Routeplanner naar een succesvol bedrijf voor zzp’ers. In dit blog de strategie met stappenplan hoe een uniek bedrijf te creëren met een sterk merk.

Met deze routekaart kan je je bedrijf vol zelfvertrouwen naar grote hoogten te stuwen zodat je het leven kan leiden waarvan je droomt en dat helemaal bij je past.

Een leven waarin je je eigen keuzes kan maken. Waarin je de goede balans vindt tussen privé en je werk. Je het bedrag verdient dat je wil verdienen en datgene bereikt waarom je ondernemer bent geworden: de VRIJHEID alles te kunnen doen op jouw manier!!! Daarvoor heb je een plan nodig met een duidelijke route om vanaf het punt waar je nu staat je doel te kunnen bereiken.

Bepaal je visie en stel je doelen

visie-en-doelen-routekaart

Wat wil je bereikt hebben over 3 jaar?

Heb jij een duidelijk beeld van je toekomst? Nagedacht over hoe je leven er over een paar jaar zal uitzien, hoe hoog je inkomen zal zijn en of je bedrijf over een paar jaar wel voldoende inkomen zal opleveren?

Je zal jezelf moeten afvragen: ‘Waarom doe ik wat ik doe en vind ik mijn werk wel leuk? Vind ik mijn werk over 3 jaar ook nog leuk en hoelang wil ik dit werk blijven doen.’

‘Wat zal m’n lifestyle zijn over 3 jaar en hoe zal mijn leven er dan uit zien. Hoeveel wil ik dan verdienen en hoeveel vrije tijd wil ik hebben? Wie wil ik dan zijn?’

‘Om je visie en doelen te kunnen bepalen kan je het businessplan op 1 A4 gebruiken. Hiermee heb je binnen een uur je visie helemaal duidelijk. Neem even voldoende tijd voor jezelf om te bedenken: “Wat moet er voor mij gebeurd zijn om over 3 jaar vanaf vandaag te kunnen zeggen: “De afgelopen drie jaar was de meest fantastische periode van mijn hele leven!!!”

Wat zijn je doelen voor het komend jaar?

Stel jezelf de vraag: ‘Wat moet ik doen, wat moet ik kunnen, waar moet ik zijn over 1 jaar om mijn doelen over 3 jaar te kunnen bereiken.’ Hoe zal het zijn over 1 jaar. Denk hierbij ook weer aan je lifestyle, je inkomen, vrije tijd, en een goede balans tussen werk en prive.

Nu ga je bedenken HOE daar te komen. Daarvoor zal je de komende 90 dagen ervoor moeten zorgen dat de 3 belangrijkste zaken op de rails staan om over 1 jaar daar te staan waar je wil zijn.

De 3 belangrijkste taken

De 3 belangrijkste taken die je als ondernemer de komende 90 dagen aan zal moeten pakken heb ik in deze routeplanner helemaal voor je uitgewerkt en is speciaal voor zzp-ers:

>>> Begin met het leggen van een stevige fundering

>>> Geef je marketingstrategie handen en voeten

>>> Bepaal je verkoopstrategie

fundering-routekaart-zzp
marketing-routekaart-zzp
verkopen-routekaar-zzp

DE FUNDERING

De basis die iedere ondernemer moet hebben: de Fundering

Ieder bedrijf heeft een stevige basis nodig. Ongeacht of je zzp-er bent of een onderneming hebt met 247 man personeel. En of je nu coach, professional of een fitnesstrainer bent. Als eerste zal je moeten kiezen.

 

Kies je niche, je doelgroep en je ideale klant

 

 

kies-je-klant-routekaart-zzp

KIES JE NICHE

Zeker als ZZP-er loont het om specialistisch bezig te zijn en een duidelijke niche te kiezen. Hierdoor heb je weinig tot geen concurrentie en word jij gezien als DE expert in je vakgebied.

Vaak hebben mensen met een specifieke behoefte ook een hoger budget beschikbaar. Deze mensen weten precies wat ze nodig hebben. In een te algemene markt moet je de potentiële klant eerst overtuigen dat ze jouw product of dienst nodig hebben.

Wanneer je je niche hebt gevonden zal je leven en het ondernemen vele malen leuker voor je worden. Zal je ook meer verdienen EN in minder tijd.

‘KIES JE DOELGROEP

Om de doelgroep voor je onderneming te kunnen bepalen moet je het antwoord hebben op de vraag: ‘Kan ik het grootste probleem dat mijn doelgroep heeft voor hen oplossen?

