fbpx

In dit blog deel ik de 5 stappen voor e-mail marketing. Vertel ik je over de voor- en nadelen er van en hoe je door gebruik te maken van e-mail marketing nieuwe leads kan krijgen en contact kan houden met je klanten. 

Regelmatig krijg ik de vraag: Wat is nu eigenlijk precies e-mailmarketing?

Hier is het antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is e-mailmarketing?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van e-mailmarketing.
  • Voor welke bedrijven is e-mailmarketing geschikt?
  • Waarom aan de slag met e-mailmarketing?
  • Wanneer moet je e-mail marketing gebruiken?

Wat is E-mailmarketing?

Volgens de definitie in Wikepedia is e-mailmarketing een vorm van direct marketing om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.

Toen ik deze uitleg las gingen mijn haren recht overeind staan bij de woorden ‘direct marketing’. Want dat is een manier van marketing waar ik totaal niet mee wil werken!

Voor mij heeft e-mailmarketing een hele andere betekenis.

Ik gebruik e-mailmarketing om met nieuwe leads en klanten kennis te delen en tips te geven.

Natuurlijk wil ook ik mijn diensten verkopen maar alleen wanneer jij ook daadwerkelijk zover bent om een aanschaf te doen.

En dat is het mooie van e-mail marketing want je kan je berichten perfect afstemmen op de behoeften van de klant en hoe je het zelf wil toepassen.

De grote voordelen van e-mailmarketing:

✅ Het is goedkoop. Je bent geen kosten kwijt aan drukwerk en postzegels.

Jouw bericht komt direct in de in-box van de abonnee terecht en niet tussen allerlei reclamefolders en buurtkrantjes in de brievenbus. 

✅  Je bepaalt zelf wanneer je welke e-mailberichten verstuurd aan je doelgroep en je hoeft niet af te wachten totdat iemand misschien je website bezoekt.

✅  Het is gemakkelijk te traceren wie je e-mails leest

✅  E-mailmarketing kan buitengewoon succesvol zijn wanneer het goed wordt toegepast.

✅  Het is een laagdrempelige manier van communicatie. 

✅  Je kan heel gericht berichten sturen aan bijv. 5000 mensen tegelijk of aan 6 personen van die 5000.

✅  En…. het is persoonlijk

 

 

 

 

Nadelen van e-mailmarketing

❌  Er zijn heel veel bedrijven die je ongevraagd e-mailberichten sturen, oftewel spammen.

Gelukkig is spam, sinds het ingaan van de nieuwe Europese wet op de privacy in mei 2018, behoorlijk afgenomen. Maar op spam zit niemand te wachten dus wees heel secuur hoe e-mailmarketing toe te passen.

❌  Wanneer je je niet voldoende op de juiste doelgroep richt zullen heel veel leads afvallen.

Voor wie is E-mailmarketing geschikt?

Of je nu makelaar bent, financieel adviseur,  of slager. Een buurtwinkel hebt, een bedrijf met 12 filialen of alleen online je diensten en producten verkoopt.

E-mailmarketing is geschikt voor alle soorten bedrijven. Het is een essentieel onderdeel dat door iedere succesvolle ondernemer, waar ook ter wereld, gebruikt wordt voor zijn marketing.

Waarom e-mailmarketing inzetten?

E-mailmarketing is het perfecte middel om nieuwe leads te krijgen en met je bestaande klanten in contact te blijven.

En….

Om je e-maillijst te laten groeien want:

Je e-maillijst is goud voor je bedrijf!

Wanneer je al wat langer ondernemer bent heb je vast al wel van een aantal klanten het e-mailadres.

Die mensen hebben hun e-mailadres bij je achtergelaten omdat ze iets willen weten over een woning die je in de verkoop hebt, of omdat ze misschien in de toekomst zaken met je willen doen of nóg een keer zaken met je doen.

Blijf in contact

Via e-mailmarketing kan je in contact met hen blijven. Wanneer klanten nooit wat van je horen dan vergeten ze je. Eigenlijk moet het zo zijn dat, wanneer klanten datgene nodig hebben dat jij verkoopt, zij automatisch aan jou denken. Dat je dus zeg maar in hun onderbewuste zit.

Je blijft in hun onderbewuste aanwezig door regelmatig iets van je te laten horen door e-mailberichten te sturen.

Denk maar eens aan de e-mails die je van de Bijenkorf en van Douglas krijgt.

