funnel
Een funnel is het proces dat bestaat uit een reeks van stappen die een potentiële klant doorloopt voordat hij of zij een aankoop bij je doet. De reis vanaf het moment waarop de lead voor het eerst kennis met je maakt tot het moment dat hij bij je koopt.
Een funnel is gericht op het aantrekken van de juiste doelgroep en het aanbieden van de juiste boodschap op het juiste moment. Hierdoor kan goed inspelen op de behoeften en interesses van potentiële klanten en je verkopen verhogen.
Een funnel kan je vergelijken met een trechter waarin heel veel mensen terecht komen. Mensen die meer over jou te weten willen komen en over je product of dienst.
Wat gebeurt er in de funnel?
Je begint met het marketing gedeelte van de funnel en stuurt advertenties en berichten waarin mensen kennis met je kunnen maken en je leren kennen. Zodat ze je gaan waarderen, je aardig gaan vinden en je gaan vertrouwen. En als ze ervan overtuigd zijn dat jij de beste bent binnen jouw vakgebied en datgene te bieden hebt dat zij zoeken, zullen ze klant bij je worden.
Het is dus een proces van vertrouwen opbouwen, filteren, sorteren, screenen en omzetten in potentiële klanten.
Het is een trechter omdat niet iedereen je aardig zal vinden. Jij niet het product of de dienst te bieden hebt wat zij zoeken. Of omdat het (nog) niet de juiste tijd voor hen is jouw product of dienst aan te schaffen.
Mensen komen in je funnel terecht wanneer ze bijvoorbeeld je berichten lezen op Facebook en LinkedIn en zich inschrijven voor je klantmagneet. Ze bellen je naar aanleiding van een advertentie. Komen bij je via mond-tot-mond reclame of zijn je website tegengekomen op Google en komen naar je winkel.
De marketingfunnel
De marketing funnel is het eerste gedeelte van het proces waar de potentiële klant doorheen gaat.. In het marketing gedeelte wordt de klant door middel van advertenties en berichten bewust gemaakt van zijn probleem en de oplossing die jij voor hem hebt.
De Salesfunnel
In de sales funnel wordt de klant verleid tot het doen van een aankoop. Dit kan zijn tijdens een persoonlijk gesprek, maar ook online via je website of tijdens een Webinar.
Vervolgens blijf je contact houden en doe je de klant aanbiedingen waarbij je nog meer problemen voor hem of haar gaat oplossen. Zo kan je meer verkopen en verder opschalen.
De marketing funnel zorgt voor bewustzijn bij je potentiële klant. De sales funnel zorgt ervoor dat de lead overgaat tot het daadwerkelijk kopen van je product of dienst
De Leadfunnel
De lead funnel is een combinatie van de marketing en de sales funnel. Een reeks van berichten die je aan potentiële klanten stuurt. Deze berichten stuur je in een bepaalde volgorde en helemaal op de automatische piloot.
Of je nu software verkoopt, producten of diensten, het maakt niet uit. Een leadfunnel kan je gebruiken bij zowel het verkopen van producten als diensten. Bij het verkopen aan bedrijven en aan particulieren.
Door potentiële klanten door middel van gerichte marketingboodschappen door de verschillende fasen van de funnel te leiden, kan de conversie worden verhoogd. Dit betekent dat meer mensen uiteindelijk klant worden en bijdragen aan de omzet van het bedrijf.
Omdat een funnel gericht is op het optimaliseren van het marketing en verkoopproces en het verbeteren van de conversie, kan dit leiden tot een betere ROI (Return on Investment). Je kan zo meer omzet genereren met dezelfde marketinguitgaven of minder marketinguitgaven nodig hebben om dezelfde omzet te genereren.
Een funnel kan ook bijdragen aan betere relaties met je klanten. Hiermee kan je beter inspelen op de behoeften en wensen van je klanten en hen een meer gepersonaliseerde ervaring bieden.
Kortom, een funnel helpt je het marketingproces te optimaliseren, de conversie te verhogen, de ROI te verbeteren en betere klantrelaties op te bouwen.