fbpx

Ideale klanten. Dat willen alle ondernemers. Toch ervaren heel veel l ondernemers het vinden en werven van nieuwe klanten als een van de lastigste onderdelen van hun werk. 

Voor sommige bedrijven is het bereiken van dit doel heel eenvoudig. Denk maar eens aan Apple. De producten spreken voor zich en verkopen zichzelf.

Als jouw bedrijf niet zo’n moeiteloze groei doormaakt, is hier een strategie waarmee ook jij de meest ideale klanten kan aantrekken en méér kan verkopen.

De klant van NU zoekt zelf!

Door het toenemende gebruik van internet en social mediaplatforms is er voor je klanten een nieuwe manier om informatie te krijgen. De klant van vandaag wacht niet meer op een mogelijke aanbieding van jou maar komt zelf in actie om een oplossing voor zijn probleem te vinden.

Ga jezelf maar na. Ook jij als ondernemer bent consument en zoekt naar oplossingen op internet.

Wanneer je een probleem hebt dan wil je het liefst direct een antwoord en ga je vervolgens zelf actief op zoek op internet naar oplossingen en op Facebook zoek je naar lotgenoten.

Met alle informatie die je op deze manier krijgt maak je al een beslissing iets te gaan ondernemen en een eventuele aankoop te gaan doen nog voordat er een bedrijf in beeld is.

Uiteindelijk gaat het er dan alleen nog om een bedrijf te vinden die jouw probleem kan oplossen.

En kom je dan, in je zoektocht naar een antwoord, een bedrijf tegen die je tips geeft en inzichten hoe jouw vraagstuk is op te lossen dan ligt het voor de hand dat je hiermee verder gaat praten en hier een aankoop gaat doen.

Zo gaan ook jouw jouw potentiele leads te werk en met dit gegeven wordt het werven van nieuwe klanten een stuk eenvoudiger.

zichtbaarheid-voor-ondernemers

Laat je zien:

 

Vertel je verhaal op je website en via de social media.

Elk bericht dat je schrijft, iedere video, elke checklist die je maakt, bied je een kans om in contact te komen met een nieuwe lead, een potentiele klant en diegene verder te begeleiden naar het aankoopmoment.

Benut deze mogelijkheid optimaal door informatie te geven die heel waardevol is voor je klant. Laat in je verhaal duidelijk blijken dat je helemaal begrijpt hoe de klant zich voelt. Dat je begrip hebt voor het probleem waarvoor hij of zij een oplossing zoekt. Laat je expertise zien. Ga met de klant in gesprek en wees oplossingsgericht.

Bij het vertellen van je verhaal moet je met de volgende 6 zaken rekening houden:

jip en janneke

Vertel je verhaal zo eenvoudig mogelijk.

Wij ondernemers hebben nogal eens de neiging te vergeten dat
klanten vaak helemaal niets weten over ons product of onze dienst. Met als
gevolg dat onze informatie vaak veel te ingewikkeld is, doorspekt met moeilijke
woorden en daardoor vaak onbegrijpelijk voor leken. Doe alsof je je boodschap
vertelt aan een 13-jarige.

Dit is essentieel is voor het schrijven van berichten die door je klanten gelezen worden en nog belangrijker, door hen wordt begrepen.

bepaal-je-doelgroep

Richt je op één doelgroep

Het is onmogelijk om iedereen als klant te hebben. Daarbijzou je een vermogen aan advertentiekosten kwijt zijn om al deze mensen metsucces te kunnen benaderen.

Concentreer je op die mensen waarvan jij denkt dat je de meeste kans hebt dat ze klant bij je zullen worden. Daarom moet je je helemaal op één doelgroep focussen. In een later stadium kan je je richten op meerdere doelgroepen.

zwart zijaanzicht van ideale klant

Kies je Ideale klant

Dit doe je door een ideaal kopersprofiel, een ideale klant te creëren. Een ideale klant die als voorbeeld dient voor jouw specifieke doelgroep.

  • Wie is jouw ideale klant, wat doet hij, waar woont hij of zij.
  • Is er een specifiek probleem dat jij voor hem of haar kan oplossen?
  • Wat is de grootste zorg van je klant en tegen welke problemen loopt hij aan?
  • Welke verwachtingen heeft een klant en aan welke behoeften moet worden voldaan voordat tot aankoop zal worden overgegaan?

Door een kopersprofiel te maken, begrijp je je klant veel beter en weet je precies wat hem of haar motiveert.

route-van-a-naar-b

Breng het aankoopproces in beeld

Denk goed na over het proces dat je ideale klant doormaakt. De weg die iemand aflegt vanaf het moment dat hij voor het eerst over je hoort en leest tot aan het moment dat diegene bij je gaat kopen.

Klanten zullen je eerst moeten leren kennen, je aardig gaan vinden en je moeten gaan vertrouwen voordat ze bij je gaan kopen. In dit gedeelte van het proces ga je de klant filteren. Meer hierover in het blog: de Know, Like Trust methode?

Heel veel potentiële klanten kennen jou en je bedrijf niet. Zijn niet op de hoogte van het bestaan van je bedrijf en kennen niet de oplossing die jij hen te bieden hebt. Door het plaatsen van berichten op je website en op social media leren ze je kennen en schrijven ze zich bijvoorbeeld in voor je emaillijst.

Het gaat erom door regelmatig informatie te delen en berichten te schrijven, je onbewust bij de klant in zijn hoofd zit. Daardoor zal hij, op het moment dat hij iets nodig heeft dat jij verkoopt, automatisch aan jou denken.

klanten-lopen-vast

Bedenk waar  je klant kan vastlopen?

Je zal ook goed na moeten denken over de momenten in aankoopproces waar de klant dreigt vast te lopen.

Neem daarom de tijd helemaal te begrijpen hoe je klant denkt en handelt in zijn zoektocht en tijdens het koopproces naar hetgeen jij hem te bieden hebt.

  • Krijg inzicht in hoe een potentiele klant denkt:
  • Voor welke probleem zoekt de klant een oplossing
  • Waar komt je klant waarschijnlijk vast te zitten
  • Wat is ervoor nodig is om over te gaan tot de beslissing te gaan kopen,

Zo kan je die informatie geven die nodig is om zijn zorgen weg te nemen en hem door het koopproces heenleiden.

In kleine stapjes naar de aankoop

Zodra je begrijpt wie jouw ideale klant is, wat belangrijk voor hem is en welke stappen hij zet tijdens het koopproces, moet je beslissen welke acties je wilt dat de klant onderneemt na het zien van je content.

Want uiteindelijk is je doel je leads om te zetten in betalende klanten en de manier om dit te laten gebeuren is hen een reeks kleine acties te laten ondernemen.

Ministapjes die er met elkaar voor zorgen hen door het proces heen te leiden tot aan het aankoopmoment. Elk van deze stapjes is een conversie en je moet een reeks conversiedoelen instellen voor je koper op basis van de berichten die je plaatst.

Dit kan bijvoorbeeld zij: Het inschrijven voor je emaillijst, het downloaden van een checklist of al heel simpel het lezen van je bericht.

Maak een plan

Zodra je dit inzicht hebt, kan je een plan maken om bij elk struikelblok waar de klant dreigt vast te lopen, de juiste boodschap te versturen, zodat de klant vooruit wordt geholpen naar het moment van aankoop.

 

klantwerving

Hier zijn 6 tips hoe nieuwe klanten te werven

WAT zoekt de klant?

Wat is het nummer 1 probleem dat je voor je doelgroep kan oplossen. Dat moet je helemaal helder krijgen. Wanneer je weet wat de klant zoekt dan kan je hem ook het juiste aanbod doen.

En kan je berichten schrijven waarbij je de klant denkt bij het lezen ervan: “He, je begrijpt helemaal hoe ik me voel. Ik moet dat hebben, dit is wat ik brood- en broodnodig heb.

HOE zoekt de klant?

Zie erachter te komen hoe je klant te werk gaat.

Zoekt de klant via Google en gebruikt hij bepaalde steekwoorden om een oplossing voor zijn probleem te zoeken. Of zoekt je klant via social media op Facebook, Linkedin en zit hij in bepaalde groepen.

Wanneer je dit weet kan je je berichten plaatsen waar de klant aanwezig is en de steekwoorden gebruiken in je artikelen zodat ze via Google gevonden worden.

WAAR is je toekomstige klant?

Heb je een lokale bedrijf en bedien jij je klanten uitsluitend in Utrecht richt je dan op deze regio in al je uitingen. Het heeft geen nut te adverteren in een andere regio en is zonde van het geld.

WAAROM zou een klant met jou zaken willen doen?

Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Jouw USP’s? Laat duidelijk zien, in al je uitingen, wat jouw expertise is en hoe je het probleem van de klant kan oplossen.

WANNEER is de klant zover in het proces om jouw diensten af te nemen.

Wanneer iemand zich net zijn probleem heeft gerealiseerd en is begonnen met zijn zoektocht dan heeft het geen zin hem direct een aanbieding te doen. Daardoor schrik je de klant af.

Hij of zij moet je eerst een beetje leren kennen en je aardig gaan vinden. Pas wanneer de klant je gaat vertrouwen zal hij zijn gegevens bij je achterlaten en kan je hem een aanbieding doen.

WIE zoekt de klant?

En met wie bedoel ik degene met wie hij of zij zaken wil gaan doen. Wanneer iemand een beslissing moet gaan nemen waarmee veel geld is gemoeid dan is het logisch dat hij ook zoekt naar iemand die hij kent, aardig vindt en vertrouwt.

Hoe mooi is het dat je, door het verzamelen van al die gegevens over je toekomstige klant, in staat bent je helemaal in te kunnen leven in je klant. Zo kan je je klant beter helpen dan je ooit voor mogelijk had gehouden zonder al deze informatie.

klanten-werven-via-social-media

Hoe je ideale klant te bereiken via social media?

Bedrijven als Facebook, LinkedIn en Youtube verzamelen gigantisch veel data over ons. En dat is ook niet zo moeilijk want we plaatsen zelf al die informatie op social media.

Kijk maar eens wat je zelf het afgelopen jaar allemaal hebt geplaatst. Facebook rangschikt het keurig voor je in je jaaroverzicht.

Facebook weet dat de klant  een man of vrouw is. Hoe oud je bent, waar je woont, wat je opleiding is, of je een relatie hebt, kinderen, wat je hobby’s zijn en wie je vrienden. Wat voor werk je doet. En dit is maar een hele korte opsomming want er is nog veel en veel meer over je bekend.

Nu kan je het helemaal niets vinden dat er zoveel over je bekend is, maar het biedt je ook enorme voordelen.

Hoe werkt het

Je post een bericht op Facebook en daarmee wil je adverteren. Door allerlei gegevens in te vullen bij je advertentie over die nieuwe klant krijgen alleen diegenen de advertentie te zien die ook echt geinteresseerd zijn.

De potentiele klanten blij die een bericht lezen met daarin de oplossing voor hun probleem. Jij blij omdat je op deze manier heel veel kosten bespaart door de advertentie alleen aan de juiste mensen te laten zien.

Wat al die grote bedrijven kunnen kan jij ook. Jij kan ook gegevens gaan verzamelen.

Waarom zou je wachten met vragen stellen totdat je de klant persoonlijk ontmoet terwijl je al heel veel over hem of haar te weten kan komen. Je moet de gegevens alleen voor jezelf helemaal helder krijgen.

Door consequent van de online mogelijkheden gebruik te maken kan je grote successen bereiken. Door het juiste publiek te bedienen en het probleem voor je klant op te lossen op een manier die helemaal bij jou past.

podcast uitleg klantmagneten

Stel jezelf de vraag: “Bereik ik wel de juiste klant?”

Dit bepaalt uiteindelijk je aanbod en het helpt je je boodschap naar je doelgroep op een goede manier te vertalen en te vertellen.

Dit is het heel erg belangrijk als je bedrijf nog niet datgene oplevert dat je eruit wilt halen, als je net gestart bent met je bedrijf of als je nog niet de juiste niche of de juiste doelgroep hebt gevonden.

Vraag de klant wat ze nodig hebben.

En daar ontwikkel je een dienst of product voor op een eenvoudige en duidelijke manier voor een specifieke groep mensen die een specifiek probleem hebben. Die jij kan en wil helpen. En dan kan het bijna niet missen of je gaat hier succes mee behalen.

De tijd dat ondernemers hun dienst of product op de markt brengen en verkopen duurt vaak veel te lang. Dat is omdat ze met hagel schieten in de hoop een klant te raken die hun dienst of product wil kopen en dat er uiteindelijk wel iemand langs zal komen die hun product of dienst wil kopen.

Maar stel je eens voor hoe het zou zijn wanneer je je pijlen direct kan richten op die ene klant die op jou zit te wachten. Dat je zegt: ‘Dit is precies wat je zoekt. Dit is wat ik doe. En als dit de prijs is, wil je het dan van me kopen?” Dan zegt zo iemand:’ Ja natuurlijk, dat is precies wat ik zoek.’ Zo kan je je markt verder verfijnen en kan je verder.

Al die ondernemers die maar lukraak pijlen afschieten lopen tegen een muur aan omdat er geen behoefte is aan hun dienst of product. Zij lopen zich dood.  Uiteindelijk zijn zij niet succesvol, zijn zij veel geld kwijt en proberen zij ten einde raad maar weer wat anders. Maar zij leren niet van hun fouten. Zij leren niet dat je eerst moet weten wat het probleem is van de klanten die ze willen helpen.

Hulp bieden gebaseerd op de behoefte en van de markt.

Krijg duidelijk wie je klant is.

Wanneer je dat weet, kan je berichten sturen en advertenties maken op een manier die helemaal op jouw ideale klant is afgesteld in hun eigen taal zodat die ook goed te begrijpen is voor hen.

Het is de eerste en belangrijkste stap in het opstellen van je berichten in je marketingcampagne

        Yolanda Aartse

Yolanda Aartse

Business Coach

Met mijn 33 jaar ervaring als ondernemer kan je met mij over alle zaken sparren waar je als ZZP-er mee te maken hebt.

Recente Blogs

Recente video’s

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contactgegevens

Yolanda Aartse

Buitenbassinweg 526

3063TC Rotterdam

Tel. 06-54601207

info@yolandaaartse.nl

KvK nr. 64408957

Privacy verklaring

Leuk als je me volgt!

foto van yolanda aartse link naar https://yolandaaartse.nl/over-mij/

© Yolanda Aartse |2020

Pin It on Pinterest

Share This