fbpx

Wat klanten met hun lichaam zeggen wat ze eigenlijk niet willen vertellen

door | jun 2, 2019 | ondernemen | 0 Reacties

Wist je dat 93% van onze communicatie non-verbaal is?  7% van hoe iemand overkomt, is afhankelijk van zijn woorden en de rest zeg je met je handen, je voeten, je gebaren en met je ogen. Oftewel met onze lichaamstaal.

Of dit percentage van Mehrabian dat al decennialang de ronde doet, op waarheid berust of een mythe is, dat is aan de wetenschap hier duidelijkheid over te verschaffen.

De lichaamstaal van de klant vertelt je dus heel veel over hoe hij zich voelt, wat hij van je denkt en hoe ver hij is de beslissing te nemen om dat huis bij je te kopen of je een opdracht tot dienstverlening te geven.

Wanneer je je hiervan bewust bent heb je veel meer begrip voor de klant en kan je veel beter inspelen op zijn behoeften. Doe je dit helemaal goed dan heb jij er een nieuwe klant bij en misschien zelfs wel een ambassadeur voor het leven.

Hier zijn 4 kenmerken waaraan je ziet wat de klant je eigenlijk niet wil vertellen:

  1. Lichaamstaal

Stel je eens voor: De 2 zonen van Mies, een weduwe van 81 jaar oud, hebben je gevraagd langs te komen om de verkoop te bespreken van de eengezinswoning van hun moeder.  De man van Mies is een jaar geleden overleden en vanwege haar gezondheid is zij niet  langer in staat in het huis, waar ze al 43 jaar woont, te blijven. 

Tegenover je aan tafel zit Mies, geflankeerd door haar beide zonen. De zonen doen het woord maar Mies zegt niets en zit daar, met samengeknepen lippen en haar armen stevig over elkaar.

Haar lichaamstaal zegt je genoeg: Mies is bij lange na nog niet zo ver is om haar huis te verkopen.  

  1. Ogen

Er is een gezegde: ‘De ogen zijn de spiegels van de ziel’. Of dat helemaal waar is weet ik niet. Wel weet ik dat oogcontact maken heel waardevol is.

In de ogen zie je de emoties weerspiegeld die er leven bij de ander.

Angst, verdriet, verrassing, teleurstelling, bevestiging, enthousiasme….

Wanneer mensen op een prettige manier worden aangekeken voelen ze zich meer begrepen, maak je binding met de ander en krijgen ze meer vertrouwen in je.

3. Oren

Praat niet alleen maar luister ook heel goed naar de ander. Door het stellen van de juiste vragen kom je veel meer te weten en ontdek je veel sneller wat de klant wil en hoever hij is in het koop- of verkoopproces.

Door belangstelling te tonen en actief te luisteren naar hetgeen de klant te vertellen heeft maak je een klik en kweek je vertrouwen. Gaan ze je aardig vinden omdat je de tijd voor hen neemt.

4. De Voeten

Misschien wel het meest ondergewaardeerde communicatiemiddel: onze voeten.

Herken je dit?

Tijdens een drukbezocht open huis komt er een jong stel binnen. Ternauwernood zijn ze binnen of ze zijn alweer onderweg naar de deur.  Jij vraagt nog snel: “Kan ik jullie helpen?”  En zij zeggen :“ Nee, we kijken alleen maar even rond.”

Hun voeten staan al richting de deur. Ze willen weg en hebben genoeg gezien.”  Ze zijn wel naar iets op zoek maar hebben al direct de conclusie getrokken dat dit niet is wat ze zoeken. 

Zou je hebben doorgevraagd en een praatje met hen hebben gemaakt dan hadden ze wellicht klant bij je geworden. Door een standaardvraag te stellen gaven zij een standaardantwoord. En weg zijn ze.

Wil jij ook aan de slag met bloggen en kan je wel wat hulp gebruiken?

Meld je dan aan voor een gratis en vrijblijvende strategiesessie dan bespreken we jouw plannen, welke strategie het beste bij je past en hoe je snel kan beginnen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat