fbpx

 HOE KLANTEN TE WERVEN: 6 TIPS

Hoe nieuwe klanten te werven ervaren heel veel ondernemers als een van de lastigste onderdelen van hun werk. Hier zijn 6 tips.

Je zal je als ondernemer moeten onderscheiden van je concurrentie door klanten een oplossing te bieden voor het probleem van de klant.

Dit biedt fantastische mogelijkheden voor ondernemers die hun bedrijf een stevig fundament willen geven en niet alleen klanten willen werven maar ook aan klantenbinding willen doen. Dit geldt voor iedere ondernemer of je nu ZZP-er bent of een bedrijf hebt met personeel. Een winkel hebt of een online business hebt.

De klant van NU zoekt zelf!

Door het toenemende gebruik van internet en social mediaplatforms is er voor je klanten een nieuwe manier om informatie te krijgen.

De klant van vandaag wacht niet meer op een mogelijke aanbieding van jou maar komt zelf in actie om een oplossing voor zijn probleem te vinden.

Ga jezelf maar na.

Ook jij als ondernemer bent consument en zoekt naar oplossingen op internet.

Wanneer je een probleem hebt dan wil je het leifst direct een antwoord en ga je vervolgens zelf actief op zoek op internet naar oplossingen en op Facebook zoek je naar lotgenoten.

Met alle informatie die je op deze manier krijgt maak je al een beslissing iets te gaan ondernemen en een eventuele aankoop te gaan doen nog voordat er een bedrijf in beeld is.

Uiteindelijk gaat het er dan alleen nog om een bedrijf te vinden die jouw probleem kan oplossen.

En kom je dan, in je zoektocht naar een antwoord, een bedrijf tegen die je tips geeft en inzichten hoe jouw vraagstuk is op te lossen dan ligt het voor de hand dat je hiermee verder gaat praten en hier een aankoop gaat doen.

Zo gaan ook jouw jouw potentiele leads te werk en met dit gegeven wordt het werven van nieuwe klanten een stuk eenvoudiger.

Hier zijn 6 tips hoe nieuwe klanten te werven

WAT zoekt de klant?

Wat is het nummer 1 probleem dat je voor je doelgroep kan oplossen. Dat moet je helemaal helder krijgen.

Wanneer je weet wat de klant zoekt dan kan je hem ook het juiste aanbod doen.

En kan je berichten schrijven waarbij je de klant denkt bij het lezen ervan: "He, je begrijpt helemaal hoe ik me voel. Ik moet dat hebben, dit is wat ik brood- en broodnodig heb.

HOE zoekt de klant?

Probeer erachter te komen hoe je klant te werk gaat.

Zoekt de klant via Google en gebruikt hij bepaalde steekwoorden om een oplossing voor zijn probleem te zoeken. Of zoekt je klant via social media op Facebook, Linkedin en zit hij in bepaalde groepen.

Wanneer je dit weet kan je je berichten plaatsen waar de klant aanwezig is en de steekwoorden gebruiken in je artikelen zodat ze via Google gevonden worden.

WAAR is je toekomstige klant?

Heb je een lokale bedrijf en bedien jij je klanten uitsluitend in Utrecht richt je dan op deze regio in al je uitingen. Het heeft geen nut te adverteren in een andere regio en is zonde van het geld.

WAAROM zou een klant met jou zaken willen doen?

Wat zijn jouw unieke eigenschappen? Jouw USP’s? Laat duidelijk zien, in al je uitingen, wat jouw expertise is en hoe je het probleem van de klant kan oplossen.

WANNEER is de klant zover in het proces om jouw diensten af te nemen.

Wanneer iemand zich net zijn probleem heeft gerealiseerd en is begonnen met zijn zoektocht dan heeft het geen zin hem direct een aanbieding te doen. Daardoor schrik je de klant af.

Hij of zij moet je eerst een beetje leren kennen en je aardig gaan vinden. Pas wanneer de klant je gaat vertrouwen zal hij zijn gegevens bij je achterlaten en kan je hem een aanbieding doen.

WIE zoekt de klant?

En met wie bedoel ik degene met wie hij of zij zaken wil gaan doen. Wanneer iemand een beslissing moet gaan nemen waarmee veel geld is gemoeid dan is het logisch dat hij ook zoekt naar iemand die hij kent, aardig vindt en vertrouwt.

Hoe mooi is het dat je, door het verzamelen van al die gegevens over je toekomstige klant, in staat bent je helemaal in te kunnen leven in je klant. Zo kan je je klant beter helpen dan je ooit voor mogelijk had gehouden zonder al deze informatie.

Hoe je doelgroep te bereiken via social media.

Bedrijven als Facebook, LinkedIn en Youtube verzamelen gigantisch veel data over ons. En dat is ook niet zo moeilijk want we plaatsen zelf al die informatie op social media.

Kijk maar eens wat je zelf het afgelopen jaar allemaal hebt geplaatst. Facebook rangschikt het keurig voor je in je jaaroverzicht.

Facebook weet dat de klant  een man of vrouw is. Hoe oud je bent, waar je woont, wat je opleiding is, of je een relatie hebt, kinderen, wat je hobby’s zijn en wie je vrienden. Wat voor werk je doet. En dit is maar een hele korte opsomming want er is nog veel en veel meer over je bekend.

Nu kan je het helemaal niets vinden dat er zoveel over je bekend is, maar het biedt je ook enorme voordelen.

 

Hoe werkt het

Je post een bericht op Facebook en daarmee wil je adverteren. Door allerlei gegevens in te vullen bij je advertentie over die nieuwe klant krijgen alleen diegenen de advertentie te zien die ook echt geinteresseerd zijn.

De potentiele klanten blij die een bericht lezen met daarin de oplossing voor hun probleem. Jij blij omdat je op deze manier heel veel kosten bespaart door de advertentie alleen aan de juiste mensen te laten zien.

Wat al die grote bedrijven kunnen kan jij ook. Jij kan ook gegevens gaan verzamelen.

Waarom zou je wachten met vragen stellen totdat je de klant persoonlijk ontmoet terwijl je al heel veel over hem of haar te weten kan komen. Je moet de gegevens alleen voor jezelf helemaal helder krijgen.

Door consequent van de online mogelijkheden gebruik te maken kan je grote successen bereiken. Door het juiste publiek te bedienen en het probleem voor je klant op te lossen op een manier die helemaal bij jou past.

Wie is jouw doelgroep?

 

Stel jezelf de vraag: "Bereik ik wel de juiste doelgroep, de juiste klant?"

Dit bepaalt uiteindelijk je aanbod en het helpt je je boodschap naar je doelgroep op een goede manier te vertalen en te vertellen.

Dit is het heel erg belangrijk als je bedrijf nog niet datgene oplevert dat je eruit wilt halen, als je net gestart bent met je bedrijf of als je nog niet de juiste niche of de juiste doelgroep hebt gevonden.

Wat je je af zal moeten vragen is wat je doelgroep nodig heeft.

 

Vraag de klant wat ze nodig hebben.

En daar ontwikkel je een dienst of product voor op een eenvoudige en duidelijke manier voor een specifieke groep mensen die een specifiek probleem hebben. Die jij kan en wil helpen. En dan kan het bijna niet missen of je gaat hier succes mee behalen.

De tijd dat ondernemers hun dienst of product op de markt brengen en verkopen duurt vaak veel te lang. Dat is omdat ze met hagel schieten in de hoop een klant te raken die hun dienst of product wil kopen en dat er uiteindelijk wel iemand langs zal komen die hun product of dienst wil kopen.

Maar stel je eens voor hoe het zou zijn wanneer je je pijlen direct kan richten op die ene klant die op jou zit te wachten. Dat je zegt: ‘Dit is precies wat je zoekt. Dit is wat ik doe. En als dit de prijs is, wil je het dan van me kopen?” Dan zegt zo iemand:' Ja natuurlijk, dat is precies wat ik zoek.' Zo kan je je markt verder verfijnen en kan je verder.

Al die ondernemers die maar lukraak pijlen afschieten lopen tegen een muur aan omdat er geen behoefte is aan hun dienst of product.

Zij lopen zich dood.  Uiteindelijk zijn zij niet succesvol, zijn zij veel geld kwijt en proberen zij ten einde raad maar weer wat anders.

Maar zij leren niet van hun fouten. Zij leren niet dat je eerst moet weten wat het probleem is van de klanten die ze willen helpen.

Hulp bieden gebaseerd op de behoefte en van de markt.

De Doelgroep Make-Over doet helpt je de juiste weg te bewandelen om zo efficiënt mogelijk bezig te zijn en je doelgroep helemaal te begrijpen.

 

 

Krijg duidelijk wie je klant is.

Wanneer je dat weet, kan je berichten sturen en advertenties maken op een manier die helemaal op jouw ideale klant is afgesteld in hun eigen taal zodat die ook goed te begrijpen is voor hen.

Het is de eerste en belangrijkste stap in het opstellen van je berichten in je marketingcampagne. Helemaal afgestemd op de juiste doelgroep.

GRATIS DOWNLOAD

Er zijn 5 simpele stappen die je moet zetten om je ervan te verzekeren dat je de juiste markt kiest.

Dat de producten en diensten matchen met de markt waarin jij succesvol wilt zijn.

Wil jij weten of je op de juiste weg bent en welke aanpassingen je nog kan maken?

Download dan de GRATIS PDF van de doelgroep make-over. Je ontvangt dan ook een video waarin ik het je helemaal uitleg.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat