fbpx

De Know-Like-Trust-factor

Wanneer iemand één van de belangrijkste en duurste beslissingen in zijn leven gaat nemen ben jij als makelaar degene waar hij het volste vertrouwen in moet hebben.

 De ‘KNOW-LIKE-TRUST' factor’ is een bekend begrip in de marketing en een uitstekende manier om het vertrouwen van de klant te winnen.

Voordat klanten iets bij je kopen moeten ze je eerst leren kennen. Dit wordt in de marketing de 'KNOW' factor genoemd.

Vervolgens gaan ze je aardig vinden en gaan ze je 'LIKEN'.

Wanneer mensen je leren kennen en je berichten lezen op social media en je aardig gaan vinden dan moeten ze je gaan vertrouwen (de TRUST-factor). Ze gaan je vertrouwen wanneer ze er van overtuigd zijn dat jij de beste bent binnen jouw vakgebied.

In dit blog leg ik je de Know-Like-Trust factor uit en waarom het zo belangrijk is dit toe te passen in je bedrijf zodat je verder kunt groeien.

De 'KNOW' factor

Klanten moeten je eerst leren kennen voordat ze je de opdracht zullen geven.

Vroeger had je voldoende aan een winkelruimte met een mooie etalage en plaatste je wekelijks een advertentie in de krant.

Ging je naar netwerkborrels en vertelde je aan iedereen die het maar horen wilde op de tennisvereniging wat voor werk je deed. Maar daar red je het nu niet meer mee.

Tegenwoordig zit die man of vrouw die alles wil weten over het kopen of verkopen van een huis ’s avonds met de mobiel op de bank op zoek naar ieder stukje informatie die er maar te vinden is terwijl er met een schuin oog naar de tv wordt gekeken.

Opvallen

Hoe zorg je er nu voor als ondernemer dat jij opvalt op internet met jouw content en berichten tussen al je concurrenten?

Allereerst moet je natuurlijk wel vindbaar zijn op internet.

Geen enkel bedrijf kan meer zonder website en moet aanwezig zijn op de social media.

En vooral ook ZICHTBAAR ZIJN

Die onbekenden moet je wel de gelegenheid geven je te leren kennen zodat ze meer over je te weten kunnen komen.

Door al die online mogelijkheden komt de nadruk ook hoe langer hoe meer op de persoon te liggen.

Want zeg nu zelf, met wie wil je liever zakendoen. Met een persoon of met een bedrijf.

Ja dat bedoel ik maar. Liever met een persoon. Daar maak je een klik mee.

Een connectie maken met een bedrijf is onpersoonlijk, daar bouw je geen emotionele binding mee.

Hoe zorg je ervoor dat je opvalt op de social media?

Wanneer  iemand je niet kent dan zal diegene ook geen zaken met je doen.

Dus is het van het allergrootste belang, wanneer die wildvreemde voor het eerst over jou hoort of leest, diegene eerst weet wie je bent en wat doet.

Vertel je verhaal:

Over de diensten die je levert en hoe je te werk gaat.

Waarin jij je onderscheidt van je concurrenten en wat  jou zo bijzonder maakt.

Vertel over hoe je ben begonnen en over je bedrijf.

Wat je doet en welke ervaringen je hebt,

In deze eerste kennismakingsfase is het ontzettend belangrijk je te realiseren dat het er alleen maar over gaat dat klanten je leren kennen. En niet alleen dat je net weer een huis in de verkoop hebt of een huis hebt aangekocht. Want dat zegt verder niets. Het gaat om veel en veel meer.

Het gaat er om, in die eerste contactmomenten online, net zo te praten als dat je zou doen wanneer die onbekende klant, die wildvreemde, je kantoor binnen zou stappen en wanneer je samen een kopje koffie zou drinken.

Reageer ook online op vragen en opmerkingen.

Doe maar net of je klant bij je aan tafel zit. Zo vertel ik nu ook mijn verhaal aan jou.

Ontstellend belangrijk is de klant te vertellen dat je zijn of haar probleem kan oplossen.

Daarnaar is diegene op zoek, naar iemand die zijn probleem kan oplossen.

En misschien realiseert diegene zich op dat moment nog helemaal niet dat hij dat probleem heeft dat een gigantische frustratie voor hem is.

Het gaat er om dat als jij in je berichten over jouw ervaringen vertelt dat diegene dat herkent en denkt: “He, dat is precies wat ik bedoel, zo voel ik dat ook.”

Zo raakt die wildvreemde meer en meer geïnteresseerd.

