Benodigde tijd: 10 minuten.

Hoe van je bedrijf een sterk merk te maken. 9 tips waarmee je je kan onderscheiden zodat je totaal geen last meer hebt van de concurrentie. Op een manier die authentiek is en niet na te maken door anderen.
 

 

  1. Waarin ben jij DE expert?

    Denk na over hetgeen waarover je heel veel kennis hebt. Welke expertise heb je die je ook kan verkopen? Denk hierbij niet alleen aan de diensten die je kan verkopen maar bedenk ook of je hier een online product van kan maken.
    Er zijn waarschijnlijk een heleboel bedrijven die hetzelfde werk doen als jij. Toch doe jij het anders, op jouw manier. Heb jij een andere kijk op zaken en zit jouw aanbod anders in elkaar.

    Er zijn heel veel business coaches, toch is er maar 1 zoals ik, met een compleet programma specifiek voor zzp-ers.

    Bedenk hoe ook jij je kan onderscheiden.

    waarin-ben-jij-de-expert

  2. Ontdek je passie

    Om succesvol te zijn moet je niet alleen over de juiste kennis beschikken maar moet het ook iets zijn waar je heel je ziel en zaligheid in kan stoppen. Waarover je enthousiast bent en waarvan je ogen gaan stralen als je erover spreekt.

    Wanneer je passie voor je werk hebt dan leer je veel gemakkelijker, daar krijg je energie van en kost je geen energie. Door je passie te delen maak je ook andere mensen enthousiast, dat voelen ze. Dus denk er eens over na wat is jouw passie. Waar loop jij helemaal warm voor en waarover kan je urenlang praten en verveelt je nooit.

    Wanneer je je passie kent heb je je niche gevonden.  Wil je meer weten over het kiezen van je niche, lees hier straks het blog over het kiezen van je niche.

    kies-je-passie

  3. Kies je doelgroep

    Je zal de doelgroep moeten vinden die helemaal past bij je lifestyle, je passie en je expertise.
    Realiseer je dat je niet iedereen als doelgroep kan hebben, dus vooraf je keuze bepalen is heel erg belangrijk.

    Wanneer ik in 2016 start als business coach ben ik er van overtuigd dat, met mijn 30 jaar ervaring als zelfstandige , iedere ondernemer mijn klant kan zijn. Ik ga dan compleet aan het feit voorbij dat er 2,4 miljoen ondernemingen zijn en dat ik nooit iedereen kan helpen.

    Nu richt ik me specifiek op vrouwen die, net als ik, zelfstandig ondernemer zijn in de leeftijd tussen de 45 en 60 jaar.
    bepaal-je-doelgroep

  4. Wie is je ideale klant

    De consument die een probleem heeft waarvoor jij hem of haar de best mogelijke oplossing kan aanbieden.
    Om jouw ideale klant te leren kennen zal je alles over diegeen te weten moeten komen. Wie hij of zij is, waar degene woont, wat voor werk zij doet…… noem maar op. Leer daarom je ideale klant net zo goed kennen als je allerbeste vriendin.

    In dit blog vertel ik je nog veel meer over ideale klanten

    doelgroep-moeders-van-jonge-kinderen

  5. Wat doe je voor werk?

    Een vraag die je regelmatig gesteld zal worden. Tijdens netwerkontbijten, op feestjes, verjaardagen op de tennis. Altijd en overal.
    Dan vertellen de meeste ondernemers in welke tak ze werkzaam zijn. ik ben verkoopstylist, ik ben makelaar. Advocaat, notaris, coach, business coach.

    Stel je eens voor dat je verkoper bent bij Coolblue en iemand vraagt je: ‘Wat doe je voor werk?’ Nu kan diegene zeggen: ik ben verkoper, maar hij kan ook zeggen: Ik ben de productspecialist die alles doet voor een glimlach.

    Kijk dan wordt zo’n gesprek al direct veel en veel leuker en interessanter.
    Als verkoper ben je een van de velen, dat ene broodje, die 1 en van die 13 in een dozijn. Door te vertellen dat je productspecialist bent maak je het al veel spannender. De ander kan dan de vraag stellen : Productspecialist, vertel? Wat doet die. Je stijgt op dat moment al boven alle andere verkopers uit. En vertel je dan bovendien dat je productspecialist bent die alles doet voor een glimlach, ja, dan krijg je een leuke gesprek en bouw je aan een sterk merk.

    Schrijf je ‘elevatorpitch’ een duidelijk en bondig bericht dat je altijd en overal kan communiceren.

    Mijn boodschap is:
    “Ik help ambitieuze zelfstandig onderneemsters een uniek bedrijf te creëren zodat zij hun diensten kunnen verkopen op een manier die onvergelijkelijk is in hun markt. Waarmee zij een impact kunnen maken in hun eigen leven en dat van anderen en een bedrijf kunnen hebben dat past bij hun lifestyle.”

    De formule die je hiervoor kan gebruiken is:‘Ik help mensen dit te doen, zodat ze dat kunnen hebben…..’elevatorpitch

  6. Creëer een weergaloze website

    Je website is het visitekaartje, van jouw en van je bedrijf. Vaak is dit ook de eerste kennismaking met jou. De bezoeker komt op je website en daar ben je dan.

    Jouw website moet uitstralen wie je bent, wat de klant van je kan verwachten en wat je voor hem kan betekenen.
    Maak een logo met een tagline: “Uniek in bedrijf, een sterk merk”

    Schrijf over hetgeen jouw bezoeker graag wil weten. Wat nieuwsgierig naar je maakt en uitnodigt verder te lezen.

    Er zijn 5 pagina’s die iedere website zou moeten hebben en die gemakkelijk voor je bezoeker te vinden moeten zijn.

    1. De homepagina
    2. De pagina met je aanbod
    3. De pagina met een overzicht van je blogs
    4. De ‘over mij’ pagina
    5. De contactpagina

  7. Wees zichtbaar op social media

    Kies het social media platform waar ook je doelgroep zit.
    Zo creëer je betrokkenheid met je klanten en leren leads en potentiele klanten jou en je bedrijf kennen.

    Deel je kennis, geef tips, reageer op reacties en beantwoordt vragen.
    Zo onderscheid jij je van de concurrentie en kan je bouwen aan de relatie met je leads en je klanten.

    klanten-werven-via-social-media

  8. Geef iets gratis weg

    Een ontzettend belangrijk onderdeel van het bouwen aan een sterk merk is het maken van een waanzinnig goede weggever.

    Of je nu diensten of producten verkoopt, een webwinkel hebt, een modezaak of online programma’s verkoopt, met behulp van een klantmagneet kan je vreemden aantrekken en je e-maillijst opbouwen.

    Een gratis weggever is de eerste stap om een ​​relatie op te bouwen met een toekomstige klant. In contact te komen met iemand die nu nog een wildvreemde voor je is en die wellicht in de toekomst een hele goede klant van je kan worden.

    Het gratis aanbieden van iets van waarde of tegen een lage instapprijs is een snelle manier om niet alleen je
    e-maillijst op te bouwen, maar ook om je expertise te tonen en aan je toekomstige klanten laten zien hoe je ze kan
    helpen.

    .wat-is-een-klantmagneet

  9. Ga bloggen

    Je kan over van alles bloggen. Bedenk wel voor wie je schrijft en dat dit interessant voor de lezer moet zijn, anders wordt je blog niet gelezen.     

    En …. heel belangrijk: Bedenk wat jij wil bereiken met je blog. Zorg er altijd voor dat er een CTA (call-to-action) in staat. Een link waar men op kan klikken voor meer informatie, een gratis download of een speciale aanbieding.                                  

    Wees jezelf en schrijf uit je hart
    Schrijf regelmatig een nieuw blog
    Plaats je blog op social media en op je website

    bloggen-met-een-cappucino

Met deze 9 tips hoe je bedrijf in een sterk merk te veranderen, zal je meer vrijheid ervaren, minder hard hoeven te werken en meer verdienen.

Hoe van je bedrijf een sterk merk te maken wordt in de de marketing branding genoemd.

Branding: Wat is dat dan en waarom is het belangrijk?
 

OPVALLEN en op zoveel mogelijk plaatsen zichtbaar en vindbaar zijn met als doel de bekendheid van je bedrijf te vergroten. Zichtbaar zijn in de chaos van communicatie boodschappen is niet echt gemakkelijk.

De hele dag door worden we geconfronteerd met reclames, online en offline die je onbewust prikkelen. Dit is een essentieel onderdeel van je marketing.

Een goede branding van een merk blijft jarenlang in je onderbewuste hangen en vergeet je nooit meer.
Denk maar eens aan aan Petje Pietamientje van de Calvé pindakaas of de pestkop die de olifant z’n laatste Rollo niet wilde geven en riep: “Nehnehnehnehneh!”
Dit zijn voorbeelden van grote bedrijven met grote reclame budgetten die voor kleine zelfstandigen niet zijn weggelegd.

Jij hebt echter iets wat al die grote bedrijven niet hebben: Want jij bent jouw bedrijf!!! Jij bent het merk!!

De identiteit wordt bepaald door jouw waarden, jouw DNA vormt het merk van je bedrijf.  Dit komt terug in al je uitingen en communicatie:

In de advertenties die je plaatst, de e-mails die je stuurt, in de gesprekken met de klant, je posts op social media en de producten en/of diensten die je verkoopt.

Hier is de branding strategie die ook jij kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat klanten alleen nog met jou zaken willen doen.

Checklist voor succes.

Om met een frisse, positieve blik verder te gaan heb ik een checklist voor je gemaakt met 4 stappen plus de uitleg HOE een en ander aan te pakken en WAT je moet doen om de zaken voor elkaar te krijgen.

De checklist kan je hier gratis downloaden

checklist-voor-succes

Pin It on Pinterest

Share This