fbpx

Iedere dag weer opnieuw worden we geconfronteerd met de ontwikkelingen en gevolgen van de coronacrisis. Alles is in 1 klap veranderd en we kunnen op geen enkele manier doorgaan op de wijze waarin we altijd hebben geloofd.

 

De Coronacrisis is een Ontwrichtingscrisis. Alles is anders geworden. We zijn gestopt met bewegen. Gestopt met uitgaan. Gestopt met op vakantie te gaan. Gestopt met geld uitgeven. Gestopt met elkaar aanraken.

Terug naar ‘normaal’ wordt een zaak van de lange adem. Van ‘normaal’ zal pas weer sprake kunnen zijn wanneer er een vaccin is gevonden of dat er voldoende groepsimmuniteit is opgebouwd. Dit kan nog wel anderhalf tot 2 jaar duren.

Niemand weet wat onze toekomst gaat brengen. Dat zorgt voor onzekerheid en verwarring over waar we goed aan doen. Dit geldt niet alleen voor ons privé en als ondernemer maar ook voor onze klanten.

Om te kunnen overleven en ons bedrijf draaiende te houden zullen we draconische veranderingen moeten doorvoeren.

We zijn gedwongen vanuit huis te werken en moeten ons zelf een hele andere manier van werken aanleren. We zullen ons moeten realiseren en ons bewust ervan moeten worden dat er een hele andere, nieuwe aanpak nodig is om onze klanten te kunnen bereiken en te bedienen.

Restauranteigenaren, fysiotherapeuten, kappers en heel veel andere ondernemers zijn inmiddels koortsachtig op zoek naar creatieve oplossingen om toch geld te verdienen tijdens deze Coronatijd. Zij bedenken allerlei manieren om de zaak weer te kunnen laten draaien als zij weer opengaan, maar iedereen wel op anderhalve meter afstand moet blijven.

We zien het overal om ons heen gebeuren. Als we alleen al kijken naar wat er in de zorg gebeurt. Hoe snel de veranderingen op de IC’s plaatsvinden in een tijdsbestek van enkele weken waar voorheen jaren voor nodig waren om beslissingen te nemen, te organiseren en uit te voeren.

Toch blijven heel veel mensen nog immuun voor dit alles. Zij hopen misschien tegen beter weten in en blijven het liefst afwachten tot het moment dat deze ellende weer net zo snel zal verdwijnen als dat het gekomen is.  Wachten af totdat zij weer ‘normaal’ zaken kunnen doen en weer kunnen vertrouwen op hun eerdere succesformules.

Zij wachten tevergeefs. Zoveel is inmiddels wel duidelijk.

We zullen naar nieuwe oplossingen moeten zoeken.

Hier is veel inzicht en moed voor nodig. Het lef hebben anders naar onszelf en ons bedrijf te durven kijken waarbij improvisatie en creativiteit onze grootste troeven zijn.

De moed hebben op andere manieren en met andere waarden onze diensten en producten te verkopen.

Vandaag de dag is het niet meer voldoende om alleen maar ‘ondernemer’ zijn. Je zal een inspirerende ondernemer moeten zijn- iemand die niet onderhandelt en op allerlei manieren probeert zijn diensten te verkopen, maar een ondernemer die waarde creëert en uitzoekt wat de wensen zijn van de klant en wat de visie is van de klant.

We zullen opnieuw moeten beginnen, met nieuwe regels en voorschriften waardoor onze knowhow en specifieke kwaliteiten tot bloei kunnen komen en ons bedrijf kan overleven en kan groeien.

Door de omstandigheden worden we nu gedwongen een ander en beter systeem binnen ons bedrijf in te voeren waarmee het online contact met de klant persoonlijker wordt dan we ooit voor mogelijk hebben kunnen houden.

Met empathie en begrip. Want we zijn tenslotte allemaal mensen en ook een klant is gewoon een mens zoals jij en ik.

Met minder kan je als bedrijf niet blijven bestaan ​​of overleven.

Deze chaos brengt ook kansen met zich mee.

Ik bereid me voor op een andere economie en een andere manier van ondernemen. Het nieuwe ondernemen in een nieuwe wereld.

Degenen die de vaardigheden hiervoor bezitten, zijn voorbereid op de toekomst en zullen een bedrijf creëren waarbij je veelal vanuit huis kan werken.

Degenen die hieraan niet meedoen zullen meer een deel van het probleem zijn dan van de oplossing.

Bereik mensen online vanuit je huis met een product en een dienst die mensen helpt het probleem dat ze hebben op te lossen.

Met de komst indertijd van het internet, verdwenen heel veel bedrijven die niet met het digitale tijdperk mee konden gaan.

Nu is het ondenkbaar geen internet te hebben en kunnen de mogelijkheden hiervan ons helpen deze crisis te boven te komen.

Internet en het hebben van onlinemarketingvaardigheden stellen ons in staat met ons bedrijf te overleven en voor sommigen van ons zelfs te kunnen groeien in deze periode.

We kunnen ons angst en onzekerheid aan laten praten of we kunnen beslissen onze eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Die beslissing kan je alleen zelf nemen.

Help anderen vandaag nog…..

Je klanten hebben je hulp hard nodig, dus help ze.

Dan, als deze pandemie voorbij is, heb je de economie helpen herstellen, heb je banen gered, levens veranderd en ben je misschien wel de stabiliserende factor geweest waardoor iemand het vol heeft kunnen houden.

Dit is de tijd het beste uit jezelf naar boven te halen: Je beste zelf te zijn.

Kom in actie en inspireer anderen hetzelfde te doen!

Welke tips kan jij anderen geven? Geef je reactie onder dit blog.

Blijf gezond en zorg goed voor elkaar!

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Contactgegevens

    Yolanda Aartse

    Buitenbassinweg 526

    3063TC Rotterdam

    Tel. 06-54601207

    info@yolandaaartse.nl

    KvK nr. 64408957

    Expertise:

    Ondernemen

    Coaching

    Marketing

    Strategie

    Content

    Storytelling

     

    © Yolanda Aartse | 2020

    Share This