7 Tips hoe ideale klanten voor je te winnen.

De vraag waar veel ondernemers mee rondlopen is: Wie is nu eigenlijk mijn ideale klant en hoe vind ik ze. Het is essentieel en zeker voor zzp’ers, de ideale klant te kiezen. Weten wie je klanten zijn en wat ze doen, daar hangt 99,9 % van je succes van af.

Om je ideale klant te kunnen kiezen moet je hem of haar net zo goed leren kennen als je beste vriend of vriendin.

Dit is bepalend voor heel je bedrijfsvoering. Wanneer je dit weet wordt het ook heel eenvoudig teksten te schrijven voor je website en je berichten op social media en e-mails . Dan is het gewoon of je een 1-op-1 gesprek met hen voert.

Wanneer ik in 2016 na 20 jaar in de makelaardij besluit een carrièreswitch te maken en verder te gaan als businesscoach voor ondernemers, ga ik compleet aan het feit voorbij dat ik nooit alle 2 miljoen ondernemers in Nederland kan helpen. De eerste jaren als businesscoach worstel ik hier ontzettend mee.

Nu weet ik gelukkig beter en heb ik mijn ideale klant helemaal duidelijk:

‘Ik help coaches, trainers en professionals in de dienstverlenende sector vol zelfvertrouwen een uniek bedrijf te bouwen met een sterk merk dat past bij hun lifestyle.’

Als je niet weet wie je klanten zijn doe je aan anonieme marketing. Dan doe je je marketing dus op precies dezelfde manier als dat je een advertentie in de krant zet. Een hele lange weg en zonde van je geld.

Hier zijn 7 tips: Cruciale onderdelen die onontbeerlijk zijn ideale klanten voor je te winnen en waarmee het vele malen gemakkelijker voor je wordt een keuze te maken.

7 TIPS HOE IDEALE KLANTEN VOOR JE TE WINNEN

Tip 1: KIES JE NICHE

Om je ideale klant te kunnen kiezen zal je allereerst je niche moeten vinden. Ga op zoek naar je specialisatie. Zoek iets waar je goed in bent, wat je leuk vindt en waarmee jij je kunt onderscheiden van anderen. Daardoor zal je je werk helemaal op jouw manier kunnen doen. Ben je uniek in je markt en kan de klant alleen bij jou terecht.

Wanneer je je niche slim kiest verhoogt dat jouw prijzen! Want jij bent de expert. Zo wordt al snel duidelijk waarom de klant een beroep moet doen op jouw diensten en producten.

TIP 2: KIES JE DOELGROEP

Om de juiste doelgroep te bepalen moet je jezelf kennen, de markt en je niche. Want wat wil je doelgroep precies? Wat is hun probleem of vraag en waar zijn ze naar op zoek. Ontdekken wie je doelgroep is, is heel erg belangrijk als je bedrijf nog niet datgene oplevert dat je eruit wilt halen, als je net gestart bent met je bedrijf of als je nog niet de juiste niche of de juiste doelgroep hebt gevonden, hier al je aandacht aan te besteden.

Het is de eerste en belangrijkste stap voor maken van je teksten voor je website en het opstellen van je berichten op social media. Wat je je zal moeten afvragen is wat de doelgroep nodig heeft die jij kan en wil helpen. En dan kan het bijna niet missen of je gaat hier succes mee behalen. Hulp bieden gebaseerd op de behoeften en van de markt. De markt, je doelgroep begrijpen. Het helpt je de juiste weg te bewandelen om zo efficiënt mogelijk bezig te zijn.

Realiseer je dat het onmogelijk is iedereen als klant te hebben. Daarbij zou je een vermogen aan advertentiekosten kwijt zijn om al die mensen met succes te benaderen. Concentreer je op die mensen waarvan jij denkt dat je de meeste kans hebt dat ze klant bij je zullen worden. Daarom moet je je helemaal op één doelgroep focussen. In een later stadium kan je je richten op meerdere doelgroepen.

Het kiezen van de juiste doelgroep is een noodzakelijke voorbereiding op het vinden van je ideale klant. Heb je meerdere doelgroepen dan zal je ook meerdere ideale klantprofielen moeten maken.

TIP 3: CREËER EEN PERSONA

 

Een persona, oftewel een kopersprofiel is een gedetailleerde omschrijving van jouw ideale klant. Het maken van een persona is een onontbeerlijk startpunt voor al je marketingactiviteiten. Hiermee kan je jouw marketing gericht en succesvol inzetten. Want je kunt niet je product of dienst op de juiste manier vermarkten, als je niet weet wat het profiel is van je ideale klant.

Als je weet wie je ideale klanten zijn en wat ze doen, dan kan je je gaan richten op het waarom en het hoe. Biedt een oplossing voor het probleem waar jouw ideale klant s’nachts van wakker ligt en bedenk wat de 3 voordelen zijn van deze oplossing.

Zo kan je je precies richten tot die ene persoon, je weet ook exact wie het is en weet waar en hoe je hem kan bereiken. Daardoor bereik je sneller resultaten en kan je stoppen met het weggooien van je geld. Moet je je voorstellen wat er gaat gebeuren als je weet dat iedere euro en alle tijd die je in je werk stopt goed besteed is?

Dat je je pijlen kan richten op de juiste tijd op de juiste persoon op je juiste plek?

TIP 4: VERTEL JE VERHAAL

Het is cruciaal voor je succes om verhalen te vertellen. Verhalen waardoor je ideale klant jou leert kennen, een persoonlijke band met je krijgt en een band met je merk en je bedrijf. Jouw ideale klant wil horen wat je te zeggen hebt, welke ervaringen je hebt en hoe je hem kunt helpen. Vertel je verhaal op een manier waardoor mensen alleen nog maar met jouw zaken willen doen.

De reactie die je altijd paraat moet hebben is het antwoord op de vraag die je waarschijnlijk het vaakst gesteld zal worden bij netwerkbijeenkomsten, borrels en op de sportvereniging:

‘Wat doe je voor werk?’

De meeste ondernemers vertellen dan in welke branche ze werkzaam zijn. Ik ben verkoopstylist, makelaar, advocaat, notaris, coach, business coach. Als zzp’er ben je op deze manier één van de velen, dat ene broodje van die 13 in een dozijn.

Schrijf je boodschap: een duidelijk en bondig bericht dat je altijd en overal kan communiceren.

Mijn boodschap is:
“Ik help ambitieuze zelfstandig onderneemsters vol zelfvertrouwen een uniek bedrijf te creëren zodat zij hun diensten kunnen verkopen op een manier die onvergelijkelijk is in hun markt. Waarmee zij een impact kunnen maken in hun eigen leven en dat van anderen en een bedrijf kunnen hebben dat past bij hun lifestyle.”

Als je dit doet, verdubbel je je marketing- en verkoopprestaties.

TIP 5: VISUALISEER JE AANBOD EN HET PROCES

Denk na over de reis die je ideale klant aflegt vanaf het moment dat hij voor het eerst over je hoort en leest tot aan het moment dat diegene bij je gaat kopen. Klanten zullen je eerst moeten leren kennen, je aardig gaan vinden en je moeten gaan vertrouwen voordat ze bij je gaan kopen.

Je zal ook goed na moeten denken over de momenten in aankoopproces waar je klant dreigt vast te lopen.

Neem daarom de tijd helemaal te begrijpen hoe je ideale klant denkt en handelt in zijn zoektocht en tijdens het koopproces naar hetgeen jij hem te bieden hebt.

  • Krijg inzicht in hoe je ideale klant denkt
  • Voor welk probleem zoekt de klant een oplossing
  • Waar komt je klant waarschijnlijk vast te zitten
  • Wat is ervoor nodig om over te gaan tot de beslissing te gaan kopen,

Zo kan je de informatie geven die nodig is om de zorgen van je ideale klant weg te nemen en hem of haar door het koopproces heenleiden naar het doel of resultaat dat de klant wil bereiken.​​ Als voorbeeld onderstaand het proces van mijn programma:”In 9 stappen naar een uniek bedrijf.” Hierin zie je precies wat je leert in mijn programma.

overzicht-routekaart-zzp

TIP 6: WEES ZICHTBAAR EN VINDBAAR

Vertel je verhaal op je website en op het social media platform waar ook je klant aanwezig is. Elk bericht dat je schrijft, iedere video, elke checklist die je maakt, bied je een kans om in contact te komen met een nieuwe lead, een potentiele klant en diegene verder te begeleiden naar het aankoopmoment. Benut deze mogelijkheid optimaal door informatie te geven die heel waardevol is voor je klant. Laat in je verhaal duidelijk blijken dat je helemaal begrijpt hoe jouw klant zich voelt. Dat je begrip hebt voor het probleem waarvoor hij of zij een oplossing zoekt. Laat je expertise zien. Ga met de klant in gesprek en wees oplossingsgericht.

Vertel je verhaal zo eenvoudig mogelijk.

Als ondernemer en ‘vakidioot’ hebben we nogal eens de neiging te vergeten dat klanten vaak helemaal niets weten over ons product of onze dienst. Met als gevolg dat onze informatie vaak veel te ingewikkeld is, doorspekt met moeilijke woorden en daardoor vaak onbegrijpelijk voor leken. Doe alsof je je boodschap vertelt aan een 13-jarige. Dit is essentieel is voor het schrijven van berichten die door je bezoekers gelezen worden en nog belangrijker, door hen wordt begrepen.​​

TIP 7: GEEF IETS GRATIS WEG

Een gratis weggever gebruik je voor het aantrekken en vasthouden van een potentiële klant. Het is een strategie die je toepast om iemand die je weggever aanvraagt in een lead te veranderen en vervolgens in een klant. Het is de eerste stap om een ​​relatie op te bouwen met een toekomstige klant. De weggever wordt ook wel klantmagneet genoemd, klantentrekker, freebie of leadmagnet.

Met de leadmagnet ga je iets, dat waardevol is voor je klant, gratis weggeven.

Dit is een uitstekende en snelle manier om je e-maillijst op te bouwen, je expertise te tonen en je toekomstige klanten te laten zien hoe jij ze kan helpen. Een klantmagneet kan bijvoorbeeld een checklist zijn, een PDF of een gratis les.

Ik heb mijn niche gevonden, mijn doelgroep en mijn ideale klant.

 

gratis-pdf-op-zoek-naar-jouw-ideale-klant

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Yolanda Aartse

Buitenbassinweg 526 

3063TC Rotterdam

Tel. 06-54601207 

email:info@yolandaaartse.nl

KvK nr. 64408957

Privacy verklaring

® 2021

 

pzo
coach-bij-qredits
bedrijven-consultaant-top-10

Pin It on Pinterest

Share This