Wanneer je weet wie je doelgroep is kan je berichten schrijven op een manier die je doelgroep helemaal begrijpt. Ben je minder marketingkosten kwijt en doordat je je maar op 1 doelgroep hoeft te focussen bespaar je tijd.

KIES JE IDEALE KLANT

Door de juiste doelgroep te benaderen vind je jouw ideale klant. Je moet helemaal helder krijgen wat de frustraties zijn van je ideale klant en wat hun doelen, dromen en verlangens zijn zodat je je ideale klant net zo goed leert kennen als je beste vriend of vriendin.

vertel-je-verhaal-routekaart-zzp

STORYTELLING

Vertel verhalen over de ervaringen in je leven en de levenslessen die je hebt geleerd. Dit laat zien wie je bent. Authentiek en uniek waardoor je je kan onderscheiden van je concurrentie.

Wat zeg jij wanneer mensen je vragen wat voor werk je doet? ‘Ik ben business coach, coach, Virtual Assistant, makelaar?’ Niet direct een antwoord dat mensen uitnodigt door te vragen over je werk.

Bedenk de zin die alles bevat over hetgeen je doet en die je in 30 seconden kan vertellen:

Daarvoor kan je de volgende formule gebruiken:

‘Ik help mensen [dit] te doen, zodat ze [dat] kunnen worden, hebben of krijgen.’

 Als voorbeeld mijn boodschap:

“Ik help coaches, trainers en professionals een uniek bedrijf te bouwen met een sterk merk, zodat zij een impact kunnen maken in hun eigen leven en dat van anderen en een bedrijf kunnen hebben dat past bij hun lifestyle.”

 

aanbod-route-kaart-zzp

ORGANISEER JE AANBOD

Niets is zo vervelend wanneer je met een klant in gesprek ben en de klant vraagt: ‘Wat ga je precies voor me doen?’

Daar zit je dan met een mond vol tanden. Je hakkelt, struikelt over je woorden, bent onduidelijk in je uitleg. Met gevolg dat je de helft vergeet te vermelden en de klant wegloopt.

Bouw, organiseer en structureer je aanbod zodat een overzicht hebt met alle voordelen van je product en hoe je dit aan de klant kan leveren.

Dit kan je gebruiken in al je presentaties, op je website, in je berichten altijd en overal. Plus heb je een duidelijk verhaal dat je kan communiceren met je klanten,

DE MARKETING STRATEGIE

Nu je de fundering van je bedrijf stevig hebt verankerd en deze basisonderdelen helemaal duidelijk voor jezelf hebt, kan je, met gebruikmaking van alle informatie die je hierin hebt verzameld, je marketing strategie verder gaan uitwerken. 

zichtbaar-routekaart-aap

WEES ZICHTBAAR EN VINDBAAR

Kies het social media platform waar ook je doelgroep aanwezig is. Zijn jouw klanten consumenten zorg dan op Facebook zichtbaar te zijn. Werk je B2B, kies dan voor LinkedIn.

Creer briljante content die je tijdens je presentaties, bij verkoopgesprekken, op je website en op social media kan gebruiken, opnieuw kan verpakken en recyclen. Schrijf op een toegankelijke manier in de taal die je doelgroep ook begrijpt. Onthoudt dat je schrijft voor je klant, niet voor jezelf.

 

weggever-maken-routekaart-zzp

MAAK EEN GRATIS WEGGEVER

Of je nu een webwinkel hebt, een modezaak of online programma’s verkoopt, met behulp van een gratis weggever, oftewel een klantmagneet, kan je vreemden aantrekken en je e-maillijst opbouwen.

Een klantmagneet is de eerste stap om in contact te komen met iemand die nu nog een wildvreemde voor je is en kennis met je te laten maken. Zodat je een ​​relatie kan opbouwen met iemand die wellicht in de toekomst een hele goede klant van je kan worden.

Het gratis aanbieden van iets dat van waarde is voor je klant, is een snelle manier om niet alleen je e-maillijst op te bouwen, maar ook om je expertise te tonen en aan je toekomstige klanten laten zien hoe jij ze kan helpen. 

funnel-bouwen-routekaart-zzp

BOUW, ONTWERP EN LANCEER EEN FUNNEL

We zijn nu bij het technisch gedeelte aanbeland. Schrik niet 😉 en denk niet gelijk: ‘Dat is helemaal niets voor mij.’ Want ik ga het zo simpel mogelijk voor je maken. Een funnel bestaat uit een serie stappen waar je je leads doorheen leidt vanaf het moment dat zij jouw weggever aanvragen tot aan het moment dat zij een aankoop bij je doen en klant bij je worden.

