fbpx

WAT IS EEN LEADFUNNEL: DE UITLEG

Je hebt vast weleens gehoord van een leadfunnel maar wat nu eigenlijk precies een leadfunnel inhoudt, is je misschien niet helemaal duidelijk. In dit blog leg ik je haarfijn uit wat een leadfunnel is en hoe ook jij dit kan gebruiken.

Funnels zijn overal en bestaan al sinds het drukwerk is uitgevonden. Eigenlijk is een leadfunnel niets anders dan de trechter die je gebruikt om van een vreemde een klant te maken.

Een leadfunnel is een reeks van berichten die je stuurt aan potentiële klanten. Deze berichten stuur je in een bepaalde volgorde en helemaal op de automatische piloot.

VOOR WIE IS EEN LEADFUNNEL INTERESSANT?

Of je nu je diensten online verkoopt of een buurtwinkel hebt. Software verkoopt, producten of diensten, het maakt niet uit. Een leadfunnel kan je gebruiken bij zowel het verkopen van producten en diensten aan bedrijven als aan particulieren. Ook de grootte van je bedrijf maakt niet uit. Of je nu ZZP-er bent of een bedrijf hebt met 20 man personeel. Kortom, een leadfunnel is voor iedere ondernemer.

WAAROM EEN LEADFUNNEL?

De meeste ondernemers werken nog steeds 1 -op- 1. Ze benaderen een mogelijke klant. Nodigen de klant uit voor een gesprek of gaan naar de klant toe.  Doen vervolgens een voorstel en heel misschien verkopen ze dan iets.

Dit kost allemaal onnoemelijk veel tijd. Om maar te zwijgen over al die gesprekken die je voert zonder dat er daadwerkelijk ook een verkoop uit voortvloeit.

In plaats van met iedereen persoonlijk kennis te maken en je verkoopverhaal iedere keer weer opnieuw af te moeten steken kan je zo’n eerste kennismaking met de leadfunnel helemaal automatisch doen.

En omdat het helemaal vanzelf gaat kan iedereen je verhaal beluisteren. 24 uur per dag 7 dagen in de week.

Je leadfunnel werkt zo ook als filter. Dus is ook heel erg efficiënt.

Zo hou jij tijd over om met die mensen in gesprek te gaan die ook daadwerkelijk zover zijn zaken met je te willen doen.

WAT GEBEURT ER IN DE LEADFUNNEL?

In iedere leadfunnel gebeurt precies hetzelfde. Hier komen mensen terecht die hun e-mailadres bij je hebben achtergelaten. Door hen berichten te sturen kan je vertrouwen opbouwen, filteren, sorteren, screenen en verander je leads in nieuwe klanten.

Iedere leadfunnel bestaat uit 4 onderdelen.

Deze 4 onderdelen  gebruik je voor iedere leadfunnel.

Ongeacht je doelgroep, de dienst of het product dat je verkoopt, je technisch niveau, de prijsstelling of hoe je wil verkopen.

 

Je hebt altijd deze 4 onderdelen waar je rekening mee moet houden waarin je mensen  verplaatst van links naar rechts.

Waarschijnlijk duizelt het je bij het zien van dit plaatje en heb je zoiets van: “Dit ga ik nooit onder de knie krijgen.”  Maar zo meteen is het je helemaal duidelijk.

Het eerste is de bron, de advertentie of het bericht waarmee je interesse en bewustzijn kweekt om mensen in je leadfunnel te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld een Facebook advertentie zijn maar ook een flyer die je huis-aan-huis verspreidt.

Als tweede is er de klantmagneet Iets dat je gratis aanbiedt om mensen kennis met je te laten maken en de relatie op te bouwen. Wat kan jij gratis weggeven of welk probleem kan jij oplossen dat potentiële klanten zo graag willen hebben dat zij in ruil daarvoor jou hun naam en e-mailadres willen geven?

Vervolgens is er de dank je wel pagina waarin de mogelijke klant verder kennis met je maakt. Hier zorg je ervoor dat een nieuwe lead je beter leert kennen, je leuk gaat vinden en je gaat vertrouwen.

En…..

Laat je zien dat je een duidelijke route hebt hoe de toekomstige klant zijn doel kan bereiken. Hoe je het probleem van de klant gaat oplossen.

Dan gaat de lead door naar het verkoopmoment. Of dat nu een Webinar is, een challenge, een videoserie, of een persoonlijk gesprek. Daar doe je de klant vervolgens ook een aanbod.

Een leadfunnel moet je je maar voorstellen als een legertje robots dat klaarstaat en automatisch in beweging komt op het moment dat een lead zijn contactgegevens achterlaat.

Wat gebeurt er wanneer klanten vastlopen?

Dan ga je de andere manieren gebruiken om hen verder in de leadfunnel te krijgen.

Je laat advertenties zien waarin je zegt: "He, je hebt video 1 gekeken maar video 2 staat ook voor je klaar en die wil je toch ook wel zien?

In de leadfunnel draait het er om je leads op eenvoudige wijze van links naar rechts te verplaatsen.

Hen aan te spreken met een e-mailbericht of een advertentie wanneer zij vastlopen en hen  naar voren te laten bewegen om vervolgens klant bij je te worden.

Werk jij plaatselijk of geef je adviezen dan wil je misschien gewoon mensen aan de telefoon te spreken krijgen of ouderwetse advertenties plaatsen of via de post, het maakt niet uit.

Dit is een algemene funnel, een voorbeeld.

Je moet de perfecte funnel vinden die past bij jou bedrijf, de tijd die je hebt en jouw technische niveau.

Zodat je de juiste leadfunnel kan lanceren die al duizenden ondernemers voor je succesvol hebben gebruikt in dezelfde niche of onderneming die jij hebt.

Wil jij ook een leadfunnel bouwen op de meest simpele manier en supergoede leads aantrekken?

Bekijk dan HIER de video waarin ik in 22 minuten de complete strategie helemaal aan je uitleg.

Ook interessant mijn blog: Wat is een marketing funnel?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat