De EU heeft de regels in de wet op de privacy (AVG) aangescherpt. Door deze nieuwe regelgeving wordt het Google verboden bezoekersgedrag op websites te tracken. Hierdoor zal de mogelijkheid in de toekomst nieuwe leads en klanten te vinden drastisch worden beperkt. De nieuwe wet is inmiddels van kracht en uiterlijk januari 2024 zullen Google en ook Facebook en andere social media kanalen moeten stoppen met het verzamelen en gebruiken van deze cookies.
In dit blog: Uitleg over de privacywetgeving AVG, cookies en data, hoe deze veranderingen van invloed zijn op de huidige manier van werken binnen je bedrijf en het geheime wapen wat je als zzp-er NU kan doen.
Over de privacywetgeving (AVG)
Ben je al wat langer ondernemer dan herinner je je vast nog wel de invoering van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG) mei 2018 binnen de EU. De internationale afkorting voor deze wet is GDPR oftewel General Data Protection Regulation
Als ondernemer lever je diensten en/of producten aan klanten. Hiervoor heb je gegevens van leads en klanten nodig. In de AVG is geregeld dat je wettelijk verplicht bent een privacyverklaring te hebben. In deze privacyverklaring moet je vermelden hoe je met de gegevens van klanten omgaat en met de data van mensen die je website bezoeken.
Heb jij nog geen privacyverklaring, op de website: veiliginternetten.nl vind je een privacyverklaring generator. Zo heb je binnen 5 minuten je privacyverklaring kant-en-klaar.
In de AVG is ook geregeld dat je website bezoekers moet vertellen dat je gebruik maakt van cookies en hen de mogelijkheid bieden deze te weigeren of te kunnen beheren.
Door datalekken wereldwijd maken steeds meer mensen zich zorgen over hun privacy. Zij besluiten daarom cookies op websites te blokkeren of helemaal te verwijderen. Met als gevolg dat cookies steeds minder effectief worden.
Wat is een cookie?
Een cookie is een klein bestandje dat door je website op de computer of het mobiele apparaat van de bezoeker wordt opgeslagen wanneer iemand je website bezoekt. Grote kans dat ook jij je bezoekers vraagt akkoord te gaan met cookies op het moment dat iemand op je website komt.
Je gebruikt cookies om informatie over de bezoeker aan je website op te slaan. Denk hierbij aan waarvandaan iemand inlogt, welke pagina’s degene op je website bekijkt en hoeveel tijd iemand op je website is.
Nu zal je misschien denken: ‘Dat is toch geweldig’, maar nu komt het:
De gegevens die door jouw cookie worden opgeslagen, worden ÓÓK door Google gebruikt om reclame te laten zien van andere bedrijven die soortgelijke producten of diensten verkopen.
Typ je naam of de naam van je bedrijf maar eens in op Google. Vervolgens zie je als eerste de betaalde advertenties van je concurrenten verschijnen.
Zoek je naar schoenen op Google dan krijg je vervolgens allerlei advertenties te zien van schoenen op andere websites die je bezoekt.
De data die Google hiervoor gebruikt worden THIRD PARTY DATA genoemd.
Over Third Party Data
Met de wijziging van de privacywetgeving (AVG) wordt het Google verboden gebruik te maken van deze third party data. De nieuwe wet is inmiddels van kracht en uiterlijk januari 2024 zullen Google en ook Facebook en de andere social media kanalen moeten stoppen met het gebruik van de gegevens van anderen
Hierdoor zullen we als consument meer controle hebben over onze gegevens en minder ongevraagde reclame te zien krijgen. Hartstikke fijn natuurlijk.
Maar ben je ondernemer dan heb je een probleem en zal je daarom NU in actie moeten komen want als je niets doet dan ben je te laat. Niet een beetje te laat, maar veel te laat.
Je zal alles uit de kast moeten trekken om zoveel mogelijk leads te verzamelen.
De komende maanden kan je dit nog doen door gebruik te maken van deze third party data want straks heb je alleen nog de beschikking over data die je zelf verzameld met je cookie: FIRST PARTY DATA .
Over First party data
First party data zijn data die je zelf verzamelt via je website en je social media kanalen. Deze gegevens zijn van veel hogere kwaliteit en relevanter voor je bedrijf dan third party data.
De Tools die je nodig hebt first party data te kunnen verzamelen
1. WEBSITE
Als eerste en allerbelangrijkste tool heb je daarvoor een WAANZINNIGE WEBSITE nodig. Over alles wat je op je website plaatst daarover ben jij de baas. Niet Google, niet Facebook, niemand anders.
Door je kennis te delen en je expertise te laten zien kan je verhalen vertellen op jouw manier, in je eigen woorden en leren de bezoekers van je website je beter kennen.
Door regelmatig nieuwe informatie aan je website toe te voegen zullen mensen terugkomen naar je website en gaan ze je leuk vinden.
Kan je gegevens verzamelen (First party data)
Vinden website bezoekers hetgeen je te vertellen hebt interessant dan willen ze nog veel meer van je weten, gaan ze je vertrouwen, verzamel je gegevens van nieuwe leads en kan je hen aanbiedingen doen voor precies datgene waar zij interesse in hebben.
Door het delen van relevante informatie voor je website bezoekers ziet Google je als expert en komt je hoger in de rankings op Google en vergroot je je online zichtbaarheid en vindbaarheid.
2. SOCIAL MEDIA
Kies het social media platform waar ook jouw doelgroep aanwezig is. Bestaat jouw doelgroep uit consumenten, kies dan voor Facebook en Instagram. Werk je B2B kies dan voor LinkedIn.
Maak berichten met hierin ALTIJD EEN LINK naar je website voor het verzamelen van gegevens.
De First party data die je verzameld via je website kunnen vervolgens weer worden gebruik om Lookalike Audiences op Facebook te maken zodat je reclame kan maken gericht op mensen die vergelijkbaar zijn met je bestaande leads en klanten.
3. BOUW EEN E-MAILLIJST
Een mailinglijst moet je BOUWEN. Je kan niet zelf zomaar in het wilde weg namen en e-mailadressen verzamelen. Je bent het wettelijk verplicht, ook weer geregeld in de AVG:
1. Mensen te vragen akkoord te gaan met jouw privacy verklaring,
2.Toestemming te vragen voor het sturen van e-mailberichten
3. En daarbij ben je verplicht contacten de mogelijkheid te bieden zich op elk moment weer te kunnen uitschrijven.
Op jouw mailinglist staan leads en klanten die interesse hebben in jouw bedrijf en over hetgeen jij hen te bieden hebt. Door hen met regelmaat berichten te sturen schep je een band met je lezers. Dit is een uitstekend middel om in contact blijven en DE manier om gegevens van potentiële klanten te krijgen.
Om een e-maillijst te kunnen bouwen heb je een e-mailmarketing systeem nodig. Zelf ben ik een fervent gebruiker van Mailblue, de Nederlandse versie van Active Campaign Het grote voordeel van Mailblue zijn de diverse trainingen in het Nederlands hoe je je e-mailmarketing zo effectief mogelijk kan inzetten.
Het geheime wapen
Wat je als zzp-er NU kan doen en DE manier om gegevens van potentiële klanten te krijgen is het aanbieden van een leadmagnet oftewel een klantmagneet.
Met een klantmagneet ga je iets dat van grote waarde is voor de lead, gratis weggeven in ruil voor de naam en het e-mailadres..
Je gratis aanbod hoeft niet erg ingewikkeld te zijn of je veel tijd te kosten en is een manier om potentiële klanten een voorproefje te geven van hetgeen je te bieden hebt, zodat zij de waarde van je product of dienst begrijpen.
Het aanbieden van een gratis geschenk is de eenvoudigste stap nieuwe leads op je e-maillijst te krijgen.
Je klantmagneet kan je aanbieden via je website en op social media. Op deze manier kan je je nieuwe lead ook aanbiedingen doen en hem veranderen in een loyale, goed betalende klant.
Om je alvast een stukje op weg te helpen bij het maken van je weggever heb ik hier een mini-training voor je waarin je in drie simpele stappen leert hoe het onderwerp voor je gratis geschenk te bedenken. KLIK HIER om de gratis-minitraining aan te vragen.