fbpx

Ontdek je doelgroep en hun grootste probleem in 5 stappen.

Wat wil je doelgroep precies? Wat is hun probleem of vraag en waar zijn ze naar op zoek.  Om hierachter te komen moet je jezelf kennen, de markt en je niche. 

Maar eerst de uitleg, want wat is nu eigenlijk een ’doelgroep’.

De Doelgroep, ook wel: target audience genoemd. Is een afgebakende groep personen of instellingen waar een product, dienst, campagne of bedrijf zich op richt. Doelgroepen kunnen bijvoorbeeld zijn: kinderen, jongeren, hoger opgeleiden, vrouwen, werkzoekenden, senioren.

Om je doelgroep te kunnen bepalen moet je goed begrijpen wat je niche is en het antwoord hebben op de vraag: Kan jij het grootste probleem dat jouw doelgroep heeft voor hen oplossen?

ontdek-je-doelgroep

Voordelen van het werken met een doelgroep:

  • Zo kan je berichten schrijven op een manier die je doelgroep helemaal begrijpt.
  • Je bent minder kosten kwijt voor adverteren
  • Weet je precies van welke social media kanalen jouw doelgroep gebruik maakt
  • Doordat je je op 1 doelgroep hoeft te focussen bespaar je tijd.
  • Door je presentatie ziet jouw doelgroep als de expert die je bent.
  • Hierdoor kan je hogere prijzen voor je diensten vragen.
verschillende-doelgroepen

Hoe vind je je juiste doelgroep?

Met wie wil jij werken, wat voor klanten wil je hebben/bedienen

Bedenk dat jouw dienst de oplossing is voor jouw doelgroep Door de juiste doelgroep te benaderen vind je je ideale klant.

Jouw dienst zal de angsten doen verdwijnen en de dromen voor je doelgroep realiteit maken.

 

Wie zijn zij?

Gaandeweg het proces zal je jouw ‘echte’ doelgroep leren kennen. Weten wie jouw diensten al dan niet (zal) kopen. Neem je huidig klantenbestand eens grondig onder de loep. Waarom werd persoon X klant bij jou? Waarschijnlijk omdat je simpelweg aan zijn of haar behoefte voldeed. Je kan niet iedereen als doelgroep hebben, dus een vooraf bepaalde keuze is heel belangrijk.

Je zal daarom de juiste doelgroep moeten vinden die helemaal past bij je lifestyle, je passie en je expertise..

Ontdekken wie je doelgroep is, je ideale klant, wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze leven, wat belangrijk voor hen is,

Dat is het heel erg belangrijk als je bedrijf nog niet datgene oplevert dat je eruit wilt halen. Als je net gestart bent met je bedrijf of als je nog niet de juiste niche of de juiste doelgroep hebt gevonden hier al je aandacht aan te besteden.

Met deze kennis kan je hen berichten sturen en advertenties maken op een manier die helemaal op je ideale doelgroep is afgesteld in een taal die ze begrijpen. Het is de eerste en belangrijkste stap in het opstellen van je berichten in je marketingcampage.  En helemaal afgestemd op de juiste persoon. Ik denk dat je je dit helemaal eigen moet gaan maken.

 

epic-in-the-running

Moeilijke manier

Je moet helder krijgen wat de frustraties zijn van je ideale klant, hun pijn, wat hun doelen, hun dromen en verlangens zijn. Allemaal in hun eigen taal. Ik denk dat de meeste ondernemers op de moeilijke manier erachter komen welke diensten en producten aan te bieden.

Ze creëren een dienst of product en proberen het vervolgens te verkopen. Maar dat is achterstevoren. In de blind. En eerlijk gezegd is alleen maar hopen nu niet echt een strategie. Wat je je zal moeten afvragen is wat je doelgroep nodig heeft. Vraag hen wat ze nodig hebben. En daar ontwikkel je een dienst of product voor op een eenvoudige en duidelijke manier en voor een specifieke groep mensen die een specifiek probleem hebben. Die jij kan en wil helpen. En dan kan het bijna niet missen of je gaat hier succes mee behalen.

De tijd dat ondernemers hun dienst of product op de markt brengen en verkopen duurt vaak ook veel te lang.  Dat is omdat ze met hagel schieten in de hoop iemand te raken die hun dienst of product wil kopen. Dat er uiteindelijk wel iemand langs zal komen. Maar zij leren niet van hun fouten. Zij leren niet dat je eerst moet weten wat het probleem is van de mensen die ze willen helpen.

Hulp bieden gebaseerd op de behoefte en van de markt. De markt, je doelgroep begrijpen. Het helpt je de juiste weg te bewandelen om zo efficiënt mogelijk bezig te zijn.

Het vinden van de juiste doelgroep is de voorbereiding op het vinden van je ideale klant. Wat je je af zal moeten vragen is: bedien ik de juiste markt?

Dus is het heel erg belangrijk als je bedrijf nog niet datgene oplevert dat je eruit wilt halen, als je net gestart bent met je bedrijf of als je nog niet de juiste niche of de juiste doelgroep hebt gevonden, hier al je aandacht aan te besteden.

Perfecte match

Hulp bieden gebaseerd op de behoefte en van de markt en je doelgroep voor 100% begrijpen.

 

Je Doelgroep kiezen in 5 stappen

Er zijn 5 stappen die je moet zetten om je ervan te verzekeren dat je de juiste doelgroep kiest. Zodat de producten en diensten matchen met de markt waarin jij succesvol wilt zijn.

