opt-in
Opt-in is de strategie waarbij potentiële klanten en geïnteresseerde bezoekers zich bij je kunnen aanmelden voor het ontvangen van aanbiedingen, informatie of zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief.
Hiervoor gebruik je een opt-in formulier en kan je contactgegevens van potentiële klanten verzamelen zodat je met regelmaat contact met hen kan blijven onderhouden.
Dit aanmeldingsformulier kan je op je website plaatsen, in je sociale media berichten, op verkooppagina's, op je blogs. Het opt-in of inschrijfformulier wordt ook wel leadform(ulier) genoemd.
In je opt-in formulier vraag je uitsluitend de persoonsgegevens zoals naam en e-mailadres, die je ook werkelijk nodig hebt om de gevraagde dienst of het product te leveren. Hoe minder informatie je vraagt, hoe gemakkelijker het is voor je lead om ook daadwerkelijk zijn of haar gegevens bij je achter te laten.
Op deze manier kan je je e-maillijst opbouwen en meer informatie sturen over je diensten en producten.
Het opt-in formulier moet een duidelijke beschrijving bevatten van wat mensen kunnen verwachten als ze zich inschrijven voor je mailinglijst of toegang vragen tot je content.
In het kader van AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), de wet op de privacy binnen de EU, moet het opt-in formulier ook een link bevatten naar je privacyverklaring waarin staat vermeld hoe hun persoonlijke gegevens zullen worden gebruikt.
Biedt ook altijd de mogelijkheid aan mensen het vakje aan te vinken waarmee hij of zij jou toestemming geeft meer informatie en aanbiedingen te willen ontvangen van je bedrijf.
Enkele voorbeelden van opt-in formulieren zijn:
Een pop-up venster dat verschijnt wanneer iemand je website bezoekt waarin je vraagt om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.
Een formulier op een landingspagina waarin je vraagt hun naam en emailadres in te vullen voor het aanvragen van je gratis e-book of whitepaper.
Een formulier op een blog die vraagt om het e-mailadres in te voeren om updates te ontvangen over nieuwe blogposts..