fbpx

7 Tips hoe ideale klanten voor je te winnen

 

Het werven van nieuwe klanten ervaren heel veel ondernemers als een van de lastigste onderdelen van hun werk. Voor sommige bedrijven is het bereiken van dit doel heel eenvoudig. Denk maar eens aan Apple. De producten spreken voor zich en verkopen zichzelf. Als jouw bedrijf niet zo’n moeiteloze groei doormaakt, is hier een simpele strategie waarmee ook jij de meest ideale klanten kan aantrekken en méér kan verkopen.

De klant van NU zoekt zelf!

Door het toenemende gebruik van internet en social mediaplatforms is er voor je klanten een nieuwe manier om informatie te krijgen. De klant van vandaag wacht niet meer op een mogelijke aanbieding van jou maar komt zelf in actie om een oplossing voor zijn probleem te vinden.

Ga jezelf maar na. Ook jij als ondernemer bent consument en zoekt naar oplossingen op internet. Wanneer je een probleem hebt dan wil je het liefst direct een antwoord en ga je vervolgens zelf actief op zoek op internet naar oplossingen en op Facebook zoek je naar lotgenoten. Met alle informatie die je op deze manier krijgt maak je al een beslissing iets te gaan ondernemen en een eventuele aankoop te gaan doen nog voordat er een bedrijf in beeld is.

Uiteindelijk gaat het er dan alleen nog om een bedrijf te vinden die jouw probleem kan oplossen.

En kom je dan, in je zoektocht naar een antwoord, een bedrijf tegen die je tips geeft en inzichten hoe jouw vraagstuk is op te lossen dan ligt het voor de hand dat je hiermee verder gaat praten en hier een aankoop gaat doen.

Zo gaan ook jouw jouw potentiele leads te werk en met dit gegeven wordt het werven van nieuwe klanten een stuk eenvoudiger.

7 Tips hoe nieuwe ideale klanten te werven

 

Laat je zien en van je horen!

zichtbaarheid-voor-ondernemers

Vertel je verhaal op je website en via de social media.

Elk bericht dat je schrijft, iedere video, elke checklist die je maakt, bied je een kans om in contact te komen met een nieuwe lead, een potentiele klant en diegene verder te begeleiden naar het aankoopmoment.

Benut deze mogelijkheid optimaal door informatie te geven die heel waardevol is voor je klant. Laat in je verhaal duidelijk blijken dat je helemaal begrijpt hoe de klant zich voelt. Dat je begrip hebt voor het probleem waarvoor hij of zij een oplossing zoekt. Laat je expertise zien. Ga
met de klant in gesprek en wees oplossingsgericht.

 

Bij het vertellen van je verhaal moet je met de volgende 6 zaken rekening houden:

jip en janneke

Vertel je verhaal zo eenvoudig mogelijk.

Wij ondernemers hebben nogal eens de neiging te vergeten dat klanten vaak helemaal niets weten over ons product of onze dienst. Met als gevolg dat onze informatie vaak veel te ingewikkeld is, doorspekt met moeilijke woorden en daardoor vaak onbegrijpelijk voor leken. Doe alsof je je boodschap vertelt aan een 13-jarige.

Dit is essentieel is voor het schrijven van berichten die door je klanten gelezen worden en nog belangrijker, door hen wordt begrepen.

doelgorep-targeting

Richt je op één doelgroep

Het is onmogelijk om iedereen als klant te hebben. Daarbij zou je een vermogen aan advertentiekosten kwijt zijn om al deze mensen met succes te kunnen benaderen.

Concentreer je op die mensen waarvan jij denkt dat je de meeste kans hebt dat ze klant bij je zullen worden. Daarom moet je je helemaal op één doelgroep focussen. In een later stadium kan je je richten op meerdere doelgroepen.

zwart zijaanzicht van ideale klant

Kies je Ideale klant

Dit doe je door een ideaal kopersprofiel, een ideale klant te creëren. Een ideale klant die als voorbeeld dient voor jouw specifieke doelgroep.

  • Wie is jouw ideale klant, wat doet hij, waar woont hij of zij.
  • Is er een specifiek probleem dat jij voor hem of haar kan oplossen?
  • Wat is de grootste zorg van je klant en tegen welke problemen loopt hij aan?
  • Welke verwachtingen heeft een klant en aan welke behoeften moet worden voldaan voordat tot aankoop zal worden overgegaan?

