fbpx

WAT IS EEN KLANTMAGNEET?

Met een klantmagneet kan je vreemden aantrekken, nieuwe klanten krijgen en een  e-maillijst opbouwen. Je hebt altijd een klantmagneet, oftewel een leadmagnet nodig. Of je nu een winkel hebt of online je diensten en producten verkoopt.

De klantmagneet gaat helemaal over het aantrekken en vasthouden van een potentiële klant. Het is een strategie die je gebruikt om iemand die zich inschrijft in een lead te veranderen en vervolgens in een klant.

Een klantmagneet is de eerste stap om een ​​relatie op te bouwen met een toekomstige klant. Zo kom je in contact  met iemand die nu nog een wildvreemde voor je is. Die onbekende kan in de toekomst misschien wel een hele goede klant van je gaan worden.

Met de klantmagneet ga je iets dat van waarde is voor je klant gratis weggeven.

1.Het is een snelle manier om je e-maillijst op te bouwen.

2.Om je expertise te tonen en

3.je toekomstige klanten laten zien hoe jij ze kan helpen.

Waarom zijn online klantmagneten zo belangrijk?

Als je geen klantmagneet online gebruikt of wanneer de klantmagneet niet helemaal klopt, krijg je nooit leads en zonder leads geen nieuwe klanten. Dus een goede klantenmagneet levert je heel veel voordeel op.

Je kan het gebruiken in ieder soort bedrijf. Het maakt niet uit of je diensten of producten verkoopt. Een online bedrijf hebt of een buurtwinkel. Of je nu ZZP-er bent of een bedrijf hebt met 20 man personeel. Je hebt altijd een klantmagneet nodig.

De klantmagneet is de eerste stap in je marketing funnel en daarmee het belangrijkste onderdeel van je marketing. Je kan niet van een lead een klant maken wanneer hij niet de eerste stap in je marketingfunnel heeft gezet.

Met een klantmagneet krijg je contactgegevens van potentiële klanten die je op een e-maillijst zet. Deze leads kan je nu regelmatig berichten en aanbiedingen sturen.

Wat is een klantmagneet nu eigenlijk?

Een klantmagneet is precies hoe het klinkt.  Het is lokaas.

Een klantentrekker die wordt gebruikt om de contactgegevens te krijgen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en in hetgeen jij hen te bieden hebt.

Klantmagneten zijn meestal digitale producten die gratis worden gedeeld in ruil voor het e-mailadres van een potentiele klant.

Je bent waarschijnlijk zelf ook al tientallen klantmagneten tegengekomen op het internet.

Denk maar eens bijvoorbeeld aan een webshop die je bezoekt. Binnen een paar seconden verschijnt er vaak een formulier waarin je wordt gevraagd of je de wekelijkse nieuwsbrief  wil ontvangen.

Vervolgens vul je je naam in en je e-mailadres op het inschrijfformulier. Vaak krijg je dan ook nog een waardebon van 5 euro als dank voor je inschrijving.

Dit is waarschijnlijk de meest gangbare klantmagneet die vandaag de dag wordt gebruikt en is er één die heel veel leads kan opleveren.

Welke klantmagneten zijn er?

Nu je weet wat een klantmagneet is en hoe je hem online kunt gebruiken om je e-maillijst te laten groeien, gaan we kijken welke verschillende klantmagneten er allemaal zijn.

We hebben al gesproken over het gebruik van nieuwsbrieven als klantmagneten en alhoewel dit heel veel wordt toegepast door bedrijven, is de nieuwsbrief eigenlijk niet altijd de allerbeste klantmagneet voor het laten groeien van je e-maillijst.

Het aanbieden van een nieuwsbrief brengt niet voldoende prikkels bij een potentiële klant teweeg om zijn contactgegevens bij je achter te laten. 

En zeker niet wanneer er niet is vermeld wat voor informatie er in de nieuwsbrief staat of hoe de nieuwsbrief de problemen van je klant zou kunnen oplossen.

De meest effectieve klantmagneet is er één die in korte tijd een probleem of een frustratie van een potentiële klant oplost.

Maak een klantmagneet die helemaal is afgestemd op jouw ideale klant, en je zult versteld staan ​​hoe snel je e-maillijst begint te groeien!

Hier is een overzicht van 12 klantmagneten

1.De Blauwdruk

Dit is voor mij de beste klantmagneet.

Maak een blauwdruk, een afbeelding op 1 A4-tje met daarop de route die de klant aflegt om van punt A. Het punt waar hij nu staat naar punt B. Zijn doel toe te komen.  Dit soort  klantmagneten zijn eenvoudig te maken en overzichtelijk met duidelijk te nemen stappen en toe te passen in ieder bedrijf.

2.PDF-download

 Stel je voor dat je een damesmodezaak hebt met een webshop in een klein dorp in het zuiden van de Randstad en je doel is klanten aan te trekken uit de hele regio. Je zult dus je winkel en je webshop moeten gaan promoten.

Gezien de markt waarop je je richt, zijn je klanten wellicht geïnteresseerd in welke kleding het beste past bij hun figuur. Je kunt dan een PDF-download maken met de verschillende dames figuren en welke kleding het mooiste staan bij welk figuur.  Gebruik dit als een klantmagneet om de vrouwen in je doelgroep te bereiken.

De download kan een eenvoudige samenvatting zijn van een paar pagina's met veel voorkomende problemen van je klanten.

De inhoud moet waardevol zijn voor de klanten die je wil aantrekken.

Hier een voorbeeld van een pdf dat ik zelf gebruik als klantmagneet:

3. E-Books

Een andere optie is om een ​​E-Book aan te bieden. Een E-book is een download net als bij een PDF maar dan een uitgebreide versie. Als je een blog hebt of andere content, kan je deze samenvoegen tot één E-Book dat je vervolgens als klantmagneet kan gebruiken.

Stuur een E-book aan mensen die zich al eerder voor je e-maillijst hebben aangemeld.

Zij hebben al blijk gegeven geïnteresseerd te zijn in hetgeen jij hen te bieden hebt. Met een E-book als klantmagneet kan je hen meer vertellen over hetgeen je te bieden hebt en hoe je hen kan helpen.

4. Gratis testen

Een gratis test is misschien wel één van de meest effectieve soorten klantmagneten om je producten op de markt te brengen. Mensen kunnen zo het product of je dienst uitproberen zonder er direct voor te hoeven betalen.

Een mooi voorbeeld zijn parfumeriezaken. Met enige regelmaat krijg ik waardebonnen toegestuurd van ICI Paris waarmee ik een gratis monster van een nieuw parfum kan ophalen in de winkel. En je weet vast al wat er dan gebeurt… In de winkel realiseer ik me dat ik ook nog iets anders nodig heb en doe ik een aankoop.

Heb je een sportschool dan kan je met je klantmagneet een gratis les aanbieden.

5.Minicursus of Challenge

Wanneer je liever geen lessen gratis wil weggeven kan je in plaats daarvan een korte "behapbare" mini-cursus maken die je kan gebruiken.

Je kan bijvoorbeeld een challenge maken. Een mini-cursus van 5 korte lessen die je op 5 opeenvolgende dagen aan je lead toestuurt en dit als klantmagneet gebruiken om je bedrijf te promoten.

Nadeel is wel de enorme hoeveelheid tijd die je kwijt bent om dit te maken.

6.Strategie sessie

 Een ander type klantmagneet is een gratis 1 -op- 1 sessie met jou persoonlijk of met een van je medewerkers.

 In tegenstelling tot de andere klantmagneten die we tot nu toe hebben besproken, is dit type klantmagneet geen digitaal product en moet je behoorlijk wat tijd investeren in iedere aanvraag die je binnen krijgt.

Het mooie van deze sessies is wel dat je ze kunt gebruiken om het meest geschikte product of de beste dienst aan te bevelen en dat je echt in gesprek bent met je klant

7.Webinars

 Webinars zijn een beetje vergelijkbaar met coaching sessies, in die zin dat je de mogelijkheid hebt om een ​​persoonlijke band te creëren met je potentiële klanten.

gratis online workshopIn plaats van een gesprek te hebben dat alle kanten uit kan gaan, moet je een webinar helemaal structureren rondom een strategische presentatie die nuttige informatie biedt aan jouw doelgroep.

 Je kunt bijvoorbeeld een gratis webinar hosten waarin je de 3 hoofdzaken bespreekt van een de klantmagneet.  Tijdens het webinar kan je je kijkers betrekken door vragen te stellen en ook te beantwoorden.

