fbpx

Kies de niche waar jij de expert in bent en ondernemen zal vele malen leuker en gemakkelijker voor je worden. Je zal méér gaan verdienen EN méér tijd overhouden om andere leuke dingen te kunnen doen.

In dit blog:

  • Uitleg: wat is een niche

  • De 6 voordelen van het werken in een nichemarkt

  • Je niche kiezen

  • Bepaal de behoefte

  • Voorbeeld niche

  • Gratis download

Uitleg: Wat is een niche?

Een niche of nichemarkt wat is dat?

Daarvoor hebben we gelukkig Wikepedia die de uitleg van een niche voor ons heeft:

Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt.

Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder.

Zo is online marketing een nichemarkt van internetmarketing.

Door het duidelijk definiëren van je niche kan je je specialiseren in een duidelijk deel van de markt.

En dat maakt dat er weinig concurrenten zijn.

Want jij bent de expert!!!

Specialisme

Een specialisme hebben. Ergens expert in zijn. Wanneer je je niet helemaal lekker voelt ga je naar de huisarts. Zij weet over heel veel dingen een klein beetje. Met haar kennis weet ze wel wanneer ze je door moet sturen naar een specialist in het ziekenhuis,.

Zeker als ZZP-er of als kleine ondernemer loont het om specialistisch bezig te zijn. Je kan beter één goed product aanbieden, dan tien middelmatige producten. 

Vaak hebben mensen met een specifieke behoefte ook een hoger budget beschikbaar. Die mensen weten precies wat ze nodig hebben. In een te algemene markt moet je de potentiële klant eerst overtuigen dat ze jouw product of dienst nodig hebben.

Wanneer je je niche hebt gevonden zal je leven en het ondernemen vele malen leuker voor je worden.

Zal je ook meer verdienen EN in minder tijd.

In dit filmpje leid ik je rond door de Markthal in Rotterdam met allemaal verschillende niches.

De 6 voordelen van het werken in een nichemarkt.

Profilering

Jij bent de expert. Dankzij jouw specifieke dienstverlening – en doordat ook klanten jou als expert beschouwen – heb jij alle kennis in huis en heel veel informatie te bieden.

Hogere prijzen

Binnen een niche wil men meer te betalen. Klanten zijn bereid om meer geld te besteden aan het advies van een expert. Want diensten van iemand met ervaring die daarnaast ook kwalitatief hoogstaand werk levert, verdienen wel een wat hoger prijskaartje.

Weinig of geen concurrentie

Een niche is een gespecialiseerde markt. En dat maakt dat er weinig concurrenten zijn. Daardoor zal je je werk op authentieke wijze kunnen doen. Ben je uniek in je markt en kan de klant alleen bij jou terecht. Zo kan je een sterk merk neerzetten dat helemaal past bij wie jij bent.

Standaardisatie van producten en diensten

Als jouw bedrijf zich niet richt op een niche, doe je telkens weer opnieuw ander werk voor de verschillende doelgroepen. Dat kost je enorm veel tijd en energie. Met een goed gekozen niche aangevuld door jouw expertise creëer je in no time een eigen aanbod.  Misschien heeft jouw dienst gelijkenissen met die van een ander. Maar door nóg specifieker te zijn, vallen die gelijkenissen één voor één weg en maak je jezelf cruciaal in je niche.

Lagere marketingkosten

Met niche marketing richt jij je niet op de massa, maar alleen op jouw specifieke doelgroep waardoor je heel gericht kan adverteren.

Loyale klanten

Door geen man of vrouw voor van alles te zijn, maar een expert in jouw vakgebied, zullen klanten altijd als eerste aan jou denken wanneer het over jouw expertise gaat.

kies-je-niche

Hoe je niche te kiezen

Je niche kiezen kan best heel lastig zijn en er zijn ontzettend veel verschillende niches om uit te kiezen.

Om de juiste niche te vinden moet je jezelf heel goed kennen.

Je kwaliteiten kennen is een belangrijk onderdeel van je zoektocht naar de juiste nichemarkt. Ga op zoek naar je specialisatie. Zoek iets waar je goed in bent, wat je leuk vindt en waarmee jij je kunt onderscheiden van anderen.

Zit je bijvoorbeeld in de makelaardij dan kan je kiezen voor verkoop, aankoop, verhuur, taxatie, bestaande bouw, nieuwbouw en ga zo nog maar even door. Toch kiezen veel makelaarskantoren ervoor zich niet te specialiseren. Daardoor is er veel onderlinge concurrentie waardoor de courtages onder druk komen te staan en zij met z’n allen vissen in dezelfde vijver.

kies-je-passie

Bepaal de behoefte

Een nichemarkt moet worden gekozen op basis van iets waar mensen je voor willen betalen.

 De gemakkelijkste keuze voor een klant is de prijs. Als er niets anders is om mee te vergelijken, zal het grootste deel van de klanten kiezen voor de laagste prijs. Vechten tegen een moordende concurrentie heeft dus geen enkele zin, zeker niet als je het om de prijs doet!

Wanneer je je niche slim kiest verhoogt dat jouw prijzen!

In plaats van je te focussen op 1 of 2 segmenten van de markt kan je met een niche een duidelijk verschil maken.

Waarom zou je de strijd aangaan de goedkoopste te willen zijn als jij de beste kan worden?

Hoe unieker en gerichter jouw bedrijf is, hoe minder de concurrentie.

Hoe minder je concurrentie, hoe specifieker en unieker jij bent. Hoe unieker jij bent, hoe minder belangrijk de prijs wordt.

Een niche is dus een gespecialiseerde markt. En dat maakt dat er weinig concurrenten zijn. Want jij bent de expert. Zo wordt het al snel duidelijk waarom de klant een beroep moet doen op jouw diensten. Meestal is men binnen een niche ook sneller bereidt om meer te betalen.

Het gaat tenslotte om gespecialiseerd advies of een speciaal product. Dit moet wel heel duidelijk zijn voor je doelgroep. Zo zijn ze ook sneller geneigd om naar jouw bedrijf of product te verwijzen via mond-tot-mondreclame

Voorbeeld van een niche

Wanneer ik in 2016 start als business coach denk ik met mijn 30 jaar ervaring als zelfstandige iedere ondernemer te kunnen helpen. Maar al snel bedenk ik me dat ik me moet gaan richten op een specifieke doelgroep.

Met 20 jaar ervaring als makelaar kies ik de makelaardij als doelgroep totdat ik me realiseer dat ik helemaal niet in staat ben grote makelaarskantoren te adviseren omdat ik altijd als ZZP-er heb gewerkt en veel beter in staat ben één-pitters te adviseren.

Mijn voeling met de makelaardij verlies ik meer en meer. Des te enthousiaster word ik over online marketing en coaching door alle cursussen en trainingen die ik hierover volg. Dit is mijn grote passie.

Ontdek ik dat het niet gaat om het soort bedrijf maar om de mens, de persoon achter het bedrijf. Hoe langer hoe meer groeit bij mij het besef dat mijn ideale klant, degene die ik het beste kan helpen de ZZP-er is. De coach, de adviseur, de professional die diensten verkoopt.

Nu heb ik helemaal mijn niche gevonden. Mijn passie:

Dit is waar ik iedere ochtend vol enthousiasme m’n bed voor uitspring.

Ik help ambitieuze, vrouwelijke zzp-ers een uniek bedrijf te bouwen met een sterk merk dat past bij hun lifestyle en waarin zij in alle vrijheid kunnen ondernemen. Hiervoor heb ik een programma ontwikkeld:

 

in-9-stappen-naar-een-uniek-bedrijf

RECENTE BLOGS

blog-1-beeld-zegt-meer-dan-1000-woorden
blog-online-verkoop-strategie
blog-content-marketing-strategie
gratis-weggever-maken
blog-kies-je-niche
blog-bepaal-je-doelgroep
de-ideale-klant-sidebar

  Leuk als je me volgt:

linkedin-volgen
facebook-volgen
youtube-volgen
twitter-volgen

GRATIS E-Book

Zoek je ideale klant.

Hoe je deze kan vinden ontdek je in dit gratis E-book van 9 pagina’s hoe je ideale klant te zoeken.

KLIK HIER en ontvang het PDF gratis en vrijblijvend.

 

op-zoek-naar-je-ideale-klant-gratis-download

Ook interessant om te lezen:

Doelgroep bepalen

Vind je ideale klant

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contactgegevens

Yolanda Aartse

Buitenbassinweg 526

3063TC Rotterdam

Tel. 06-54601207

info@yolandaaartse.nl

KvK nr. 64408957

© Yolanda Aartse |2020

Pin It on Pinterest

Share This