Verkoopstrategie
Een verkoop- of sales strategie, is een stappenplan van een bedrijf om producten of diensten te verkopen met als doel keer op keer succesvol inkomsten te genereren en te verhogen.
De verkoopstrategie is onderdeel van het verkoopplan en biedt houvast bij het aantrekken van nieuwe klanten en het binnenhalen van opdrachten.
In je verkoopplan staan de doelen die je met jouw bedrijf wil bereiken, welke verkoopstrategie hiervoor nodig is en een actieplan om deze doelen te realiseren.
Je marketing – en verkoopstrategie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar je de marketingstrategie gebruikt om je zichtbaarheid te vergroten en nieuwe leads aan te trekken, concentreert de verkoopstrategie zich op het daadwerkelijk verkopen van je dienst of product. Deze moet naadloos aansluiten op je marketingstrategie.
Om je verkoopstrategie te kunnen ontwikkelen moet je weten wat jouw unieke verkoopargumenten zijn (USP’s), wie je doelgroep is, heb je een duidelijke boodschap te vertellen en een helder dienstenaanbod.
Het opstellen van een succesvolle verkoopstrategie kost je weliswaar tijd en moeite, maar is van cruciaal belang voor het voortbestaan en de groei van je bedrijf en hierdoor heb je een duidelijke focus.
Een goede sales strategie kan het succes van jouw bedrijf maken of breken. Alleen met de juiste strategie zul je de meeste verkopen doen en de mooiste resultaten behalen.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van een verkoopstrategie? KLIK HIER voor meer info hoe ik je met je verkoopstrategie kan helpen.