8.Videotraining

Videotrainingen zijn een soort klantmagneet die, nadat ze eenmaal geinstalleerd zijn, minimaal werk vereisen. Dankzij platforms als YouTube en Vimeo en een smartphone kan je zelf een video maken  en die alleen toegankelijk te maken voor mensen die zich aanmelden voor je e-maillijst.

 Video’s zijn erg waardevolle klantmagneten, wel kan het maken van een opname je aardig wat tijd kosten.

9. Checklist

 Je hebt waarschijnlijk wel een aantal handige tips en adviezen die je wil delen met je klanten. Een gratis checklist als klantmagneet is gemakkelijk en snel te maken en is een geweldige manier om je e-maillijst te vergroten.

 Zorg dat je een opvallende titel voor je checklist maakt, zodat klanten weten welk type informatie ze kunnen verwachten. Vergeet niet dat mensen vaak weinig tijd hebben. En het moet in 1 klap duidelijk zijn hoe je klanten worden geholpen met jouw informatie.

 

mindset verbeteren

 

 

 

 

10.Overzicht van hulpmiddelen of bronnen

 Net als bij checklists, kunnen lijsten met relevante hulpmiddelen en bronnen heel effectief zijn om de aandacht te trekken van klanten die op zoek zijn naar informatieproducten.

 Om dit type klantmagneet te gebruiken, kan je een PDF maken om te downloaden, of je kunt een landingspagina op je website maken die alleen toegankelijk is door je aan te melden voor je e-maillijst.

Misschien wil je informatie opnemen zoals jouw favoriete online kledingwinkel, een link naar sites die kortingsbonnen aanbieden, of misschien een link naar jouw besloten Facebookgroep.

11.Quizzen en enquêtes

Quizzen en enquêtes hebben een enorme aantrekkingskracht op mensen. We willen allemaal zoveel mogelijk over onszelf te weten komen. Je hebt vast wel eens het bericht op Facebook langs zien komen waarin de vraag wordt gesteld; Hoe zie jij eruit over 20 jaar?

Bedenk eens hoe je dit in je eigen voordeel kunt gebruiken om met een klantmagneet toegang te geven tot jouw eigen quiz of enquête in ruil voor het e-mailadres van leads.

 

puzzelstukje past nietJe kunt ook een online enquête maken om feedback van je websitebezoekers te verzamelen en om meer over hen te weten te komen.

 Deze informatie kan je vervolgens gebruiken om een ​​nieuwe dienst te maken of je productaanbod aan te passen.

12. De Workshop

Nog even terug naar het voorbeeld van de parfumerie: Laatst kreeg ik een gratis facial van 50 minuten aangeboden door de parfumerie waar ik trouwe klant ben. Heerlijk was het.

De schoonheidsspecialiste vertelde uitgebreid over de producten die zij gebruikte. De workshop  is zo een fantastische manier van klantenbinding en een prima klantmagneet. Maar let wel: Het kost je wel veel tijd.

 

Wil jij zelf aan de slag en een klantmagneet maken?

Hiervoor heb ik een handleiding gemaakt die je hier gratis kan aanvragen.

Hierin leer je:

  • Wat je kan vertellen
  • Hoe je je gaat positioneren
  • Hoelang een klantmagneet mag duren
  • Wat het vervolg is nadat je klant je gratis geschenk heeft aangevraagd.

 Ik neem de exacte stappen met je door die je moet volgen hoe je in een paar minuten een goed presterende klantmagneet maakt. Een gratis geschenk dat je aan potentiele klanten geeft in ruil voor hun e-mailadres.

Als je het helemaal goed doet dan heb je een klantmagneet waar je jarenlang plezier van gaat hebben.

Klik HIER en vraag het PDF aan: Hoe je in 5 simpele stappen een succesvolle klantmagneet maakt. 

 

Wanneer je met je klantmagneet zorgt voor een fantastische goede eerste indruk, en wanneer je dit helemaal goed doet. Dan gaat er iets fantastisch gebeuren: Dan ga je een gigantische transformatie krijgen in je bedrijf en krijg je snel 2 tot 10 keer meer nieuwe leads dan voorheen.

Ook interessant:

Wat is e-mailmarketing?

De Know Like Trust Factor

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat