fbpx

DE MARKETINGFUNNEL: 

ZO WERKT HET

Je hebt vast weleens gehoord over de marketing funnel , maar wat nu eigenlijk precies een funnel is heb je misschien nooit helemaal begrepen.

In dit blog leg ik je haarfijn uit wat een funnel is. Vertel ik je het verschil tussen de marketing- en de sales funnel en hoe je deze perfect met elkaar kan combineren zodat je een berg aan nieuwe klanten krijgt helemaal op de automatische piloot.

Wat is een funnel?

Funnels zijn overal en bestaan al sinds het drukwerk is uitgevonden. Een funnel is een strategische marktbenadering.

Eigenlijk is een funnel niets anders dan het proces dat je gebruikt om van een vreemde een klant te maken. De reis vanaf het moment waarop de lead voor het eerst kennis met je maakt tot het moment dat hij bij je koopt.

Een funnel kan je vergelijken met een trechter waarin heel veel mensen terecht komen. Mensen die meer over jou te weten willen komen en over je product of dienst.

Hoe verder mensen in je funnel terecht hoe meer er wordt gefilterd totdat je die mensen overhoudt die ook daadwerkelijk klant  bij je willen worden.

 

poppetjes vallen in groene trechter

Wat gebeurt er in de funnel?

Het eerste gedeelte van je funnel is het marketing gedeelte. Je stuurt advertenties en berichten  waarin mensen kennis met je kunnen maken en je leren kennen. Zodat ze je gaan waarderen, je aardig gaan vinden en je gaan vertrouwen.

En als ze ervan overtuigd zijn dat jij de beste bent binnen jouw vakgebied en datgene te bieden hebt dat zij zoeken, zullen ze klant bij je worden.

Het is dus een proces van vertrouwen opbouwen, filteren, sorteren, screenen en omzetten in potentiële klanten.

Het is een trechter omdat niet iedereen je aardig zal vinden. Jij niet het product of de dienst te bieden hebt wat zij zoeken. Of omdat het (nog) niet de juiste tijd voor hen is jouw product of dienst aan te schaffen.

Hoe komen mensen verder in de funnel ?

Mensen komen verder in je funnel terecht wanneer ze bijvoorbeeld je berichten lezen op Facebook en LinkedIn en zich inschrijven voor je klantmagneet.

Ze bellen je naar aanleiding van een advertentie in de krant. Komen bij je via mond-tot-mond reclame of zijn je website tegengekomen op Google en komen naar je winkel.

De termen marketing funnel en sales funnel worden vaak door elkaar gebruikt. Toch is er een opmerkelijk verschil.

Wat is een marketing funnel?

De marketing funnel is het eerste gedeelte van het proces waar de potentiële klant doorheen gaat vanaf het moment dat hij zich in je doelgroep bevindt. In het marketing gedeelte maak je de klant bewust van zijn probleem  door middel van advertenties en berichten en bied je de klant de oplossing die jij voor hem hebt.

 

Wat is een sales funnel?

In de sales funnel wordt de klant verleid tot het doen van een aankoop tijdens het verkoopevent. Dit kan zijn tijdens een persoonlijk gesprek  in je winkel. Maar ook online via je webshop of tijdens een Webinar.

Vervolgens blijf je contact houden en doe je de klant  aanbiedingen waarbij je nog meer problemen voor hem of haar gaat oplossen. Zo kan je meer verkopen en verder opschalen.

 

trechter bereik en betrokkenheid is marketingfunnel, besteding in de salesfunnel

Wat is het verschil tusen de marketing funnel en de sales funnel?

De marketing funnel zorgt voor bewustzijn bij je potentiële klant. De sales funnel zorgt ervoor dat de lead overgaat tot het daadwerkelijk kopen van je product of dienst

Iedere ondernemer heeft  een marketing- en een sales funnel nodig om zijn bedrijf te laten groeien.

Om het hele proces zo goed mogelijk te laten verlopen is de lead funnel de perfecte alles-in-1 oplossing.

Wat doet de lead funnel?

De lead funnel is een combinatie van de marketing- en de sales funnel. Een reeks van berichten die je aan potentiële klanten stuurt.
Deze berichten stuur je in een bepaalde volgorde en helemaal op de automatische piloot op het moment dat jij wel weer wat nieuwe  klanten kan gebruiken.

 

 

marketing- en salesfunnel= leadfunnel

Voor welke ondernemer is een lead funnel interessant?

Een leadfunnel kan je gebruiken bij zowel het verkopen van producten als diensten. Bij het verkopen aan bedrijven en aan particulieren en of je nu ZZP-er bent of een bedrijf hebt met 20 man personeel.

Waarom een lead funnel?

De meeste ondernemers werken nog steeds 1 -op- 1. Je benadert een mogelijke klant en nodigt hem of haar uit voor een gesprek of gaat naar de klant toe.  Vervolgens doe je een voorstel en heel misschien verkoop je dan iets.

Dit kost je allemaal onnoemelijk veel tijd. Om nog maar te zwijgen over al die gesprekken die je voert zonder dat er daadwerkelijk ook een verkoop uit voortvloeit.

In plaats van nu met iedereen persoonlijk kennis te maken en je verkoopverhaal iedere keer weer opnieuw af te moeten steken kan je zo’n eerste kennismaking met de lead funnel helemaal automatisch doen.

En omdat het helemaal vanzelf gaat kan iedereen je verhaal lezen en zien. 24 uur per dag 7 dagen in de week.

Je leadfunnel werkt ook als filter. Dus is heel erg efficiënt.

Zo hou jij tijd over om met die mensen in gesprek te gaan die ook daadwerkelijk zover zijn zaken met je te willen doen.

Er is altijd een funnel die helemaal past bij jou bedrijf, de tijd die je hebt en jouw technische niveau.

Zo kan jij de juiste lead funnel lanceren. Een lead funnel die al duizenden ondernemers voor je succesvol hebben gebruikt in dezelfde niche of onderneming die jij hebt.

 

Wil je weten hoe de lead funnel ook voor jou kan werken?

Stuur dan even een berichtje aan info@yolandaaartse.nl. Dan leg ik het je helemaal uit.

Ook interessant: https://yolandaaartse.nl/wat-is-e-mailmarketing/

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat