Branding voor zzp’ers: 9 tips hoe je te onderscheiden
9 min. leestijd

Branding voor zzp’ers: 9 tips hoe je te onderscheiden

Als zzp-er heb je een enorm voordeel ten opzichte van de grote bedrijven. Jij kan gebruik maken van personal branding. In dit blog 9 tips hoe je je kan onderscheiden op een manier die authentiek is en van je bedrijf een sterk merk te maken dat niet is na te maken door anderen.

Branding: Wat is dat dan en waarom is dit zo belangrijk?

Hoe van je bedrijf een sterk merk te maken wordt in de marketing branding genoemd.
OPVALLEN en op zoveel mogelijk plaatsen zichtbaar en vindbaar zijn met als doel de bekendheid van je bedrijf te vergroten.

Maar.....Zichtbaar worden, zijn en blijven in de overvloed aan boodschappen, aanbiedingen en reclames online is niet echt gemakkelijk. De hele dag door worden we, zowel online als offline, geconfronteerd met berichten die je onbewust prikkelen. Toch is dit ook voor jou als zzp-er een essentieel onderdeel van je marketing waar je niet omheen kan want een goede branding van een merk vergeet je nooit meer.

Denk maar eens aan Petje Pietamientje van de Calvé pindakaas of de pestkop die de olifant z’n laatste Rollo niet wilde geven en riep: “Nehnehnehnehneh!”
Dit zijn voorbeelden van grote bedrijven met gigantisch grote reclamebudgetten die voor kleine zelfstandigen zoals jij en ik niet zijn weggelegd.

Jij hebt echter iets dat al die grote bedrijven niet hebben!!!

Jij bent jouw bedrijf!!! Jij bent HET merk!!

De identiteit van je bedrijf wordt bepaald door jouw DNA!!!

Jouw waarden vormen het merk van je bedrijf. Dit komt terug in al je communicatie en bij alles wat je doet. Op je website, in de berichten die je plaatst, je e-mails die je stuurt, in je gesprekken met de klant en in de producten en diensten die je verkoopt.

Wat is personal branding?

Branding is de strategie hoe je bedrijf als merk te presenteren waarmee je aan potentiële klanten laat zien wie en wat er achter de gevel van je bedrijf schuilgaat.

PERSONAL BRANDING IS ALLES WAAR JIJ VOOR STAAT EN WAARIN JE GELOOFT

Door gebruik te maken van personal branding voeg je facetten toe waarmee jij je kan onderscheiden van de concurrentie: emotioneel, betrokken en inspelend op de dromen en behoeften van je klanten. Dit is voor jou als zelfstandig ondernemer een fantastische manier om je als bedrijf duidelijk van andere bedrijven te kunnen onderscheiden en zorgt ervoor dat mensen een binding krijgen: met jou, bij je bedrijf en bij je merk.

Een sterk merk bouwen doe je niet zomaar. Het vraagt tijd om je merk te bouwen en te ontwikkelen. Je zal moeten nadenken over het uitwerken van een strategie én een plan om je strategie handen en voeten te geven in de communicatie ervan. Je zal moeten nadenken over wat je als merk naar de buitenwereld wil communiceren. Dit zelf doen kost je niets. Hierover nadenken is een lastige taak. Want het gaat over jou, je missie en de dingen die jou en je bedrijf uniek maken.

Neem de tijd dit helemaal duidelijk voor jezelf te krijgen. Op die manier ben je in staat om je boodschap op een duidelijke en consistente manier over te brengen. Dit maakt je hele marketing stukken gemakkelijker.

De grote voordelen van personal branding

  • Je positioneert jezelf als DÉ EXPERT
  • Doordat klanten jou als expert beschouwen heb je hen veel informatie te bieden.
  • Jij bent uniek in je markt waardoor er weinig concurrenten zijn
  • Zal je meer verdienen
  • En minder hard hoeven te werken

Voor de meeste zzp-ers zal de investering in personal branding met een relatief klein budget moeten worden gedaan. Hoe kan je dit nu aanpakken zonder hiervoor tienduizenden euro’s kwijt te zijn en als het even kan, helemaal gratis.

