Gratis weggever maken met stappenplan en 12 voorbeelden
12 min. leestijd

Gratis weggever maken met stappenplan en 12 voorbeelden

Gratis weggever maken en het stappenplan waarmee je je weggever verandert in een heuse klantmagneet. Hier zijn 12 inspirerende ideeën die je als voorbeeld kan gebruiken voor je eigen freebie en een gratis e-book zodat je er zelf snel mee aan de slag kan. 

Waarom een gratis geschenk aanbieden...

Een gratis geschenk of weggever gebruik je voor het aantrekken van nieuwe leads en het vasthouden van potentiële klanten. Het is de strategie die je gebruikt om iemand die je weggever aanvraagt in een lead te veranderen en vervolgens in een klant.

Het is de eerste stap om een relatie op te bouwen met een toekomstige klant. Zo kom je in contact met iemand die nu nog een wildvreemde voor je is. Deze onbekende kan in de toekomst misschien wel een hele goede klant van je gaan worden.

De weggever wordt ook wel klantmagneet genoemd, klantentrekker, freebie of leadmagneet. Met de leadmagneet ga je iets dat waardevol is voor je klant gratis weggeven.

  1. Het is een uitstekende en snelle manier om je e-maillijst op te bouwen.
  2. Om je expertise te tonen en
  3. Je toekomstige klanten laten zien hoe jij ze kan helpen.

Waarom klantmagneten essentieel zijn voor de groei van je bedrijf

Als je geen gratis weggever gebruikt of wanneer de klantmagneet niet helemaal klopt, krijg je nooit leads en zonder leads geen nieuwe klanten. Dus een goede weggever levert je heel veel voordeel op.


Voor wie weggevers een goed idee zijn...

Je kan het gebruiken in ieder soort bedrijf. Het maakt niet uit of je diensten of producten verkoopt, een online bedrijf hebt of een buurtwinkel. Of je nu ZZP-er bent of een bedrijf hebt met 20 man personeel. Je hebt ALTIJD een klantmagneet nodig.

De weggever is de eerste stap in je marketing funnel en daarmee het belangrijkste onderdeel van je marketing. Je kan niet van een lead een klant maken wanneer hij niet de eerste stap in je marketing funnel heeft gezet.

Door het aanbieden van een gratis geschenk krijg je de naam en het e-mailadres  van potentiële klanten die je op je e-maillijst zet. Deze leads kan je nu regelmatig berichten en aanbiedingen sturen.

Wat is een klantmagneet?

Een klantmagneet is precies hoe het klinkt. Het is lokaas. Een klantentrekker die wordt gebruikt om de contactgegevens te krijgen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en in hetgeen jij hen te bieden hebt.

Weggevers kunnen diensten zijn, producten of digitale producten die gratis worden gedeeld in ruil voor het e-mailadres van een potentiële klant.

De goedkoopste weggevers

Digitale producten zijn de goedkoopste en gemakkelijkste weggevers die je kan maken. Je bent waarschijnlijk zelf ook al tientallen leadmagneten tegengekomen op het internet.

Denk maar eens bijvoorbeeld aan een webshop die je bezoekt. Binnen een paar seconden verschijnt er vaak een formulier waarin je wordt gevraagd of je de wekelijkse nieuwsbrief wil ontvangen.

Vervolgens vul je je naam in en je e-mailadres op het inschrijfformulier. Vaak krijg je dan ook nog een waardebon van 5 euro als dank voor je inschrijving.

Dit is waarschijnlijk de meest gangbare weggever die vandaag de dag wordt gebruikt en is er één die je heel veel leads kan opleveren.

Hoe maak je een klantmagneet waarmee je inschrijvingen krijgt voor je e-maillijst en je nieuwe klanten aantrekt?

De meest effectieve klantmagneet is er één die in korte tijd een probleem of een frustratie van een potentiële klant oplost. Een weggever die helemaal is afgestemd op jouw ideale klant en je zult versteld staan hoe snel je e-maillijst begint te groeien!

Welke tools je nodig hebt voor je digitale weggever:

  1. Om je weggever te kunnen afleveren bij je lead heb je 2 tools nodig: Allereerst heb je een (Wordpress)website nodig zodat je je digitale weggever kan opslaan in de mediabibliotheek.

2. Als tweede heb je een automatiseringssysteem zoals Mailchimp of Active Campaign nodig om je weggever te kunnen afleveren. Zelf gebruik ik Active Campaign waar ik erg enthousiast over ben.


Hoe je weggever aan te bieden

Je kan de weggever op je website plaatsen en delen in je blog en in berichten op social media. Dit is dus je klantmagneet.

Overigens is een videofilmpje maken over je klantmagneet en op YouTube plaatsen ook een fantastisch goed idee. Een verkorte versie kan je vervolgens gebruiken voor je posts op de andere social media kanalen.

Wanneer de lead je klantmagneet wil aanvragen klikt degene op de link in je bericht. De lead komt vervolgens op de opt-in pagina terecht. Op dit inschrijfformulier kan de lead de naam en het e-mailadres invullen. Door het invullen van je inschrijfformulier komt de lead in je automatiseringssysteem.

Na het invullen van de naam en het e-mailadres klikt de lead op de button en komt vervolgens op de dank-je-wel pagina.

Je automatisering in Mailchimp of Active Campaign gaat nu draaien en de lead ontvangt, helemaal automatisch (dit heb je van te voren helemaal ingesteld in je systeem), een e-mail van je met de link naar de download van de gratis weggever.

Welke gratis weggevers zijn er allemaal?

Nu je weet wat een weggever is en hoe je hem online kunt gebruiken om je e-maillijst te laten groeien, gaan we kijken welke verschillende magneten er allemaal zijn.

We hebben al gesproken over het gebruik van nieuwsbrieven als klantentrekker en alhoewel dit heel veel wordt toegepast door bedrijven, is de nieuwsbrief eigenlijk niet altijd de allerbeste klantmagneet voor het laten groeien van je e-maillijst.

Het aanbieden van een nieuwsbrief brengt niet voldoende prikkels bij een potentiële klant teweeg om zijn contactgegevens bij je achter te laten.

En zeker niet wanneer er niet is vermeld wat voor informatie er in de nieuwsbrief staat of hoe de nieuwsbrief de problemen van je klant zou kunnen oplossen.

De meest effectieve klantmagneet is er één die in korte tijd een probleem of een frustratie van een potentiële klant oplost.

Maak een klantmagneet die helemaal is afgestemd op jouw ideale klant, en je zult versteld staan hoe snel je e-maillijst begint te groeien en je ook begint te verkopen!


 12 Voorbeelden van klantmagneten

12-klantmagneten

1.De Blauwdruk

De blauwdruk is de gemakkelijkste klantmagneet.

Maak een blauwdruk, een afbeelding op 1 A4-tje met daarop de route die de klant aflegt om van punt A. Het punt waar hij nu staat naar punt B. zijn doel toe te komen. Dit soort weggevers zijn eenvoudig te maken en overzichtelijk met duidelijk te nemen stappen en toe te passen in ieder bedrijf.

2.PDF

Stel je voor dat je een damesmodezaak hebt met een webshop in een klein dorp in het zuiden van de Randstad en je doel is klanten aan te trekken uit de hele regio. Je zult dus je winkel en je webshop moeten gaan promoten.

Gezien de markt waarop je je richt, zijn je klanten wellicht geïnteresseerd in welke kleding het beste past bij hun figuur. Je kunt dan een PDF-download maken met de verschillende dames figuren en welke kleding het mooiste staan bij welk figuur. Gebruik dit als een klantmagneet om de vrouwen in je doelgroep te bereiken.

De download kan een eenvoudige samenvatting zijn van een paar pagina’s met veel voorkomende problemen van je klanten. En…. heel belangrijk: De inhoud moet waardevol zijn voor de klanten die je wil aantrekken.

3. E-books

Een andere optie is om een E-Book aan te bieden. Een E-book is een download net als bij een PDF maar dan een uitgebreide versie. Als je een blog hebt of andere content, kan je deze samenvoegen tot één E-Book dat je vervolgens als klantmagneet kan gebruiken.

Stuur een E-book aan mensen die zich al eerder voor je e-maillijst hebben aangemeld.

Zij hebben al blijk gegeven geïnteresseerd te zijn in hetgeen jij hen te bieden hebt. Met een E-book als klantmagneet kan je hen meer vertellen over hetgeen je te bieden hebt en hoe je hen kan helpen.

4. Gratis testen

Een gratis test is misschien wel één van de meest effectieve soorten klantmagneten om je producten op de markt te brengen. Mensen kunnen zo het product of je dienst uitproberen zonder er direct voor te hoeven betalen.

Een mooi voorbeeld zijn parfumeriezaken. Met enige regelmaat krijg ik waardebonnen toegestuurd van ICI Paris waarmee ik een gratis monster van een nieuw parfum kan ophalen in de winkel. En je raadt vast al wat er dan gebeurt… In de winkel realiseer ik me dat ik ook nog iets anders nodig heb en doe ik een aankoop.

5.Minicursus of Challenge

Wanneer je liever geen lessen gratis wil weggeven kan je in plaats daarvan een korte "behapbare" mini-cursus maken die je kan gebruiken.

Je kan bijvoorbeeld een challenge maken. Een mini-cursus van 5 korte lessen die je op 5 opeenvolgende dagen aan je lead toestuurt en dit als klantmagneet gebruiken om je bedrijf te promoten.

Nadeel is wel de enorme hoeveelheid tijd die je kwijt bent om dit te maken.

6.Strategie sessie

Een ander type klantmagneet is een gratis 1-op-1 adviesgesprek met jou persoonlijk. In tegenstelling tot de andere klantmagneten die we tot nu toe hebben besproken, is dit type leadmagneet geen digitaal product en moet je behoorlijk wat tijd investeren in iedere aanvraag die je binnen krijgt.

Het grote voordeel van deze strategie sessies is dat je echt in gesprek bent met je klant, je de klant leert kennen en je op deze het meest geschikte product of de beste dienst kan aanbevelen. 

7.Webinars

Webinars zijn een beetje vergelijkbaar met coaching sessies, in die zin dat je de mogelijkheid hebt om een persoonlijke band te creëren met je potentiële klanten.

In plaats van een gesprek te hebben dat alle kanten uit kan gaan, moet je een webinar helemaal structureren rondom een presentatie die nuttige informatie biedt aan jouw doelgroep. Webinars kan je live geven en on-demand. In dat geval kan je klant de tijd kiezen wanneer het hem het beste uitkomt. Tijdens het webinar kan je je kijkers betrekken door vragen te stellen en deze ook beantwoorden.

8.Videotraining

Videotrainingen zijn een soort klantmagneet die, nadat ze eenmaal geȉnstalleerd zijn, minimaal werk vereisen. Dankzij platforms als YouTube en Vimeo en een smartphone kan je zelf een video maken en die alleen toegankelijk te maken voor mensen die zich aanmelden voor je e-maillijst. Video’s zijn heel waardevolle magneten, wel kan het maken van een opname je aardig wat tijd kosten.

9. Checklist

Je hebt waarschijnlijk wel een aantal handige tips en adviezen die je wil delen met je klanten. Een gratis checklist als klantmagneet is gemakkelijk en snel te maken en is een geweldige manier om je e-maillijst te vergroten.

Zorg ervoor dat je een opvallende titel voor je checklist maakt, zodat klanten weten welk type informatie ze kunnen verwachten. Vergeet niet dat mensen vaak weinig tijd hebben. En het moet in één klap duidelijk zijn hoe je klanten worden geholpen met jouw informatie.

10.Overzicht van hulpmiddelen of bronnen

Net als bij checklists, kunnen lijsten met relevante hulpmiddelen en bronnen heel effectief zijn om de aandacht te trekken van klanten die op zoek zijn naar informatieproducten.

Om dit type klantmagneet te gebruiken, kan je een PDF maken om te downloaden, of je kunt een landingspagina op je website maken die alleen toegankelijk is door je aan te melden voor je e-maillijst.

Misschien wil je informatie opnemen zoals jouw favoriete modezaak, een link naar sites die kortingsbonnen aanbieden, of misschien een link naar jouw besloten Facebookgroep.

11.Quizzen en enquêtes

Quizzen en enquêtes hebben een enorme aantrekkingskracht op mensen. We willen allemaal zoveel mogelijk over onszelf te weten komen. Je hebt vast wel eens het bericht op Facebook langs zien komen waarin de vraag wordt gesteld; Hoe zie jij eruit over 20 jaar?

Bedenk eens hoe je dit in je eigen voordeel kunt gebruiken om met een klantmagneet toegang te geven tot jouw eigen quiz of enquête in ruil voor het e-mailadres van leads.

Je kunt een online enquête maken met bijvoorbeeld surveymonkey om feedback van je website bezoekers te verzamelen en om meer over hen te weten te komen.

Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om een nieuwe dienst te maken of je productaanbod aan te passen.

12. De Workshop

Laatst kreeg ik een gratis facial van 50 minuten aangeboden door de parfumerie waar ik trouwe klant ben. Heerlijk was het. De schoonheidsspecialiste vertelde uitgebreid over de producten die zij gebruikte. Na afloop was ik zo enthousiast dat ik mezelf een paar van de producten die zij gebruikte tijdens de facial cadeau heb gedaan. De workshop is zo een fantastische manier van klantenbinding en een prima klantmagneet. Maar let wel: Het kost je wel veel tijd.

Wil jij zelf aan de slag en een klantmagneet maken?


Hiervoor heb ik een e-book gemaakt: Hoe je in 5 stappen een succesvolle klantmagneet maakt dat je gratis kan aanvragen.

Hierin leer je:

  • Wat je kan vertellen
  • Hoe je je kan positioneren
  • Hoelang een klantmagneet mag duren
  • Wat het vervolg is nadat je klant je gratis geschenk heeft aangevraagd.
  • Ik neem de exacte stappen met je door die je moet volgen hoe je in een paar minuten een goed presterende klantmagneet maakt. Een gratis geschenk dat je aan potentiele klanten geeft in ruil voor hun e-mailadres.

Als je het helemaal goed doet dan heb je een klantmagneet waar je jarenlang plezier van gaat hebben.



Reactie plaatsen