Een funnel is een compleet geautomatiseerd proces waarmee je 24/7 nieuwe leads en klanten binnenkrijgt en bouw je met behulp van bijv. Mailchimp of Active Campaign. Zelf gebruik ik Active Campaign waar ik erg tevreden over ben.

Heb je de funnel eenmaal opgezet, dan heb je hier jarenlang profijt van.

 

HOE VOL ZELFVERTROUWEN VERKOPEN

mindset-routekaart-zzp

UPGRADE JE MINDSET

Heel veel ondernemers hebben een enorme potentie, maar zien vaak niet wat er allemaal mogelijk is en kunnen het daarom niet waarmaken. Dat komt omdat zij een laag gevoel van eigenwaarde hebben en het hen aan zelfvertrouwen ontbreekt.

Je kan het!!! 👍👍👍

Omring je met mensen die in je geloven. Daardoor ga je ook in jezelf geloven. Ga in jezelf investeren. Dan weet je wat die investeringen met jou doen en wat dat OOK voor jouw klant zal betekenen.

Door het veranderen van je mindset krijg je meer zelfvertrouwen. Trek je de beste klanten aan binnen je onderneming. Bepaal je zelf hoe je werkt en sta je vierkant achter je eigen aanbod waardoor je altijd en overal je beste zelf zal kunnen zijn.

verkopen-routekaart-zzp

BEKWAAM JE IN HET VOEREN VAN VERKOOPGESPREKKEN

Ontdek de behoeften van je klant en stel de vraag: ‘Wat wil je?’ Dit vertelt je waar ze zijn en helpt je te begrijpen wie ze zijn.

Wanneer je weet wie ze zijn en waar ze zijn, kan je beginnen met het opwekken van het verlangen van je klant datgene te bemachtigen wat zij willen hebben.

Hoe kan iemand iets willen hebben voordat ze weten waar ze behoefte aan hebben? Als ze zich realiseren wat ze willen, worden ze geïnspireerd actie te ondernemen om datgene te krijgen wat jij hen kunt geven. Dit is best wel diepgaand en moet je misschien even laten bezinken.

Hoe beter je de klant begrijpt, hoe meer je ze de vragen kan stellen die hen ertoe zal brengen de oplossing voor hun probleem te willen hebben.

Verkopen gaat niet over sluiten of de deal doen, het gaat over het inspireren van je klanten in actie te komen hun verlangen, droom en visie werkelijkheid te laten worden.

klantenstroom-routekaart-zzp

HOUD DE KLANTENSTROOM OP GANG

We zijn zo gefocust op het genereren van inkomsten en doen van alles om maar klanten te krijgen. Daarbij vergeten we dat we een netwerk hebben die ons hierbij uitstekend kan helpen.

Als je niet aan je netwerk geeft en andere mensen niet helpt. Als je niet 10X zoveel waarde toevoegt, zal je niet opvallen.

Een van de dingen die ik je wil aanraden te doen is naar netwerkevenementen te gaan, aanwezig te zijn op social media en je te concentreren op het geven van waarde aan anderen. Delen van je kennis is een uitstekende manier om extra waarde te geven.

 

Een andere manier om waarde toe te voegen is mensen die je kent aan andere mensen voor te stellen zodat ze beter kunnen netwerken. Gratis consulten en gratis strategiesessies geven aan andere mensen, is ook een supermanier om nieuwe klanten te krijgen.

Denk eens na over de verschillende manieren waarop je daadwerkelijk waarde kunt toevoegen aan je klanten, en niet alleen aan je klanten – waarde toevoegen aan alle mensen om je heen. Dat helpt je klanten te krijgen.

 

Voeg waarde toe aan de mensen om je heen, leer, deel en geef!!!

ROUTEPLANNER NAAR EEN SUCCESVOL BEDRIJF MET UITLEG EN TEMPLATE

DOWNLOAD HET GRATIS PDF

gratis-download-routeplanner-naar-een-succesvol-bedrijf

  • Start met het leggen van een stevige fundering
  • Zet je marketingstrategie op poten
  • Krijg iedere maand weer opnieuw 25 nieuwe klanten

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Yolanda Aartse

Buitenbassinweg 526 

3063TC Rotterdam

Tel. 06-54601207 

email:info@yolandaaartse.nl

KvK nr. 64408957

Privacy verklaring

® 2021

 

coach-bij-qredits
pzo
bedrijven-consultaant-top-10

Pin It on Pinterest

Share This