 

kies-je-passie

Stap 1: Vind je passie. 

Bedenk een groep mensen die je supergraag wil helpen. Met passie is alles veel gemakkelijker te leren en passie leidt tot succes. Heel veel marketeers zeggen: kies je niche. Alsof het alleen maar over geld gaat. Zonder emotie, zonder enig gevoel. Maar ik denk niet dat je zo een succesvol bedrijf kan opzetten.

Om succesvol te zijn moet je iets doen waar je je ziel en zaligheid in kan stoppen. Waarover je enthousiast bent. Waarvan je ogen gaan stralen als je erover spreekt.

Wanneer je passie voor je werk hebt dan leer je veel gemakkelijker, daar krijg je energie van en kost je geen energie. Door je passie te delen maak je ook andere mensen enthousiast dat voelen ze. Dus denk er eens over na wat is jouw passie. Waar loop jij helemaal warm voor en waarover kan je urenlang praten en verveelt je nooit. Wat is je hobby en misschien kan je wel van je hobby je werk maken. Waarvoor wil jij overuren maken en dat zonder dat het je misschien iets oplevert.  Wil je meer weten over het kiezen van je niche, lees hier straks het blog over het kiezen van je niche.

 

Stap 2: Een bewezen probleem

Een bewezen probleem dat bestaat al. Dat probleem kent je doelgroep al. Wanneer je een product of dienst aanbiedt dat helemaal nieuw is dan ben je een genie of gek. Dan los je een probleem op van een beoogde klant. Een probleem waarvan de klant zich nog helemaal niet realiseert dat het een probleem is en dat is dubbel zo moeilijk om te verkopen. 

Toen Steve Jobs met zijn eerste Mac op de markt kwam stonden de mensen nu niet direct in rijen te wachten om die Mac te kopen. Nu kunnen we niet zonder meer en weet iedereen waar je het over hebt.

De doelgroep moet eerst ontdekken dat ze een probleem hebben dat ze gisteren nog niet hadden en dan kan jij het voor ze oplossen. Je wilt iets oplossen voor mensen die weten dat ze een probleem hebben dat zij heel snel opgelost willen hebben. Dat ze je ontzettend nodig hebben.

weg-naar-winst

Stap 3: Is er een duidelijke weg naar winst 

Is er een bekende weg voor hetgeen je hebt te bieden en kunnen ze je betalen. (Je wil geen koelkasten verkopen aan Eskimo’s).

Het maakt niet uit hoe goed je het probleem van iemand kunt oplossen. Het moet je wel iets opleveren. En je zal de mogelijkheid moeten onderzoeken of herhaalde aankopen mogelijk zijn of dat het een eenmalige aankoop is. Daarbij zal je duidelijk moeten kunnen maken aan je klanten oplevert wat het hen oplevert.

 

Stap 4: Zichtbaar zijn

De volgende stap is: Jezelf durven te laten zien. Je hoofd boven het maaiveld durven uit te steken. Denk er eens over na. Hoe vaak hoor je ondernemers zeggen ik worstel er mee zichtbaar te zijn. Zit je in een markt waar heel veel andere ondernemers net als jij in dezelfde vijver vissen en hetzelfde doen als jij dan ga je het niet winnen, ik wil dat je kan zeggen: ik ben de enige. Ik ben de beste, ik wil dat je je gaat onderscheiden van al je concurrenten.

 

Stap 5: Bereikbaarheid

Hoe kan je je doelgroep het beste bereiken? Zit jouw doelgroep op LinkedIn, Facebook, Instagram? Plaats daar dan ook jouw berichten en wordt lid van dezelfde groepen als waar je doelgroep lid van is. Zo ontdek je precies waarin ze geinteresseerd zijn, welke problemen ze hebben en naar welke oplossingen ze op zoek zijn.

RECENTE BLOGS

blog-1-beeld-zegt-meer-dan-1000-woorden
blog-online-verkoop-strategie
blog-content-marketing-strategie
gratis-weggever-maken
blog-kies-je-niche
blog-bepaal-je-doelgroep
de-ideale-klant-sidebar

  Leuk als je me volgt:

linkedin-volgen
facebook-volgen
youtube-volgen
twitter-volgen

VIDEO’S

PODCASTS

GRATIS IMPACTSCAN

gratis-corona-impact-scan
op-zoek-naar-je-ideale-klant-gratis-download

Wil JE MEER WETEN OVER HET BEPALEN VAN JE DOELGROEP JE NICHE EN JE IDEALE KLANT?

Vraag dan het gratis PDF aan. Een mini E-book van 9 pagina’s hoe je ideale klant te zoeken.

KLIK HIER en ontvang het PDF gratis en vrijblijvend

Ook interessant om te lezen:

Kies je niche

Vind je ideale klant

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 Reacties

  1. Jason Gaastra

    Leuk artikel met erg handige tips! Bedankt en ga zo door!

     

Contactgegevens

Yolanda Aartse

Buitenbassinweg 526

3063TC Rotterdam

Tel. 06-54601207

info@yolandaaartse.nl

KvK nr. 64408957

Privacy verklaring

Leuk als je me volgt!

foto van yolanda aartse link naar https://yolandaaartse.nl/over-mij/

© Yolanda Aartse |2020

Pin It on Pinterest

Share This