Bloggen en posts schrijven op social media is een must want of je nu je inkomen wil verdubbelen van 50.000 naar 100.000 euro per jaar. Iedere maand 3000 meer bezoekers wil hebben naar je website. 1000 nieuwe leads wil hebben, een dienst of product wil verkopen, of alles bij elkaar:
Je zal fantastische berichten moeten schrijven die je lezers iedere keer opnieuw weer raken. In dit blog deel ik 10 tips: Hoe heel eenvoudig briljante blogs en berichten te schrijven.
Waarom veel ondernemers niet schrijven
Heel veel ondernemers zijn bang hun stem te laten horen. Ze zijn bang voor de techniek of denken niet te kunnen schrijven. Hebben het ook vaak te druk met werken IN hun bedrijf en vergeten te werken AAN hun bedrijf. Maar de allergrootste reden waar we echter allemaal tegenaan lopen en waarom we niet schrijven is een GEBREK AAN TIJD.
MAAR... zonder blog
NIET... meer bezoekers naar je website
GEEN... nieuwe leads
GEEN.... verkoop
En dat, terwijl je door het schrijven van heel eenvoudige blogs en berichten, meer klanten zal krijgen.
Ik heb een paar weken geen berichten geplaatst op social media omdat ik druk was met andere projecten, mijn kleinkinderen en het bedenken van excuses waarom ik geen tijd had iets te posten.
Met als gevolg dat ik geen nieuwe leads kreeg en mijn e-maillijst niet groeide. Omdat ik niet wil dat mij dit nog een keer overkomt, heb ik berichten nodig die ik van tevoren heb geschreven en die staan ingepland. Dit doe ik allemaal op de volgende manier:
TIP 1. Plan de tijd in die je nodig hebt om te schrijven.
Nu plan ik regelmatig een schrijfdag.
Een dag waarbij ik mij helemaal focus op het schrijven van blogs en berichten waarin ik kennis en informatie deel die interessant voor mijn doelpubliek, de zelfstandig ondernemer in de dienstverlenende sector.
Ik kies ervoor een hele dag schrijven omdat ik dan lekker in de flow zit en door niets en niemand wordt afgeleid. Werkt het voor jou beter iedere dag bijv. een uur te schrijven, kies daar dan voor. Het gaat erom dat te doen waar jij je het prettigst bij voelt.
TIP 2. Wat wil je dat je lezer doet na het lezen van je blog?
Het is natuurlijk heel erg leuk om je kennis en informatie te delen. Maar wat wil je dat je lezer doet na het lezen van je blog? Wat wil je bereiken?
Kies daarom aan het eind van je blog voor een call-to-action: Eentje maar. Een oproep aan de lezer in actie te komen. Zo voorkom je keuzestress bij de lezer..
Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Gratis download
- Inschrijven voor nieuwsbrief
- Aanmelden voor workshop of webinar
- Gratis checklist etc.
- Maak een afspraak
TIP 3. 4 Simpele punten hoe te schrijven
Wanneer je begint met schrijven houdt dan deze 4 simpele punten in gedachten:
- Bedenk aan welke informatie jouw doelpubliek behoefte heeft.
- Wees jezelf – Gebruik je eigen ‘tone of voice’.
- Wees persoonlijk – Richt je in gedachten tot die ene persoon die jij het liefst als klant wil hebben.
- Doe maar gewoon en gooi alle formaliteiten overboord.
TIP 4. Richt je op 1 onderwerp
Wanneer je je op 1 onderwerp richt kan je je helemaal blijven focussen. Schrijf over een onderwerp waar je veel van af weet en waarin je je expertise kan laten zien zodat je lezerspubliek je gaat vertrouwen, meer van je wil weten en bij je zal gaan kopen.
TIP 5. Concentreer je op één taak tegelijk
Als je in de flow zit, blijf dan doorgaan met schrijven.
Trap niet in de val om alvast de foto’s bij elkaar te zoeken en het plannen en promoten van je blog. Blijf schrijven! Zo ben je veel efficiënter.
Wanneer je eerst je berichten schrijft en daarna de afbeeldingen erbij zoekt ben je veel gerichter bezig. Je hoeft minder te schakelen tussen de verschillende taken waardoor je focus en je resultaten veel beter zullen zijn.
TIP 6. Schrijf een blog van minimaal 500 woorden
Je verhaal moet minimaal 500 woorden bevatten. Dit is ongeveer anderhalf A-4tje en daar zit je al heel snel aan. Het aantal woorden kan je gemakkelijk checken in Word via Extra en Aantal woorden.
Zelf probeer ik altijd rond de 1000 woorden te komen omdat je dan beter door Google gevonden wordt en hoger in de ranking terecht komt.
TIP 7. Plaats je blog op je website
Wanneer je het blog op je website plaatst heb je kans dat lezers ook verder rondkijken op je website en misschien al direct een aankoop bij je doen of je bellen voor een afspraak. Heb je een Wordpress website dan is het kinderlijk eenvoudig je blog te plaatsen via de berichtenknop.
TIP 8. Gebruik humor
Fantastisch toch wanneer je lezers een afbeelding zien die hen bij voorbaat al doet glimlachen! Kinderen en dieren doen het altijd goed.
TIP 9. Deel je blog in kleine stukjes
Door je blog in kleine stukjes op te delen creëer je korte berichtjes die je op verschillende social media kanalen kan delen. Vergeet niet hierbij een leuke afbeelding te plaatsen.
TIP 10. Plaats een link naar je blog
Plaats bij elk van deze berichten die je deelt op social media de link naar het blog op je website. Zo krijg je bezoekers naar je website die misschien wel tot je beste klanten zullen gaan behoren.
Belangrijk
Blog je al of heb je je voorgenomen ermee te beginnen, zorg er dan voor dat je de basis van je bedrijf goed voor elkaar hebt. Zo weet je precies voor wie je schrijft en hoe te bloggen over onderwerpen waar jij DE expert in bent. Op deze manier gaan je artikelen je ook nieuwe leads en klanten opleveren en daar doe je het natuurlijk voor. 😉
Meer weten hierover? Download het gratis E-book: Routeplanner naar een succesvol bedrijf voor ZZP'ers