Als ik nieuwe schoenen wil hebben denk ik als eerste aan van Assem hier in Rotterdam omdat ik bij hen op de mailinglijst sta en regelmatig berichten van hen ontvang.

Je kan je klanten persoonlijke berichten sturen zoals Albert Heijn. Op zondag krijg je de mail met de aanbiedingen en op maandag krijg je een e-mail met je persoonlijke bonusaanbiedingen.

Of je kan een gerichte mailing doen met een aanbieding voor een dienst die de klant nog niet bij je heeft gekocht.

Maar ik heb toch heel veel likes op Facebook?

Een e-maillijst is ontzettend belangrijk. En natuurlijk kan je denken:’ Joh, ik heb heel veel likes op Facebook en ik hou ze wel via Facebook op de hoogte wat ik in de aanbieding hebt.”

Maar stel je eens voor wat er gebeurd als Facebook zegt:” Likes hebben nog maar een houdbaarheid van drie maanden.” Dan heb jij geen mensen meer die je posts kunnen zien. Heb jij geen contacten meer en heb jij geen mogelijkheid meer om je klanten gratis te bereiken.

Daarom is het hartstikke belangrijk om met e-mailmarketing aan de slag te gaan.

Met e-mailmarketing kan je nieuwe leads filteren, sorteren, screenen en omzetten in potentiële klanten.

Je gaat kennis delen zodat ze je aardig gaan vinden en een oplossing bieden voor hun probleem zodat ze je gaan vertrouwen.

Het aller-allerbelangrijkste van alles is dat je alles in de juiste volgorde doet. 

Je gaat niet direct iets aan hen verkopen want ze moeten je eerst leren kennen.

Dat is precies hetzelfde wanneer je iemand voor het eerst ontmoet op een feestje bij vrienden en je zegt: ‘ He wil je met me trouwen.” Toch? Je gaat eerst met elkaar kennismaken zodat je elkaar leert kennen en zo werkt dat ook met e-mailmarketing.

Dus stuur je berichtjes waarin je wat vertelt over jezelf, wie je bent, wat je doet. Beantwoord je hun vragen, los je een probleem voor hen op.

Wanneer je eerst gaat geven dan gaan mensen je leuk vinden. Doordat je laat zien in je berichten dat je over heel veel kennis beschikt en een expert bent in je business zullen ze vervolgens bij je gaan kopen.

En misschien kopen ze direct iets bij je of pas over 6 maanden of over 1 jaar.

Top of mind

Het gaat er om in het onderbewustzijn bij de klant te blijven hangen zodat, op het moment dat de klant een makelaar nodig heeft, degene automatisch aan jou denkt.

Verkeerde volgorde

De meeste ondernemers beginnen in de verkeerde volgorde. Als je niet over een automatiseringssysteem beschikt, hoef je ook niet te beginnen met Facebook-advertenties of te gaan bloggen.

Dat is waarom je e-mailmarketing dan niet werkt en bovendien kost het handenvol geld.

Ook zullen je verkoopgesprekken veel succesvoller zijn omdat je van tevoren al hebt
gefilterd en alleen met die mensen in gesprek gaat die ook daadwerkelijk zover zijn
zaken met je te willen doen.

Wanneer je met e-mailmarketing aan de slag wil gaan, neem dan de volgende stappen.

Stap 1

Kies je doelgroep. Zo kan je gericht adverteren op de social media.

Ook in je berichten kan je heel specifiek schrijven voor je doelgroep en helemaal in hun eigen taal.

Stap 2

Kies een automatiseringssysteem. (bijv. Active Campaign) waar iemand zich kan inschrijven voor je e-maillijst.

Stap 3

Stuur e-mailberichten aan je contacten zodat ze je leren kennen en waarmee je je kennis gaat delen.

Stap 4

Kies een verkoopmoment en doe een aanbod.

Stap 5

Blijf in contact en verander klanten in loyale ambassadeurs.

Wil je ook met e-mailmarketing aan de slag? 

Vraag dan de gratis videoserie aan: ‘Op de automatische piloot naar meer klanten.’

Je ontvangt dan gedurende 3 dagen iedere dag een video zodat je precies weet wat een automatisering precies is, wat je er mee kan en hoe je zelf aan de slag kan. Daarbij ontvang je ook de checklist met voorbeeldformulieren hoe je een inschrijfformulier maakt waarop mensen hun gegevens kunnen invullen en zich kunnen aanmelden voor jouw e-maillijst.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This