Call-to-action of CTA de uitleg
Een Call-To-Action (CTA) is een afbeelding of een tekst die wordt gebruikt om je publiek precies te vertellen wat hij moet doen en welke actie degene moet ondernemen.
Je kunt de mooiste verkooppagina's en verkoopvideo's ter wereld hebben, maar om te kunnen verkopen heb je een STERKE CALL-TO-ACTION nodig, EEN KRACHTIGE OPROEP TOT ACTIE.
De Call-to-Action, oftewel de CTA, is een term uit de marketing. Zonder Call-To-Actions kan je GEEN ENKEL marketingdoel bereiken
Iedere ondernemer heeft CTA’s nodig, ongeacht de branche of het product dat hij verkoopt.
Hoe ziet een Call To Action er uit?
Een Call-To-Action heb je in allerlei vormen en maten. In je tekst kan je een simpel en algemeen "KLIK HIER" vermelden tot een paar zinnen "Wil je jouw producten online verkopen, abonneer je dan NU op mijn nieuwsbrief voor meer slimme en handige tips."
In je social media berichten kan je ook tekst gebruiken.
‘Wil je de gratis download ontvangen? Klik op onderstaande link: (Hier noteer je de url.)’
De meest bekende CTA is de button, ook wel de banaan genoemd. De taak van een button is OPVALLEN!!! Zo weet de bezoeker in een microseconde waar hij op moet klikken om meer te weten te komen.
De teksten die je kan gebruiken in een button zijn legio. Houd er rekening mee een tekst te gebruiken in de gebiedenderwijs.
AANMELDEN – INSCHRIJVEN – DOWNLOADEN – START NU – NU TIJDELIJK VAN-VOOR
De Call-To-Action button kan je vinden in het thema van je Wordpress website. Gebruik een opvallende kleur voor je button zodat deze goede te vinden is op je pagina en ook goed past qua kleurgebruik en styling van je website.
Een andere mogelijkheid is zelf een mooie button te maken in canva.com.
Wat doet een CTA
Een call-to-action heeft tot taak de bezoeker te verleiden te klikken om bij je te kopen of meer informatie bij je op te vragen. En eigenlijk is een CTA niets meer of minder dan een mooi plaatje. Wat het speciaal maakt is dat er aan het plaatje met de button een hyperlink hangt. Iedere CTA heeft een link adres, een url.
De call-to-action naar het winkelmandje
Wanneer je de CTA gebruikt om de klant iets bij je te laten kopen is de button gelinkt naar je webshop of direct naar het winkelmandje met het desbetreffende artikel erin dat je aanbiedt. Het enige dat de klant dan nog hoeft te doen is af te rekenen.
De call-to-action naar de opt-in
Bied je een gratis download aan dan linkt de call-to-action button naar het inschrijfformulier van de download waar de bezoeker zijn naam en e-mailadres kan achterlaten.
Gebruik in ieder social media bericht, op al je website pagina’s en al je online uitingen een call-to-action. Houdt voor ogen dat je met alles wat je schrijft en deelt er een doel moet zijn wat je wil dat klanten doen na het zien ervan. Hiervoor heb je altijd een CTA nodig.