In de knowfase, die eerste kennismaking gaat het er dus alleen maar om dat een klant jou leert kennen. Dat ie meer over jou te weten komt.

Meer over jouw idealen, hoe jij de dingen ziet, hoe jij je werk ziet en hoe jij met je werk bezig bent.

De allergrootste valkuil

De allergrootste valkuil is wanneer je in deze eerste kennismakingsfase wat gaat proberen te verkopen. Dat is precies hetzelfde als wanneer je iemand al direct bij de eerste kennismaking ten huwelijk vraagt.

Dat is niet de bedoeling. Dan voelt die wildvreemde zich al direct in het nauw gedreven en haakt hij af.

''Denk maar eens aan die autoverkoper. Je overweegt een nieuwe auto te gaan kopen, kijkt rond op het internet en bekijkt maanden achtereen allerlei verschillende merken, typen en uitvoeringen.

Op enig moment ben je zover en stap je de showroom binnen. En daar stevent direct een verkoper op je af: “Goedemorgen, kopje koffie, ik zie dat u deze auto leuk vindt, dit zit er allemaal in, dit is de prijs en ik kan hem volgende week leveren. Kopen? “

Pats, boem!!

Zo bouw je geen vertrouwen op, geen relatie met de klant. Maar daar draait het wel allemaal om.

Die wildvreemde, die potentiële klant, moet je eerst leren kennen, weten wie je bent, wat je doet en wat je voor hem kan betekenen. Je moet hem helemaal op z'n gemak stellen. 

Tone of voice

Doe dit in je eigen 'tone of voice', op jouw manier. Daarin maak je het verschil. Daarin laat je zien wie je bent door jezelf te zijn en jezelf te blijven. Dit is iets dat alleen jij te bieden hebt en door geen van je concurrenten kan worden gekopieerd.

op een bepaalDe 'LIKE' factor

Wat is nu eigenlijk de like factor?

Dat is heel simpel : mensen moeten je gewoon aardig vinden.

In deze fase gaat het erom dat je de interesse wekt bij een mogelijke klant zodat hij meer over je te weten wil komen.

De bedoeling is dat een mogelijke klant je zo aardig gaat vinden dat hij je zijn e-mailadres geeft.

Zo kan jij met hem in contact blijven en van die informatie voorzien waar de klant behoefte aan heeft.

Biedt daarom iets aan dat een potentiële klant graag van je zou willen hebben en waarvoor hij wil betalen met zijn e-mailadres.

Deel je kennis!!!

De gratis waardebepaling is natuurlijk een hele bekende. Maar je kan ook een checklist weggeven met aan- of verkooptips of een video met uitleg over het aan- of verkoopproces.

De 'TRUST' factor

De trustfase is de belangrijkste stap in de marketingzandloper. Dit is het moment waarin je het vertrouwen wint van je klant.

Als mensen geen vertrouwen hebben in jou, je bedrijf of in je dienst dan zullen ze ook niets bij je kopen.

Het is erg belangrijk om dit vertrouwen op te bouwen op een manier die bij jou past.

Bij wie jij bent en in jouw eigen stijl.

Voordat klanten de beslissing zullen nemen je de opdracht te geven moeten ze je vertrouwen en ervan overtuigd zijn dat jij het beste in staat bent hun probleem voor hen op te lossen.

Klanten willen maar 1 ding 

Dat jij hun grootste probleem voor hen oplost en hen brengt naar het doel, de grote droom, die zij voor ogen hebben.

TESTIMONIALS

Aanbevelingen van anderen zijn ontzettend waardevol om het vertrouwen mee op te bouwen.

Heb je een reactie gekregen van iemand die enthousiast over je is. Vermeld dit dan op je website.

Einddoel

Het einddoel moet daarbij niet zijn de verkoop van je dienst. Durf een stap verder te gaan.

Ga voor loyale en tevreden klanten. Een enthousiaste klant praat over hoe blij hij of zij met je is.

Door deze mond-tot-mond reclame vergroot je de kans op nieuwe klanten zonder extra advertentiekosten te hoeven maken.

De eerste stap naar een loyale klant is te bedenken waar je de klant echt mee kan helpen.

Je klant helpen is niet verkopen wat een klant vraagt, maar verkopen wat een klant nodig heeft.

Jouw klant is niet geïnteresseerd in de eigenschappen en kenmerken van je dienst.

Hij wil dat zijn probleem wordt opgelost!!!

 

Wil jij meer klanten en kan je daarbij wel wat hulp gebruiken of heb je andere zaken waar je mee worstelt? KLIK HIER Vertel me je probleem en ik los het voor je op. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat