‘Wat is e-mailmarketing en hoe kan je, door gebruik te maken van e-mailmarketing, nieuwe leads krijgen en contact houden met bestaande klanten?’

Regelmatig krijg ik deze vragen van ondernemers. De hoogste tijd hier een artikel aan te wijden.

Hierbij komen de volgende vragen aan bod:

Wat is e-mailmarketing?

  • Wat zijn de voor- en nadelen van e-mailmarketing.
  • Voor welke bedrijven is e-mailmarketing geschikt?
  • Waarom aan de slag met e-mailmarketing?
  • Wanneer moet je e-mail marketing gebruiken?

Wat is E-mailmarketing?

Volgens de definitie in Wikepedia is e-mailmarketing een vorm van direct marketing om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.

Toen ik deze uitleg las gingen mijn haren recht overeind staan bij de woorden ‘direct marketing’. Want dit is een
manier van marketing waar ik totaal niet mee wil werken!

Voor mij heeft e-mailmarketing een hele andere betekenis.

Ik gebruik e-mailmarketing om met nieuwe leads en klanten kennis te delen, tips te geven en speciale aanbiedingen te doen.

Natuurlijk wil ook ik mijn programma’s en workshops verkopen maar alleen wanneer de lezer ook daadwerkelijk zover is om een aanschaf te doen. En dat is het mooie van e-mailmarketing want je kan het perfect afstemmen op de behoeften van de klant en hoe je het zelf wil toepassen.

De voordelen van e-mailmarketing:

Het is goedkoop. Je bent geen kosten kwijt aan drukwerk en postzegels. Jouw bericht komt direct in de in-box van de abonnee terecht en niet tussen allerlei reclamefolders en buurtkrantjes in de brievenbus.

Je bepaalt zelf wanneer je welke e-mailberichten verstuurd aan je doelgroep en je hoeft niet af te wachten totdat iemand misschien je website bezoekt.

Het
is gemakkelijk te traceren wie je e-mails leest

E-mailmarketing kan buitengewoon succesvol zijn wanneer het goed wordt toegepast.

Het is een laagdrempelige manier van communicatie.

Je kan heel gericht berichten sturen aan bijv. 5000 mensen tegelijk of aan 6 personen.

En…. het is persoonlijk.

Nadelen van e-mailmarketing

❌ Er zijn, nog steeds helaas, bedrijven die je ongevraagd e-mailberichten sturen, oftewel spammen.

Gelukkig is spam, sinds het ingaan van de nieuwe Europese wet op de privacy in mei 2018, behoorlijk afgenomen. Maar op spam zit niemand te wachten dus wees heel secuur in het toepassen van e-mailmarketing.

❌ Wanneer je je niet voldoende op de juiste doelgroep richt zullen veel leads zich uitschrijven van je e-maillijst en zal je weinig tot niets verkopen.

Voor wie is het?

Email-marketing is een must voor iedere ondernemer die verder wil groeien met zijn of haar bedrijf en gebruik wil maken van de online mogelijkheden die er zijn .

Of je nu coach bent, financieel adviseur, makelaar of slager. Vanuit huis werkt, een buurtwinkel hebt, een bedrijf met 12 filialen of alleen online je diensten en producten verkoopt.

E-mailmarketing is geschikt voor alle soorten bedrijven. Het is een essentieel onderdeel dat door iedere succesvolle ondernemer, waar ook ter wereld, gebruikt wordt voor zijn marketing.

Waarom e-mailmarketing inzetten?

E-mailmarketing is het perfecte middel om
nieuwe leads te krijgen en met je bestaande klanten in contact te blijven.

En….

Om je e-maillijst te laten groeien want:

JE E-MAILLIJST IS GOUD VOOR JE BEDRIJF!!!!

Wanneer je al wat langer ondernemer bent heb je vast al wel van een aantal klanten het e-mailadres.

Die mensen hebben hun e-mailadres bij je achtergelaten omdat ze iets over je bedrijf willen weten of omdat ze misschien in de toekomst zaken met je willen doen of nóg een keer zaken met je doen.

Blijf in contact

Via e-mailmarketing kan je in contact met hen blijven. Wanneer klanten nooit wat van je horen dan vergeten ze je. Eigenlijk moet het zo zijn dat, wanneer klanten datgene nodig hebben dat jij verkoopt, zij automatisch aan jou denken. Dat je dus zeg maar in hun onderbewuste zit. Je blijft in hun onderbewuste aanwezig door regelmatig iets van je te laten horen en dat doe je door e-mailberichten te sturen.

Denk maar eens aan de e-mails die je van de Bijenkorf en van Douglas krijgt. Als ik nieuwe schoenen wil hebben denk ik als eerste aan van Assem hier in Rotterdam omdat ik bij hen op de mailinglijst sta en regelmatig berichten van hen ontvang.

Je kan je klanten persoonlijke berichten sturen net zoals Albert Heijn dat doet. Op zondag krijg je de mail met de aanbiedingen en op maandag krijg je een e-mail met je persoonlijke bonusaanbiedingen.

Of je kan een gerichte mailing doen met een aanbieding
voor een product of dienst die de klant nog niet bij je heeft gekocht.

Maar, ik heb toch heel veel likes op Facebook?

Een e-maillijst is ontzettend belangrijk. En natuurlijk kan je denken:’ Joh, ik heb heel veel likes op Facebook en ik hou ze wel via Facebook op de hoogte wat ik in de aanbieding hebt.”

Maar stel je eens voor wat er gebeurd als Facebook zegt:” Likes hebben nog maar een houdbaarheid van drie maanden.” Dan heb jij geen mensen meer die je posts kunnen zien. Heb jij geen contacten meer en heb jij geen mogelijkheid meer om je klanten gratis te bereiken.

Daarom is het hartstikke belangrijk om met e-mailmarketing aan de slag te gaan.

Met e-mailmarketing kan je nieuwe leads filteren, sorteren, screenen en omzetten in potentiële klanten.

Je gaat kennis delen zodat ze je aardig gaan
vinden en een oplossing bieden voor hun probleem zodat ze je gaan vertrouwen.

Het aller-allerbelangrijkste van alles is dat je alles in de juiste volgorde doet. 

Je gaat niet direct iets aan hen verkopen want klanten moeten je eerst leren kennen, je aardig gaan vinden en je gaan vertrouwen.

Dat is precies hetzelfde wanneer je iemand voor het eerst ontmoet op een feestje bij vrienden en je zegt: ‘ Wil je met me trouwen.” Toch? Je gaat eerst met elkaar kennismaken zodat je elkaar leert kennen en zo werkt dat ook met e-mailmarketing.

Dus stuur je berichtjes waarin je wat vertelt over jezelf, wie je bent, wat je doet. Beantwoord je hun vragen, los je een probleem voor hen op. Wanneer je eerst gaat geven dan gaan mensen je leuk vinden. Doordat je laat zien in je berichten dat je over heel veel kennis
beschikt en een expert bent in je business zullen ze vervolgens bij je gaan kopen.

En misschien kopen ze direct iets bij je of pas over 6 maanden of over 1 jaar.

Top of mind

Het gaat er om in het onderbewustzijn bij de klant te blijven hangen zodat, op het moment dat de klant iets nodig heeft wat jij verkoopt, degene automatisch aan jou denkt.

Verkeerde volgorde

De meeste ondernemers beginnen in de verkeerde volgorde en gaan direct adverteren op Facebook. Maar als je niet over een automatiseringssysteem beschikt, hoef je ook niet te beginnen met Facebook-advertenties of te gaan bloggen.

Dat is waarom je e-mailmarketing dan niet werkt en bovendien kost het handenvol geld.

Ook zullen je verkoopgesprekken veel succesvoller zijn omdat je van tevoren al hebt gefilterd en alleen met die mensen in gesprek gaat die ook daadwerkelijk zover zijn bij je te willen kopen.

E-mailmarketing:

 

 

Werkschema in 5 stappen.

 

Wil je ook met e-mailmarketing aan de slag?

Lees hier alles over de online cursus

Ook interessant: Wat is een leadfunnel?

Pin It on Pinterest

Share This