleveren bij je lead heb je 2 tools nodig:

Allereerst heb je een (wordpress)website nodig zodat je je digitale weggever kan opslaan.

Als 2de heb je een automatiseringssysteem zoals Mailchimp of Active Campaign nodig om je weggever te kunnen afleveren. Zelf gebruik ik Active Campaign waar ik erg enthousiast over ben.

 

overzicht aflevering weggever

Hoe werkt de weggever?

Je plaatst de weggever op je website en op social media. Dit is dus je klantmagneet.

Wanneer de lead je klantmagneet wil aanvragen klikt degene op de link in je bericht. De lead komt vervolgens op de opt-in pagina terecht. Op dit inschrijfformulier kan de lead zijn of haar naam en e-mailadres invullen. Het inschrijfformulier maak je in het automatiseringssysteem.

Na het invullen van de naam en het e-mailadres klikt de lead op de button en komt vervolgens op de dank-je-wel pagina.

Je automatisering in Mailchimp of Active Campaign gaat nu draaien en de lead ontvangt, helemaal automatisch (dit heb je vantvoren helemaal ingesteld in je systeem), een e-mail van je met de link naar de download van de gratis weggever.

Welke gratis weggevers zijn er allemaal?

Nu je weet wat een weggever is en hoe je hem online kunt gebruiken om je e-maillijst te laten groeien, gaan we kijken welke verschillende magneten er allemaal zijn.

We hebben al gesproken over het gebruik van nieuwsbrieven als klantentrekker en alhoewel dit heel veel wordt toegepast door bedrijven, is de nieuwsbrief eigenlijk niet altijd de allerbeste klantmagneet voor het laten groeien van je e-maillijst.

Het aanbieden van een nieuwsbrief brengt niet voldoende prikkels bij een potentiële klant teweeg om zijn contactgegevens bij je achter te laten.

En zeker niet wanneer er niet is vermeld wat voor informatie er in de nieuwsbrief staat of hoe de nieuwsbrief de problemen van je klant zou kunnen oplossen.

De meest effectieve klantmagneet is er één die in korte tijd een probleem of een frustratie van een potentiële klant oplost.

Maak een klantmagneet die helemaal is afgestemd op jouw ideale klant, en je zult versteld staan ​​hoe snel je e-maillijst begint te groeien!

Hier is een overzicht van 12 klantmagneten

1.De Blauwdruk

De blauwdruk is voor mij de beste en gemakkelijkste klantmagneet.

Maak een blauwdruk, een afbeelding op 1 A4-tje met daarop de route die de klant aflegt om van punt A. Het punt waar hij nu staat naar punt B. Zijn doel toe te komen. Dit soort weggevers zijn eenvoudig te maken en overzichtelijk met duidelijk te nemen stappen en toe te passen in ieder bedrijf.

blauwdruk leadfunnel

2.PDF

Stel je voor dat je een damesmodezaak hebt met een webshop in een klein dorp in het zuiden van de Randstad en je doel is klanten aan te trekken uit de hele regio. Je zult dus je winkel en je webshop moeten gaan promoten.

Gezien de markt waarop je je richt, zijn je klanten wellicht geïnteresseerd in welke kleding het beste past bij hun figuur. Je kunt dan een PDF-download maken met de verschillende dames figuren en welke kleding het mooiste staan bij welk figuur.  Gebruik dit als een klantmagneet om de vrouwen in je doelgroep te bereiken.

De download kan een eenvoudige samenvatting zijn van een paar pagina’s met veel voorkomende problemen van je klanten.

En…. heel belangrijk: De inhoud moet waardevol zijn voor de klanten die je wil aantrekken.

Hieronder het voorbeeld van een PDF dat ik zelf gratis weggeef: 9 Formules voor Klinkende Koppen.

hoe schrijf je koppen 9 formules voor klinkende koppen

3. E-Books

Een andere optie is om een ​​E-Book aan te bieden. Een E-book is een download net als bij een PDF maar dan een uitgebreide versie. Als je een blog hebt of andere content, kan je deze samenvoegen tot één E-Book dat je vervolgens als klantmagneet kan gebruiken.

Stuur een E-book aan mensen die zich al eerder voor je e-maillijst hebben aangemeld.

Zij hebben al blijk gegeven geïnteresseerd te zijn in hetgeen jij hen te bieden hebt. Met een E-book als klantmagneet kan je hen meer vertellen over hetgeen je te bieden hebt en hoe je hen kan helpen.

4. Gratis testen

Een gratis test is misschien wel één van de meest effectieve soorten klantmagneten om je producten op de markt te brengen. Mensen kunnen zo het product of je dienst uitproberen zonder er direct voor te hoeven betalen.

Een mooi voorbeeld zijn parfumeriezaken. Met enige regelmaat krijg ik waardebonnen toegestuurd van ICI Paris waarmee ik een gratis monster van een nieuw parfum kan ophalen in de winkel. En je weet vast al wat er dan gebeurt… In de winkel realiseer ik me dat ik ook nog iets anders nodig heb en doe ik een aankoop.

Heb je een sportschool dan kan je een gratis les aanbieden.

5.Minicursus of Challenge

Wanneer je liever geen lessen gratis wil weggeven kan je in plaats daarvan een korte “behapbare” mini-cursus maken die je kan gebruiken.

Je kan bijvoorbeeld een challenge maken. Een mini-cursus van 5 korte lessen die je op 5 opeenvolgende dagen aan je lead toestuurt en dit als klantmagneet gebruiken om je bedrijf te promoten.

Nadeel is wel de enorme hoeveelheid tijd die je kwijt bent om dit te maken.

