Bloggen: De 9 gigantisch grote voordelen er mee te starten
9 min. leestijd

Bloggen: De 9 gigantisch grote voordelen er mee te starten

Blog jij al? Er zijn heel veel voordelen te gaan bloggen. De 9 belangrijkste pluspunten lees je in dit artikel en zullen je overtuigen direct met bloggen aan de slag te gaan.

Wat is een blog?

Een blog is een artikel dat je plaatst op je website. Over bijna alle informatie waar je naar op zoek bent op het internet is wel iets geschreven. Behalve tekst kan je in een blog ook afbeeldingen en/of video’s plaatsen. Onder de blogpost kunnen lezers hun reacties achterlaten.

Waarom zou ik bloggen als over alle onderwerpen al geschreven is?

Omdat je met bloggen jouw eigen visie over een bepaald onderwerp kan geven. Geschreven in jouw eigen stijl en in jouw eigen woorden.

Wat schrijf ik in een blog?

Een blog moet waardevol zijn voor je lezers. Je kan bijvoorbeeld een probleem van je lezers oplossen of je kan een blog artikel schrijven waarin je een vraag beantwoordt waarvan je weet dat die leeft onder je klanten. Ook kan je blogs schrijven met tips en inspirerende verhalen delen.

De 9 gigantisch grote voordelen te gaan bloggen

1. Je bouwt aan je naamsbekendheid

Bloggen is een fantastische manier is om de naamsbekendheid van je bedrijf mee op te bouwen en je merk onder de aandacht te brengen (branding).

Een blog is een advertentie over hetgeen jij te bieden hebt maar verschilt van alle andere soorten advertenties.

In plaats van een advertentie te plaatsen waarin je direct iets verkoopt, deel je in je blog waardevolle kennis met potentiële klanten zodat je in hun onderbewuste blijft hangen en zij aan jou denken op het moment dat zij datgene nodig hebben wat jij te verkopen hebt.

Ongeacht of je nu diensten of producten verkoopt en of je een webshop hebt of een winkel om de hoek..

Mensen leren je kennen en doordat je laat zien met bloggen dat je weet waar je het over hebt zullen ze je gaan vertrouwen en je onthouden.


2. Door te bloggen kan je jezelf als expert positioneren

Vertel je verhaal en een aantal dingen over jezelf die je onderscheiden van de concurrentie. Dat maakt dat mensen je als uniek en bijzonder gaan zien.

Vertel jouw visie want jouw idee over hoe jij tegen bepaalde zaken aankijkt en hoe jij de dingen doet, doet niemand anders in Nederland.

Zo kunnen lezers kennis met je maken, je leren kennen. Je kan je expertise laten zien en bewijzen met je blog artikelen waarom jij degene bent die het probleem dat zij hebben als beste kan oplossen.


3. In je blog kan je je duidelijk onderscheiden van de concurrentie

Is er in jouw branche sprake van concurrentie?

Aan jou nu de schone taak om je met jouw bedrijf te onderscheiden van al die concurrenten. Durf anders te zijn en je hoofd boven het maaiveld uit te steken.

Mensen geven de voorkeur zaken te doen met bedrijven die zij kennen en bloggen is het perfecte middel om mensen kennis te laten maken met jou, je bedrijf, je producten en je diensten.


4. Door te bloggen gaan mensen je vertrouwen

In je blogs kan je een connectie maken met je lezers zodat zij blij verrast zullen zijn bij het lezen van je artikel en zullen denken: “He, je weet precies hoe ik me voel en wat ik nodig heb.”

Zo bouw je vertrouwen op.

Schrijf over hetgeen je lezers willen weten en waar jij alles over kan vertellen.

Een goed blog bestaat uit meer dan alleen te laten zien welke producten of diensten je te verkopen hebt.

Een slimme manier om zoveel mogelijk uit je artikelen te halen, is te bloggen over een probleem dat jouw doelgroep heeft en hoe jij dit probleem voor hen op kan lossen.

Een andere manier om de aandacht van toekomstige klanten te krijgen, is door te bloggen over onderwerpen waar klanten meer over willen weten.