Door een kopersprofiel te maken, begrijp je je klant veel beter en weet je precies wat hem of haar motiveert.

route-van-a-naar-b

Breng het aankoopproces in beeld

Denk goed na over het proces dat je ideale klant doormaakt. De weg die iemand aflegt vanaf het moment dat hij voor het eerst over je hoort en leest tot aan het moment dat diegene bij je gaat kopen.

Klanten zullen je eerst moeten leren kennen, je aardig gaan vinden en je moeten gaan vertrouwen voordat ze bij je gaan kopen. In dit gedeelte van het proces ga je de klant filteren. Meer hierover in het blog: de Know, Like Trust methode?

Heel veel potentiële klanten kennen jou en je bedrijf niet. Zijn niet op de hoogte van het bestaan van je bedrijf en kennen niet de oplossing die jij hen te bieden hebt. Door het plaatsen van berichten op je website en op social media leren ze je kennen en schrijven ze zich bijvoorbeeld in voor je e-maillijst.

Het gaat erom door regelmatig informatie te delen en berichten te schrijven, je onbewust bij de klant in zijn hoofd zit. Daardoor zal hij, op het moment dat hij iets nodig heeft dat jij verkoopt, automatisch aan jou denken.

klanten-lopen-vast

Bedenk waar kan je klant vastlopen?

Je zal ook goed na moeten denken over de momenten in aankoopproces waar de klant dreigt vast te lopen.

Neem daarom de tijd helemaal te begrijpen hoe je klant denkt en handelt in zijn zoektocht en tijdens het koopproces naar hetgeen jij hem te bieden hebt.

  • Krijg inzicht in hoe een potentiele klant denkt:
  • Voor welke probleem zoekt de klant een oplossing
  • Waar komt je klant waarschijnlijk vast te zitten
  • Wat is ervoor nodig is om over te gaan tot de beslissing te gaan kopen,

Zo kan je die informatie geven die nodig is om zijn zorgen weg te nemen en hem door het koopproces heenleiden.

In kleine stapjes naar de aankoop

Zodra je begrijpt wie jouw ideale klant is, wat belangrijk voor hem is en welke stappen hij zet tijdens het koopproces, moet je beslissen welke acties je wilt dat de klant onderneemt na het zien van je content.

Want uiteindelijk is je doel je leads om te zetten in betalende klanten en de manier om dit te laten gebeuren is hen een reeks kleine acties te laten ondernemen.

Ministapjes die er met elkaar voor zorgen hen door het proces heen te leiden tot aan het aankoopmoment. Elk van deze stapjes is een conversie en je moet een reeks conversiedoelen instellen voor je koper op basis van de berichten die je plaatst.

Dit kan bijvoorbeeld zij: Het inschrijven voor je emaillijst, het downloaden van een checklist of al heel simpel het lezen van je bericht.

Maak een plan

Zodra je dit inzicht hebt, kan je een plan maken om bij elk struikelblok waar de klant dreigt vast te lopen, de juiste boodschap te versturen, zodat de klant vooruit wordt geholpen naar het moment van aankoop.

 

RECENTE BLOGS

blog-1-beeld-zegt-meer-dan-1000-woorden
blog-online-verkoop-strategie
blog-content-marketing-strategie
gratis-weggever-maken
blog-kies-je-niche
blog-bepaal-je-doelgroep
de-ideale-klant-sidebar

  Leuk als je me volgt:

  Leuk als je me volgt:

linkedin-volgen
facebook-volgen
youtube-volgen
twitter-volgen

VIDEO’S

PODCASTS

GRATIS IMPACTSCAN

gratis-corona-impact-scan
op-zoek-naar-je-ideale-klant-gratis-download

 

Wil jij duidelijk krijgen wie jouw ideale klant is en  direct hiermee aan de slag gaan?

Vraag dan het gratis PDF aan. Een mini E-book van 9 pagina’s hoe je ideale klant te zoeken.

KLIK HIER en ontvang het PDF gratis en vrijblijvend

 

Ook interessant om te lezen:

Kies je niche

Doelgroep bepalen

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contactgegevens

Yolanda Aartse

Buitenbassinweg 526

3063TC Rotterdam

Tel. 06-54601207

info@yolandaaartse.nl

KvK nr. 64408957

Privacy verklaring

Leuk als je me volgt!

foto van yolanda aartse link naar https://yolandaaartse.nl/over-mij/

© Yolanda Aartse |2020

Pin It on Pinterest

Share This