Het Geheim van Slimme Content Marketing voor ZZP-ers
9 min. leestijd

Het Geheim van Slimme Content Marketing voor ZZP-ers

Als ondernemer heb je een slimme content marketing strategie nodig zodat je je kan onderscheiden en boven alle concurrentie uit kunt stijgen. Met een goed plan kan je alle content die je creëert optimaliseren zodat je de grootste impact maakt. In dit blog: Het geheim van de slimme content marketing strategie voor zzp-ers.

Vroeger en Nu

Vroeger was in contact komen met nieuwe leads en met je klanten in contact blijven hoofdzakelijk een kwestie van adverteren en mond-tot-mond reclame. Daarnaast moest je telefoontjes plegen, offertes maken en vooral heel veel persoonlijke gesprekken voeren. Deze tactiek werkte uitstekend. In die tijd waren dit ook de best beschikbare opties en was dit de meest effectieve manier om met geïnteresseerden en klanten te communiceren.

NU is alles totaal anders. Door gebruik te maken van internet, e-mail en de social media kanalen is het gemakkelijker dan ooit om prospects en nieuwe klanten te vinden. In grote getale zijn we met elkaar op zoek naar informatie en voorlichting op internet. Ga jezelf maar na want hoe zoek jij naar antwoorden en oplossingen?

Herken je dit?

Afgelopen week kijk ik misschien al wel voor de tiende of twaalfde keer The Golden Age op Netflix. Een film uit 1998 over de vroege jaren van Elisabeth I.

Terwijl ik geniet van het prachtige verhaal en de schitterende kostuums die voorbijkomen, wil ik op hetzelfde moment ook meer weten over Cate Blanchett, de hoofdrolspeelster en over de Tudors.

En terwijl het ene na het andere drama zich op de buis ontvouwt, google ik er lustig op los. Komen er allemaal andere ideeën naar boven en voor ik het weet zit ik op de site van Coolblue op zoek naar een nieuwe selfie stick en heb ik een  Hummus recept gevonden van Ottolenghi dat ik wil uitproberen.

Niet alleen heb je te maken met zappende en scrollende potentiële klanten. Het is tegelijkertijd ook een hele uitdaging geworden om leads en klanten te  blijven boeien en je als ondernemer te onderscheiden van je concurrenten.

We worden allemaal overdonderd door de enorme hoeveelheid informatie die er op het internet te vinden is en de bergen e-mails met goedbedoelde adviezen die dagelijks onze e-mailbox overstromen.

Hierdoor kunnen je klanten en prospects ook veel kieskeuriger zijn over wat zij willen weten en van wie zij informatie willen ontvangen. Al deze veranderingen vragen om een slimme aanpak van je  Content Marketing Strategie.

Wat is Content marketing?

Content marketing is een manier van werken waarbij je een stukje kennis deelt die je klant helpt bij het oplossen van een probleem en hem tevens helpt een beslissing te nemen je diensten of producten te kopen.

Niet de promotie van je product of dienst staat hierbij centraal in je communicatie, maar de interesses en de behoeften van de klant. Zo help je de klant doorlopend verder in het koopproces door waardevolle informatie te delen en leert diegene je kennen als iemand die kennis heeft van zaken die zijn probleem kan oplossen. Op deze manier zal de klant als eerste aan jou denken wanneer hij jouw dienst of product nodig heeft.

Dit is de ruggengraat voor een succesvolle marketingstrategie: Content maken waarin je elke stap in het traject van een (potentiële) koper bespreekt.  Hiermee wordt het vele malen gemakkelijker verkopen te realiseren.

Je zal hiervoor je informatie moeten optimaliseren en dit moeten laten zien aan de juiste mensen op het juiste moment en op manieren die de grootste impact hebben.

De Content bibliotheek

Wil je serieus aan de slag met een goede content marketing strategie dan heb je een bibliotheek nodig vol met verhalen over jou, je bedrijf en over je producten en diensten. Want als iemand je verhaal niet kent, niet weet wie je bent en wat je doet, zal je ook nooit iets verkopen.

Ieder bedrijf, of je nu groot bent of klein. IJsjes verkoopt of Ferrari ’s. Door het vertellen van je verhaal zal je nieuwe klanten aantrekken en zal je bestaande klanten behouden voor je bedrijf.

Voor sommige bedrijven is het bereiken van dit doel heel eenvoudig.

Kijk maar eens naar Apple en Google. Ook zij gebruiken een content marketingstrategie.

Ondernemers proberen vaak allerlei verschillende handigheidjes uit in de hoop meer te verkopen, in plaats van erachter te zien te komen welke verkooptactieken de meeste kans van slagen hebben om de beste klanten aan te trekken en meer te verkopen. Je hebt dus een goed doordachte strategie nodig om klanten voor je winnen en om dit effectief te kunnen doen heb je waardevolle content nodig.

Het allerbelangrijkste voor het maken van een succesvolle content marketing strategie is je te focussen op een specifieke doelgroep en de tijd nemen helemaal te begrijpen hoe zij denken en handelen in hun zoektocht naar de dienst of het product dat jij hen te bieden hebt.