6.Strategie sessie

Een ander type klantmagneet is een gratis 1-op-1 sessie met jou persoonlijk of met een van je medewerkers.

In tegenstelling tot de andere klantmagneten die we tot nu toe hebben besproken, is dit type leadmagnet geen digitaal product en moet je behoorlijk wat tijd investeren in iedere aanvraag die je binnen krijgt.

Het mooie van deze sessies is wel dat je ze kunt gebruiken om het meest geschikte product of de beste dienst aan te bevelen en dat je echt in gesprek bent met je klant. 

7.Webinars

Webinars zijn een beetje vergelijkbaar met coaching sessies, in die zin dat je de mogelijkheid hebt om een ​​persoonlijke band te creëren met je potentiële klanten.

In plaats van een gesprek te hebben dat alle kanten uit kan gaan, moet je een webinar helemaal structureren rondom een strategische presentatie die nuttige informatie biedt aan jouw doelgroep. Webinars kan je live geven en on-demand. In dat geval kan je klant de tijd kiezen wanneer het hem het beste uitkomt. Tijdens het webinar kan je je kijkers betrekken door vragen te stellen en ook te beantwoorden.

 

online ondernemen in crisistijd

8.Videotraining

Videotrainingen zijn een soort klantmagneet die, nadat ze eenmaal geinstalleerd zijn, minimaal werk vereisen. Dankzij platforms als YouTube en Vimeo en een smartphone kan je zelf een video maken  en die alleen toegankelijk te maken voor mensen die zich aanmelden voor je e-maillijst.

Video’s zijn heel waardevolle magneten, wel kan het maken van een opname je aardig wat tijd kosten.

9. Checklist

 Je hebt waarschijnlijk wel een aantal handige tips en adviezen die je wil delen met je klanten. Een gratis checklist als klantmagneet is gemakkelijk en snel te maken en is een geweldige manier om je e-maillijst te vergroten.

 Zorg dat je een opvallende titel voor je checklist maakt, zodat klanten weten welk type informatie ze kunnen verwachten. Vergeet niet dat mensen vaak weinig tijd hebben. En het moet in 1 klap duidelijk zijn hoe je klanten worden geholpen met jouw informatie.

 

mindset verbeteren

 

 

 

 

10.Overzicht van hulpmiddelen of bronnen

Net als bij checklists, kunnen lijsten met relevante hulpmiddelen en bronnen heel effectief zijn om de aandacht te trekken van klanten die op zoek zijn naar informatieproducten.

Om dit type klantmagneet te gebruiken, kan je een PDF maken om te downloaden, of je kunt een landingspagina op je website maken die alleen toegankelijk is door je aan te melden voor je e-maillijst.

Misschien wil je informatie opnemen zoals jouw favoriete online kledingwinkel, een link naar sites die kortingsbonnen aanbieden, of misschien een link naar jouw besloten Facebookgroep.

11.Quizzen en enquêtes

Quizzen en enquêtes hebben een enorme aantrekkingskracht op mensen. We willen allemaal zoveel mogelijk over onszelf te weten komen. Je hebt vast wel eens het bericht op Facebook langs zien komen waarin de vraag wordt gesteld; Hoe zie jij eruit over 20 jaar?

Bedenk eens hoe je dit in je eigen voordeel kunt gebruiken om met een klantmagneet toegang te geven tot jouw eigen quiz of enquête in ruil voor het e-mailadres van leads.

 Je kunt ook een online enquête maken om feedback van je websitebezoekers te verzamelen en om meer over hen te weten te komen.

Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om een ​​nieuwe dienst te maken of je productaanbod aan te passen.

12. De Workshop

Laatst kreeg ik een gratis facial van 50 minuten aangeboden door de parfumerie waar ik trouwe klant ben. Heerlijk was het. De schoonheidsspecialiste vertelde uitgebreid over de producten die zij gebruikte. Na afloop was ik zo enthousiast dat ik mezelf een paar van de producten die zij gebruikte tijdens de facial cadeau heb gedaan. De workshop is zo een fantastische manier van klantenbinding en een prima klantmagneet. Maar let wel: Het kost je wel veel tijd.

 

Wil jij zelf aan de slag en een klantmagneet maken?

Hiervoor heb ik een handleiding gemaakt die je gratis kan aanvragen.

Hierin leer je:

  • Wat je kan vertellen
  • Hoe je je gaat positioneren
  • Hoelang een klantmagneet mag duren
  • Wat het vervolg is nadat je klant je gratis geschenk heeft aangevraagd.
  • Ik neem de exacte stappen met je door die je moet volgen hoe je in een paar minuten een goed presterende klantmagneet maakt. Een gratis geschenk dat je aan potentiele klanten geeft in ruil voor hun e-mailadres.

Als je het helemaal goed doet dan heb je een klantmagneet waar je jarenlang plezier van gaat hebben.

Klik HIER en vraag het PDF aan: Hoe je in 5 simpele stappen een succesvolle klantmagneet maakt. 

 

hoe je in 5 simpele stappen een succesvolle klantmagneet maakt

Wanneer je met je klantmagneet zorgt voor een fantastische goede eerste indruk en wanneer je dit helemaal goed doet. Dan gaat er iets fantastisch gebeuren: Dan ga je een gigantische transformatie krijgen in je bedrijf en krijg je snel 2 tot 10 keer meer nieuwe leads dan voorheen.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

yolanda aartse businesscoach

Contactgegevens

Yolanda Aartse

Buitenbassinweg 526

3063TC Rotterdam

Tel. 06-54601207

info@yolandaaartse.nl

KvK nr. 64408957

Expertise:

Ondernemen

Coaching

Marketing

Strategie

 

 

Share This