fbpx

Content Marketing Strategie voor ZZP-ers

De Content Marketing Strategie die je nodig heb om succesvol te zijn als ondernemer en om boven alle concurrentie uit te kunnen stijgen. Hiermee kan je je informatie optimaliseren.  Zo kan je jouw oplossing aan de juiste mensen op het juiste moment kan laten zien en op een manier die de grootste impact heeft.

In dit blog bespreken we:

> Vroeger en nu

> Wat is Content marketing

> De Contentfabriek

> Waarom iedere ondernemer een Contentfabriek nodig heeft

> Waarvoor je een Contentfabriek allemaal kan gebruiken

> 11 Stappen voor het bouwen van succesvolle Contentfabriek

Vroeger en Nu

Vroeger was in contact komen met nieuwe leads en met je klanten in contact blijven hoofdzakelijk een kwestie van adverteren en mond-tot-mond reclame. Daarnaast telefoontjes plegen, offertes maken en vooral heel veel persoonlijke gesprekken voeren.

Deze strategie werkte uitstekend. Het waren in die tijd ook de best beschikbare opties en was de meest effectieve manier om met geïnteresseerden en klanten te communiceren.

Tegenwoordig is alles totaal anders. Met de komst van internet, e-mail en social media is het gemakkelijker dan ooit om geïnteresseerde klanten en prospects te vinden. In grote getale zijn we met elkaar op zoek naar informatie en voorlichting op internet. Ga jezelf maar na want hoe zoek jij naar antwoorden en oplossingen?

Tegelijkertijd is het een hele uitdaging geworden om je als ondernemer te onderscheiden van je concurrenten.

Ook jij zal vast wel berichten posten op Facebook en/of LinkedIn. Weleens een blog schrijven en nieuws delen op Twitter.

Leads worden overdonderd door de enorme hoeveelheid informatie die er op het internet te vinden is en je klanten worden bedolven door de bergen e-mails met goedbedoelde adviezen die dagelijks hun e-mailbox overstromen.

Hierdoor kunnen je klanten en prospects ook veel kieskeuriger zijn over wat zij willen weten en van wie zij informatie willen ontvangen. 

Al deze veranderingen vragen om een nieuwe en andere aanpak van je marketing: Content marketing.

digitale content

Wat is Content marketing?

Volgens Wikepedia omvat content marketing alle soorten marketing waarbij ‘content‘ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. 

Content marketing is een manier van werken waarbij je informatie deelt die je klant helpt bij het oplossen van zijn grootste probleem en hem tevens helpt een beslissing te nemen je diensten of producten te kopen. 

Niet de promotie van je product of dienst staat hierbij centraal in je communicatie, maar de interesses en de behoeften van de klant. Zo help je de klant doorlopend verder in het koopproces door waardevolle informatie met te delen.

Leert diegene je kennen als iemand die kennis heeft van zaken die zijn probleem kan oplossen en ben je de eerste keus wanneer hij jouw dienst of product wil kopen.

Dit is de ruggengraat voor een succesvolle marketingstrategie. Want, hoe meer content je maakt die elke stap in het traject van een (potentiële) koper bespreekt, hoe gemakkelijker het is om verkopen te realiseren. Je leads te helpen om ook daadwerkelijk klant te worden en zelfs meer bij je te kopen dan zij normaal zouden doen.

Om succesvol te zijn en boven alle rommel uit te stijgen, moet je weten wat de pijnpunten zijn van je potentiële klanten.

Je moet een strategie ontwikkelen voor je content marketing. Je informatie optimaliseren en dit laten zien aan de juiste mensen op het juiste moment en op manieren die de grootste impact hebben.

 

De Contentfabriek

Iedere ondernemer die een sterk merk wil neerzetten en serieus aan de slag wil gaan met een goede content marketing strategie heeft een Contentfabriek nodig. Je hebt een Contentfabriek nodig vol met verhalen over jou, je bedrijf en over je producten en diensten.  Want als iemand je verhaal niet kent, niet weet wie je bent en wat je doet zal je ook nooit iets verkopen.

fabriek voor je content marketing

Wil je meer klanten?

Dan heb je een Contentfabriek nodig! Ieder bedrijf, of je nu groot bent of klein. IJsjes verkoopt of Ferrari ’s. Door het vertellen van je verhaal zal je nieuwe klanten aantrekken en ga je bestaande klanten behouden voor je bedrijf.  Want ondernemers hebben één ding gemeen: ze willen meer klanten. Veel meer klanten!

Voor sommige bedrijven is het bereiken van dat doel vrij eenvoudig.

Kijk maar eens naar Apple en Google. Ook zij gebruiken een content marketing strategie. Hun producten spreken voor zich en verkopen zichzelf. Als jouw bedrijf niet zo’n moeiteloze groei doormaakt, heb je twee keuzes: 

Blijven doen wat je altijd hebt gedaan in de hoop dat je bedrijf uit zichzelf zal groeien of je richten op het verkopen van je product of dienst aan méér klanten.

Het probleem is dat het maanden en zelfs wel jaren kan duren voordat je product zichzelf verkoopt.

En dan is de vraag: Heb jij zoveel tijd?

Of de tweede keuze: 

Je bestaande product verkopen aan méér klanten. Helaas is deze optie ook niet volmaakt. Dat komt omdat de meeste bedrijven hun producten niet echt goed verkopen.

 

Waarom?

Omdat de meeste ondernemers allerlei verschillende handigheidjes uitproberen in de hoop meer te verkopen, in plaats van erachter te zien te komen welke verkooptactieken de meeste kans van slagen hebben om de beste klanten aan te trekken en meer te verkopen.

Je hebt een goed doordachte strategie nodig om klanten te winnen.

En om dit effectief te kunnen doen heb je waardevolle content nodig.

 

help je klant in het koopproces

Waarom je content nodig hebt om je diensten en producten onder de aandacht van de klant te brengen.

Je hebt een content marketing strategie nodig hoe je in contact kan komen met nieuwe leads en in contact blijft met bestaande klanten. Op deze manier kan je je klanten via een reeks van berichten de weg wijzen naar het moment van aankoop.

Het allerbelangrijkste voor het maken van een succesvolle content marketing strategie is je te focussen op één specifieke doelgroep en de tijd nemen om helemaal te begrijpen hoe zij denken en handelen in hun zoektocht naar de dienst of product dat jij hen te bieden hebt.

Je zal ook goed na moeten denken over de momenten in hun zoek- en denkproces wanneer zij dreigen vast te lopen. 

Wij ondernemers hebben de neiging te vergeten dat klanten vaak helemaal niets weten van over product of onze dienst. Met als gevolg dat onze informatie vaak te ingewikkeld is, doorspekt is met moeilijke woorden en daardoor vaak onbegrijpelijk voor leken.

Zodra je dit inzicht hebt, kan je een plan maken om bij elk struikelblok waar de klant dreigt vast te lopen, de juiste boodschap te versturen, zodat de klant vooruit wordt geholpen naar het moment van aankoop.

>>Om dit te bereiken, moet de inhoud van je bericht het antwoord bevatten op de vraag die er op dat specifieke moment in het hoofd van je klant afspeelt.

>>Moet je een oplossing bieden voor zijn of haar probleem.

>>En de juiste stap te bevatten om die persoon naar het volgende deel in het koopproces te helpen.

vertel het verhaal over jou, je bedrijf en je diensten

Zonder fantastisch content waarmee je je verhaal vertelt is het gekkenwerk om op te vallen en jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

Ik geef je handvatten voor het maken van een content marketing strategie en bouwen van een Contentfabriek dat ieder bedrijf nodig heeft om in contact te komen met hun klanten en hen te helpen in het beslissingsproces om tot een uiteindelijke aanschaf over te gaan.

De Contentfabriek en deze content marketing strategie is niet alleen goed toe te passen in de zakelijke markt maar ook uitstekend bruikbaar wanneer je klanten consumenten zijn. 

En of je nu ZZP’er bent of een bedrijf hebt met 50 man personeel. Je zal altijd een Contentfabriek nodig hebben om je bedrijf te laten groeien.

Je zal moeten uitzoeken hoe je het beste in contact kan komen met nieuwe leads. Hoe je in contact blijft met je bestaande klanten. Via welke kanalen je klant het best bereikbaar is zodat je jouw verhaal kan vertellen en je content kan delen.

Om doeltreffend je doelgroep te bereiken, moet je informatie niet alleen gemakkelijk vindbaar zijn, maar moet je je klanten en nieuwe leads ook kunnen bereiken wanneer ze niet bewust naar jouw product of dienst op zoek zijn.

In wezen geldt, hoe meer klanten je wil krijgen, hoe meer inhoud je zal moeten maken en plaatsen.

Het bouwen van een goed afgestemde Contentfabriek kan je hiermee helpen precies dat te doen.

Door het bouwen van een content marketing strategie, bouw je aan je Contentfabriek.

De Contentfabriek bied je de fundering met plaatsingsschema’s, strategieën, tactieken en processen om de content te kunnen maken en verspreiden die je nodig hebt om je bedrijf te kunnen laten groeien.

En zoals bij elke fabriek is een zorgvuldige planning bij het bouwen van een Contentfabriek onontbeerlijk om efficiënt te kunnen werken.

Elk bedrijf heeft goede content nodig om leads te genereren, zijn klanten te koesteren en de verkoop te stimuleren.

Door een Contentfabriek te bouwen, kunnen ook ZZP’ers en kleine ondernemers, net zoals de grote merken, een gestage stroom van hoogwaardige content creëren die er nodig is om nieuwe leads te genereren.

Zo kan je klanten op belangrijke momenten tijdens het koopproces berichten sturen waarmee je antwoord geeft op vragen die op dat moment een koopbeslissing in de weg staan en zo uiteindelijk de verkoop stimuleren.

 

wees een inspiratie

Waarvoor je een Contentfabriek kan gebruiken?

De Contentfabriek kan je gebruiken om:

  • Jezelf als expert te vestigen
  • Een persoonlijke band met je klanten op te bouwen
  • Merkbekendheid op te bouwen
  • Betrokkenheid met je klanten stimuleren
  • Verkeer naar je Website genereren
  • Klantbehoud bevorderen
  • Verkoop mogelijk te maken met relevante informatie die klanten nodig hebben

11 Stappen voor het bouwen van succesvolle Content fabriek

1.Zorg voor een scherpe focus.

Start met een strategie voor het maken van content gericht op één doelgroep en doe alles wat je kan om je ideale klant in deze doelgroep te begrijpen. Realiseer je goed waar je ideale klant zit in het koopproces. Wanneer je dat doet kan je een verhaal schrijven die je potentiele klant helpt een koopbeslissing te nemen.

2.Als ZZP-er ben je zelf verantwoordelijk

Voor het schrijven van goede content zal je goed moeten begrijpen wat ervoor nodig is om je Contentfabriek op te bouwen. Je zal de nodige ervaring moeten opbouwen om de strategie te ontwikkelen, de content te schrijven en het proces moeten begrijpen hoe, wanneer en waar de content moet worden geplaatst. Ook wanneer je er toe besluit

3.Bouw een content community

Creëer een groep van professionals, collega’s en medewerkers om je heen die je kunnen helpen met je het maken van je Contentfabriek. Bouw ook een groep van fans, volgers en abonnees om je heen zodat die mee kunnen helpen je verhalen verder de wereld in te helpen.

4.Maak waardevolle content.

Elk verhaal dat je schrijft, iedere video, elke checklist die je maakt, bied je de kans om contact te maken met je ideale klant en hen verder te bewegen naar het moment van aankoop.

Benut deze mogelijkheid optimaal door content te maken die heel waardevol is voor je doelgroep. Laat in je verhaal duidelijk blijken dat je helemaal begrijpt hoe diegene zich voelt. Dat je begrip hebt voor het probleem waar hij of zij een oplossing voor zoekt. Laat je expertise zien. Ga met de klant in gesprek en wees oplossingsgericht.

5.Recycle en verpak je content opnieuw

Zoek naar manieren om elk stukje content dat je maakt opnieuw te gebruiken, zodat je jouw rendement maximaliseert.

Verwerk de dagelijkse korte berichten die je schrijft in grotere onderwerpen en thema’s (zoals E-Book, Webinars en rapporten) en omgekeerd, gebruik grote topics en splits ze op in dagelijkse meldingen. 

6.Focus op conversies

Zorg er voor dat ieder stukje informatie dat je deelt een duidelijke call to action heeft waarmee je klanten duidelijk de richting wijst welke stap ze moeten zetten om in actie te komen en hen verder door het koopproces begeleidt.

Onthoud dat elke verkoop het resultaat is van heel veel van deze kleine stapjes tijdens het koopproces van de klant.

 

7.Versterk de aandacht voor je content door gebruik te maken van verschillende distributiekanalen.

Maak een plan voor het plaatsen van je content via de distributiekanalen waar je je doelgroep het beste kan bereiken. Denk hierbij aan je website, Social media platforms, e-mailmarketing, campagnes etc.

8.Houdt een vast plaatsingsschema aan

Het is onmogelijk om een beslissend koopmoment in te bouwen als je zo af en toe maar eens een blog schrijft of een post plaatst.

Vermijd dit probleem door met regelmaat te schrijven. Gebruik een vast publicatieschema zodat je Contentfabriek ook echt resultaten gaat opleveren.

9.Breng structuur aan in je Contentfabriek

Experimenteer om de beste processen te vinden voor het maken en plaatsen van je berichten en verfijn deze in de loop van de tijd. Leg vast welke berichten het beste werken zodat je deze eenvoudig weer kan kopiëren en aanpassen voordat je ze opnieuw plaatst.

10.Meten is weten

De enige manier om te weten of iets werkt en wat niet is om statistieken bij te houden en te analyseren. Wanneer je niet kritisch kijkt naar de resultaten, is het onmogelijk om de inzichten te krijgen die je nodig hebt om verbeteringen aan te brengen.

11. Bekijk regelmatig de resultaten

Bekijk met regelmaat de resultaten om strategische doelen en prioriteiten vast te stellen. Beoordeel de voortgang om je doelen te bereiken en de resultaten te analyseren. Pas, waar nodig, de strategie aan voor elk stukje content dat je maakt.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contactgegevens

Yolanda Aartse

Buitenbassinweg 526

3063TC Rotterdam

Tel. 06-54601207

info@yolandaaartse.nl

KvK nr. 64408957

Expertise:

Ondernemen

Coaching

Marketing

Strategie

Content

Storytelling

 

© Yolanda Aartse | 2020