Als ondernemer zijn we nogal eens geneigd te vergeten dat klanten vaak helemaal niets weten van ons product of dienst. Met als gevolg dat de informatie dikwijls te ingewikkeld is en doorspekt met moeilijke woorden waardoor het onbegrijpelijk is voor leken. Je zal de klant daarom moeten aanspreken in een taal die begrijpelijk voor hem is.

Deze content marketing strategie is niet alleen goed toe te passen in de zakelijke markt maar ook uitstekend bruikbaar wanneer je klanten consumenten zijn.

Je zal moeten uitzoeken:

  • Hoe je het beste in contact kan komen met nieuwe leads.
  • Hoe je in contact blijft met je bestaande klanten.
  • Via welke kanalen je klant het best bereikbaar is.

Daarnaast heb je vanzelfsprekend ook een website nodig.

Om doeltreffend je doelgroep te bereiken, moet je informatie niet alleen gemakkelijk vindbaar zijn, maar moet je je klanten en nieuwe leads ook kunnen bereiken wanneer ze niet bewust naar jouw product of dienst op zoek zijn.

Het maken van goed afgestemde content helpt je leads te genereren, je klanten te koesteren en de verkoop te stimuleren. Door een Content bibliotheek te bouwen, kunnen ook ZZP-ers en kleine ondernemers, net zoals de grote merken, een gestage stroom van fantastische content creëren die er nodig is om nieuwe leads en klanten te krijgen.


De voordelen van een Content bibliotheek:

  1. Je kan jezelf als expert vestigen
  2. Je bouwt een persoonlijke band met je klanten op
  3. Bouw je aan je branding en merkbekendheid
  4. Stimuleer je de betrokkenheid met je klanten
  5. Krijg je meer website bezoekers
  6. Je bevordert het klantbehoud
  7. Je realiseert meer verkopen

De geheime content marketing strategie voor zzp-ers

Als zzp-er kampen we met het probleem dat wij niet de tijd, het geld en de mogelijkheden hebben van de grote bedrijven die marketing experts kunnen inschakelen om voor hen nieuwe blogs schrijven, video ’s opnemen en dagelijks social media berichten plaatsen. Dus als zelfstandig ondernemer moet je ontzettend slim zijn. Hier is het geheim voor een slimme content marketing strategie die je als zzp-er kan toepassen.

1.Bouw een stevige fundering.

Weet wat je niche is, kies een doelgroep en zorg ervoor dat je je ideale klant helemaal duidelijk hebt.

Als tweede: Vertel het verhaal over je ervaringen, over wie je bent, wat je doet en waarom je het doet.  Ga hier heel ver. Je hebt ontzettend veel te vertellen over jouw ervaringen, je expertise en welke kennis je allemaal bezit.

Als derde: Zorg ervoor dat je een  stappenplan van je aanbod hebt zodat je precies kan laten zien welk probleem je voor je klanten oplost en wat het resultaat zal zijn wanneer zij jouw dienst of product afnemen.

Dit is de basis voor iedere zelfstandig ondernemer !!!

2.Maak waardevolle content.

Elk verhaal dat je schrijft, iedere video, elke checklist die je maakt, bied je de kans om contact te maken met je klant en hen verder te bewegen naar het moment van aankoop. Realiseer je  waar de klant zit in het koopproces. Wanneer je dat doet kan je content maken die potentiële klanten helpen een aankoopbeslissing te nemen

Benut deze mogelijkheid optimaal door content te maken die heel waardevol is voor je doelgroep. Laat in je verhaal duidelijk blijken dat je helemaal begrijpt hoe diegene zich voelt. Dat je begrip hebt voor het probleem waar hij of zij een oplossing voor zoekt. Laat je expertise zien. Ga met de klant in gesprek en wees oplossingsgericht.

3.Recyclen, hergebruiken en opnieuw verpakken

Door het bouwen van de fundering, heb je alle content kant-en-klaar voor je blog, social media berichten, video 's, je website, noem maar op. Op deze manier hoef je niet meer dan 12 tot 15 blogs te schrijven die je keer op keer verbetert en heb je ook voldoende content voorhanden voor je social media berichten, podcasts en video’s.

Zoek naar manieren om elk stukje content dat je maakt opnieuw te gebruiken, zodat je het maximale rendement uit je content haalt.

Experimenteer om de beste processen te vinden voor het maken en plaatsen van je berichten en verfijn deze in de loop van de tijd. Leg vast welke berichten het beste werken zodat je deze eenvoudig weer kan kopiëren en aanpassen voordat je ze opnieuw plaatst.

4.Gebruik een Call-To-Action

Zorg ervoor dat ieder stukje informatie dat je deelt, een duidelijke call-to-action heeft.  Een volgende stap die ze moeten zetten om meer informatie over het onderwerp te krijgen en waarmee je ze verder naar het koopmoment heenleidt. Realiseer je ook dat elke verkoop die je doet, het resultaat is van heel veel van deze kleine stapjes tijdens het koopproces van de klant.

Gratis E-book

Hoe je zelf deze content marketing strategie slim en lucratief kan implementeren daarover ontdek je nog veel meer in het e-book: Routeplanner naar een succesvol bedrijf voor zzp-ers. Het kost je 10 minuten van je tijd en het is helemaal gratis. KLIK HIER, noteer je je naam en e-mailadres en ik stuur het direct naar je toe.




Reactie plaatsen