Ben je makelaar dan kan je blogs schrijven met tips over alles wat er komt kijken bij de aan- en verkoop van een woning. Het onderhoud van de woning, over bouwen en verbouwen, over veiligheid in en om het huis en over woninginrichting.

Zo laat je potentiële klanten zien dat je er niet alleen voor hen bent voor de aan- en verkoop van een woning, maar dat je huiseigenaren ook helpt nadat je ze klant bij je zijn geworden.

Hierdoor blijf je bij hen in de gedachten waardoor je meer kans hebt de opdracht te krijgen maar ook dat ze aan je denken, jaren nadat je voor hen hebt bemiddeld.


5.Je blog kan je hergebruiken, opnieuw verpakken en recyclen

Anders dan een social media post die maar voor korte duur actueel is, blijft je blog ALTIJD te vinden op je website.  

Belangrijk is wel je blog up-to-date te houden. 

Je blog kan je opdelen in kleine stukjes die je deelt in verschillende posts op social media met een link naar je hele blog.

En wist je dat je de content van je blog heel gemakkelijk opnieuw kan verpakken door er een YouTube filmpje van te maken?


6.Bloggen is een uitstekend marketing instrument!

Iedere dag weer opnieuw worden we bestookt met allerlei advertenties die roepen:

Alles voor de helft!

Nog 22 uur en 4 minuten 90% korting….

Koop mij, koop mij!

Morgen is te laat!

Adverteren is nu éénmaal een noodzakelijk kwaad voor ondernemers.  Maar hoe adverteer je nu zonder je lezers te irriteren? DOOR KENNIS TE DELEN!!!

Oftewel: Contentmarketing

Contentmarketing is voor mij de prettigste reclame die je maar kunt bedenken omdat je hierbij niets hoeft te verkopen.

Het mooie van content marketing is dat je je kennis met je lezers deelt en informatie deelt in je blogs die bezoekers dolgraag van je willen weten.

7.Met bloggen krijg je gratis promotie


Bedrijven die nuttige, informatieve en interessante content delen in hun blogs, bereiken een breed publiek omdat steeds meer lezers artikelen delen met hun vrienden. 

Voor deze manier van delen en verspreiding van je content hoef je niet te betalen.

Dit is een van de grote voordelen van bloggen om je bedrijf te promoten en een uitstekende klantmagneet.


8. Met bloggen bouw je aan je online zichtbaarheid

Bloggen is ontzettend goed voor je online zichtbaarheid. Google struint het hele internet af op zoek naar nieuwe informatie. Is Google een paar keer op jouw website geweest maar vind hij daar geen nieuwe informatie dan wordt jouw website als niet of als minder belangrijk gezien.

Door regelmatig blogs te schrijven creëer je iedere keer weer nieuwe informatie.

Je kan je blogs van zoekwoorden voorzien, een SEO-titel en een omschrijving. Zo kan je onder meer zoekwoorden op Google gevonden worden, kom je hoger in Google en krijg je meer verkeer.

Hoe vaker je gevonden wordt op Google, hoe meer website verkeer je krijgt en zonder dat je hiervoor hoeft te betalen.

Door met bloggen aan de slag te gaan en je blogs te plaatsen op sociale media zorg je ervoor dat je naamsbekendheid opbouwt.

Dit zal allemaal niet van de ene dag op het andere gebeuren en heeft tijd nodig.

Maar….gelukkig kan je alles heel gemakkelijk vooruit plannen en kan je profiteren van alle voordelen die bloggen met zich meebrengt.

9. Je bouwt aan je e-maillijst

Door regelmatig te bloggen krijg je meer volgers op de social media. Ook zullen er mensen zijn die graag automatisch je nieuwste blog willen ontvangen.

Hoe mooi is het wanneer je in je blog ook een download aanbiedt waarmee zij zich inschrijven voor je e-maillijst. Zo kan je hen van andere relevante informatie voorzien, hen aanbiedingen doen en hen op de hoogte houden van je nieuwste blog.

Hoe je e-maillijst te laten groeien ontdek je in 10 minuten in het e-book: "In 4 stappen een overvloed aan leads en nieuwe klanten. 

DOWNLOAD HIER het gratis e-book.


Reactie plaatsen