Hier zijn 9 tips voor je personal branding strategie die ook jij kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat klanten alleen nog met jou zaken willen doen.

TIP 1: Denk na over hetgeen waar jij DE expert in bent

Denk na over hetgeen je heel veel kennis over bezit en de ervaringen die je gedurende je leven hebt opgedaan. Welke expertise heb je die je ook kan verkopen? Denk hierbij niet alleen aan de diensten die je kan verkopen maar bedenk ook of je hier een online cursus van kan maken.
Er zijn waarschijnlijk een heleboel bedrijven die hetzelfde werk doen als jij. Toch doe jij het anders, op jouw manier. Heb jij een andere kijk op zaken en zit jouw aanbod anders in elkaar.

Er zijn veel business coaches, toch ben ik de enige die een compleet programma heeft specifiek voor zzp-ers hoe te ondernemen. In 9 stappen naar een uniek bedrijf.  Dit programma is mijn persoonlijke branding.

Bedenk hoe ook jij je kan onderscheiden binnen je markt. Dit kost je, behalve de tijd hierover na te denken geen euro.

TIP 2: Ontdek je passie

Om succesvol te zijn moet je niet alleen over de juiste kennis beschikken maar moet het ook iets zijn waar je heel je ziel en zaligheid in kan stoppen. Waarover je enthousiast bent en waarvan je ogen gaan stralen als je erover spreekt.

Wanneer je passie voor je werk hebt dan leer je veel gemakkelijker, daar krijg je energie van en kost je geen energie. Door je passie te delen maak je ook andere mensen enthousiast, dat voelen ze. Dus denk er eens over na wat is jouw passie. Waar loop jij helemaal warm voor en waarover kan je urenlang praten en verveelt je nooit.

Wanneer je je passie kent, heb je je niche gevonden. . Wil je meer weten over het kiezen van je niche? lees HIER het blog over het kiezen van je niche.

TIP 3: Kies je doelgroep

Je zal de doelgroep moeten vinden die helemaal past bij je passie en je expertise.
 Realiseer je dat je niet iedereen als doelgroep kan hebben, dus vooraf je keuze bepalen is heel erg belangrijk.

Wanneer ik in 2016 start als business coach ben ik ervan overtuigd dat, met mijn 30 jaar ervaring als zelfstandige, iedere ondernemer mijn klant zou kunnen zijn. Ik ga dan compleet aan het feit voorbij dat er 2,4 miljoen ondernemingen zijn en dat ik nooit iedereen kan helpen.

Nu richt ik me specifiek op onderneemsters vanaf 45 jaar die werken als coach, trainer, of professional in de dienstverlenende sector en net als ik, zelfstandig ondernemer zijn.

TIP 4: Ontdek je ideale klant

De klant die een probleem heeft waarvoor jij hem of haar de best mogelijke oplossing kan aanbieden.
 Om jouw ideale klant te leren kennen zal je alles over diegene te weten moeten komen. Wie hij of zij is, waar degene woont, wat voor werk zij doet…… noem maar op. Leer je ideale klant net zo goed kennen als je allerbeste vriend of vriendin.

In dit blog vertel ik je meer over ideale klanten

TIP 5: Ga bloggen

Je kan over van alles bloggen. Bedenk wel voor wie je schrijft en dat dit interessant voor de lezer moet zijn, anders wordt je blog niet gelezen.

  • Wees jezelf en schrijf uit je hart
  • Schrijf regelmatig een nieuw blog
  • Plaats je blog op je website en deel stukjes uit je blog in social media berichten met daarbij een link naar het hele blog op je website. Zo krijg je meer bezoekers naar je website die hier weer meer over je te weten kunnen komen.

Heel belangrijk: Bedenk wat jij wil bereiken met je blog. Zorg er altijd voor dat er een CTA (call-to-action) in staat. Een link waar men op kan klikken voor meer informatie, een gratis download of een speciale aanbieding.

TIP 6: Creëer een weergaloze website

De online wereld is een geweldige plek om aan je branding te werken. Je moet zichtbaar worden, je laten zien, van je laten horen en vindbaar zijn. Om zichtbaar te worden is een weergaloze website onontbeerlijk.

Je kan hiervoor iemand inhuren of zelf je website bouwen, dan kost het je alleen de nodige tijd. Je website is je digitale visitekaartje, van jou en van je bedrijf.

Vaak is dit ook de eerste kennismaking met je. De bezoeker komt op je website en daar ben je dan. Jouw website moet uitstralen wie je bent, wat de klant van je kan verwachten en wat je voor hem kan betekenen.

Maak een logo met een tagline: tagline-uniek-in-berdrijf-een-sterk-merk

Schrijf over hetgeen jouw bezoeker graag wil weten. Wat nieuwsgierig naar je maakt en uitnodigt verder te lezen.

TIP 7: Wees zichtbaar op social media

Kies het social media platform waar ook je doelgroep zit. Zo creëer je betrokkenheid met je klanten en leren leads en potentiële klanten jou en je bedrijf kennen.

Deel je kennis, geef tips, reageer op reacties en beantwoordt vragen.
Zo onderscheid jij je van de concurrentie en kan je bouwen aan de relatie met je leads en je klanten.

Lid worden van platforms en groepen is gratis en de gemakkelijkste en goedkoopste manier om je bedrijf te promoten. De enige kosten die je hieraan hebt is de tijd die je hiervoor kwijt bent.

Plaats met regelmaat berichten. Start met 1 keer per week. Je kan dit later verder uitbreiden. Geef antwoord op reacties, en reageer op posts van anderen. Het kan even duren voordat je strategie werkt, dus gooi niet gelijk de handdoek in de ring wanneer het niet direct de gewenste resultaten oplevert.

Laat je ook niet gek maken door de gedachten dat je nu direct op alle social media platforms moet zitten. Kies 1 platform, later kan je dit uitbreiden naar meerdere kanalen. Kies het platform waarvan jouw ideale klant het meest gebruik maakt. Zijn jouw klanten consumenten, dan zal dat Facebook zijn. Werk je B2B, kies dan voor LinkedIn.

TIP 8: Zorg er voor vindbaar te zijn

Hier helpt Google je mee. Helemaal gratis!!! 😀😀😀

Type je naam maar eens in op Google. Je ziet dan in één oogopslag waar je allemaal te vinden bent, je website, waar op de social media platforms, al je afbeeldingen, in het nieuws….Noem maar op.

TIP 9: Geef iets gratis weg

Een ontzettend belangrijk onderdeel van het bouwen aan je merk is het maken van een waanzinnig goede weggever.

Of je nu diensten of producten verkoopt, een webwinkel hebt, een modezaak of online programma’s verkoopt, met behulp van een klantmagneet kan je vreemden aantrekken, en kan je je e-maillijst opbouwen.

Een gratis weggever is de eerste stap om een relatie op te bouwen met een toekomstige klant. In contact te komen met iemand die nu nog een wildvreemde voor je is en die wellicht in de toekomst een hele goede klant van je kan gaan worden.

Het gratis aanbieden van iets van waarde of tegen een lage instapprijs is een snelle manier om niet alleen je e-maillijst op te bouwen, maar ook om je expertise te tonen en aan je toekomstige klanten laten zien hoe jij ze kan helpen.

Nu 14 dagen gratis

Wil je voor eens en voor altijd jezelf neerzetten als degene waar je moet zijn?

Meld je dan aan voor het programma in 9 stappen naar een uniek bedrijf. Je kan nu 14 dagen gratis uitproberen.

in-9-stappen-naar-een-uniek-bedrijf



Reactie plaatsen